A játékiparban még sosem tapasztalt, irdatlan mennyiségű játék jelent meg 2023-ban, melyek nagy részéről a legtöbben még csak nem is hallottak.

2023.11.26. – Diablo IV, Alan Wake II, Spider-Man 2, Super Mario Bros. Wonder, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Forza Motorsport, Hi-Fi Rush, Baldur’s Gate 3, Dredge, Mortal Kombat 1, Sea of Stars, Street Fighter 6, Dead Space, Resident Evil 4, Star Wars Jedi: Survivor, Pikmin 4, Armored Core VI, Lies of P, Starfield, Dave the Diver, System Shock, Assassin’s Creed Mirage, Hogwarts Legacy, F1 2023, RoboCop: Rogue City, Sons of the Forest, Cocoon, Final Fantasy XVI…..

… de tovább inkább nem sorolnám az idén megjelent kiválóságokat, mert akkor holnap reggelig sem érnék a végére. 2023 messze az elmúlt évek-évtized legmozgalmasabb, legizgalmasabb videojátékos esztendeje, amikor is sokkal több játék érkezett, mint amennyit egy átlagos gamer anélkül tudna beütemezni a szabadidejébe, hogy le kelljen mondani a családi és a baráti időtöltésekről. Nem mintha panaszkodnék, az egyre csak duzzadó backlog úgyis megvár.

És most még csak azokról a címekről beszélgetünk, melyekről a legtöbben innen-onnan hallottak, a krémek krémjéről, a jéghegy csúcsáról csupán, 2023 legtöbb játéka a többség számára valószínűleg teljes mértékben radar alatt próbálta megtalálni a saját kis közönségét. Az idei esztendő ugyanis nem csak a nagy, AAA-s megjelenésekben volt különösen gazdag:

a játéktörténelem során soha korábban nem jelent meg annyi videojáték, mint 2023-ban.

A Gamalytic általában igen pontosan vezetett statisztikái szerint idén összesen 13.082 játék került a Steam boltjába. Mivel PC-re néhány kivételtől eltekintve a legtöbb játékalkotás megjelenik, sőt, a Valve platformján azok a függetlenek is jelen vannak, akik a PS-Xbox igen komoly sarcai miatt konzolra nem fejlesztenek, így ez a szám a mobilos címeken kívül tulajdonképpen jól lefedi a játékipar apraja-nagyját. Ezt azért fontos megjegyezni, mert a játékmegjelenések az elmúlt években drámaian megugrottak:

2018-ban például közel feleennyi, 7323 új játékot számlálhattunk a Steamen bóklászva, míg egy évvel ez a játékmennyiség még „csak” 5738 volt. Tavaly, 2022-ben 12.025 új cím jelent meg Steamen.

Ez önmagában is egy brutális statisztika, ha viszont ehhez még hozzámatekoznánk azokat az alkotásokat, melyek nem lépték túl az itch.io, az IndieGala és az Opera GX küszöbét, akkor sanszosan még ennél is sokkal többre rúgna az idei játéktermés. Ezekről viszont nem sok adatunk akad, így be kell érnünk a Steam számaival.

A legtöbb örökös bevételt egyébként a Valve könyvelheti el, utána következik a PUBG és a Callisto Protocol kiadója, a Krafton, míg a harmadik helyen az Electronic Arts, a negyediken pedig a Ubisoft állhat. Ami viszont külön érdekes, hogy hiába a rekordszámú játékmegjelenés, a 2023-as bevételek alacsonyabbak a ’22-esnél, méghozzá közel 1 milliárd dollárral: 3,7 milliárd < 4,6 milliárd arányban, miközben a játékárak – az elmúlt évekhez képest – átlagosan emelkedtek.

Mindennek oka talán, hogy egyre több játék jelenik meg teljesen ingyen: a kezdő-tanuló játékfejlesztők simán fellövik a Steamre a próbálkozásaikat, hisz a visszajelzésekből sokat kamatoztathatnak a jövőbeli projektjeikben. Ezt támasztja alá a játékban töltött átlagos idő csökkenése: míg 10 évvel ezelőtt a Steam-játékosok jellemzően 12 órát töltöttek el egy játékkal, addig 2023-ban ez már 4 órára redukálódott – azaz nem csak sok van az ingyenes rövid indie cuccokból, de egynéhánnyal a játékosok is szeretnek elszórakozni.

Mindez pedig nem csak a játékok, hanem a játékfejlesztők számának növekedését is jelenti. Az olyan alapvetően ingyenes eszközökkel, mint a Unity, az Unreal Engine vagy például a Godot szinte már bárki megtanulhat videojátékot fejleszteni, és semmi másra, csak némi eltökéltségre és internetre van hozzá szüksége. Az elkövetkező években pedig valószínűleg még ennél is sokkal több játék fog megjelenni.

Te mennyi játékkal játszottál idén?

Ezt is érdemes elolvasnod:

Depresszió ellenszere lehet-e a videojáték? – Egy pszichológus válaszol

×