Gaming

Take-Two: Egy játékot a játékidő hossza alapján kéne beárazni

2023.11.15. – Nagyon sokat beszéltünk már arról, hogy ki hogyan vélekedik a játékok jelenlegi áráról, kiemelve a minőséget mint szempontot. Rengeteg 60-70 eurós játék érkezik a piacra, melyek közül sok nem képvisel olyan minőséget, amit ennyi pénzért elvárnánk. A GTA 6-ot fejlesztő Rockstar Games anyavállalata, a Take-Two azonban nincs az áremelkedés ellen, sőt.

Még korábban a Take-Two vezetője, Strauss Zelnick azt mondta, hogy a cég „nem tapasztal semmilyen ellenérzést a játékosok részéről az árak ellen”. És valóban. Úgy tűnik, hogy mivel a játékokat 70 euróért is el tudják adni a kiadók, akármilyen minőségben is jelennek meg, nincs okuk ezen változtatni. Persze azért látható, hogy ma már mindenki jobban megfontolja a játékvásárlást, ezért is egyre népszerűbbek az előfizetéses szolgáltatások. A Take-Two azonban mást is gondol az árazásról.

Nem baj, hogy drága?

Bár valahol megértjük a fejlesztőket és kiadókat is, hiszen a játékfejlesztés költségei szintén nagyon magasak lettek, ugyanakkor valahol aggasztó ez a hozzáállás. Ha szerintük a gamerek nem ellenkeznek az áremelés ellen, akkor lehet, hogy tovább növelik az árakat. A GTA VI esetében például simán lehet, hogy a több bevétel reményében még magasabb árra számíthatunk, akár a játék alapárában vagy a mikrotranzakciókban. Ez persze egyelőre csak feltételezés, bár nemrég a cég vezetője ismét érdekes kijelentést tett.

Játékidő = Ár

Miközben valamikor december elején végre bemutatják a következő GTA első előzetesét, sokakat már a játék ára foglalkoztat. Az ár persze nem mindegy, hiszen játékosok milliói várják a címet. Strauss Zelnick azonban úgy döntött, hogy kissé ellentmondásos véleményt közöl a befektetőkkel a videojátékok árazásáról. Úgy tűnik, ő is azon gondolat híve, ami szerint

a játékokat a játékidő hossza, a fejlesztési idő vagy mindkettő alapján kellene beárazni.

Ezt a gondolatot mostanában sokan hangoztatják, és sok játékos egyet is ért vele. Az elmélet szerint egy több száz órán át pörgethető játék, mint például a GTA V, sokkal értékesebb, mint egy 12 órás játékélmény. Ez a gondolkodás persze sok szempontot nem vesz figyelembe.

„Bármely szórakoztatóipari termék árazását tekintve az algoritmus alapvetően a várható szórakozás értéke, vagyis az óránkénti érték szorozva a várható órák számával, plusz a végső érték, amit a vásárló akkor érzékel, amikor megvan neki a játék, és nem bérli vagy előfizetéses szolgáltatásban van” – mondta.

Nos, ez persze többféleképpen értelmezhető. Az egyik értelmezés az, hogy a játék árát az határozza meg, hogy mennyi játékidőt, aktív szórakozást kínál. Tehát hogy ha egy játékban 300 óra gameplay lehetőség van, akkor kerüljön 300 euróba?! Amennyiben egy óra gameplay-t egy eurónak tekintünk. A másik értelmezés szerint a játékokat az alapján kéne beárazni, hogy mennyi valós szórakozást nyújtanak, és mennyi értéket adnak a játékosok kezébe. A játék játékideje, minősége, valamint a fejlesztési költségek igenis legyenek arányosak annak végső árával. Szóval ha a GTA-val több száz órát lehet játszani, akkor elve értékesebb, mint mondjuk egy 8 óra játékidőt képviselő cím. Zelnick hozzátette, hogy „az iparág egésze fantasztikus ár-érték arányos lehetőséget kínál a játékosoknak”.

Ár-érték

Vagyis jelenleg úgy áll a helyzet, hogy miközben minőségi játékot fejleszteni nagyon drága, és a fejlesztők több száz órás élményt kínálnak, ahhoz képest még így is egész jó áron kapjuk őket. A 300 órás gameplay is ugyanúgy 70 euró, mint a 8 órás. Aki viszont a játékélményt fontosabbnak tartja a hossznál, az nem ez alapján teszi függővé az árat.

A játékok árazása ettől függetlenül mindig is vitatott téma lesz. Nagyon érdekes azonban, hogy a kiadók mi alapján akarják az árakat meghatározni. A játékidő, a minőség, a játékélmény, a történet vagy az online lehetőség számít? Ezt talán mindenki el tudja dönteni maga. A játékokért bizony, amik egyre minőségibb szórakozást nyújtanak, egyre többet kell majd fizetni.

Ezt láttad már?

DV

Korábbi cikkek

Olyan menő Xbox kontrollereket mutattak be, hogy rögtön a tárcádhoz nyúlsz

2024.02.01. - Megmondom őszintén, annyire nem vagyok nagy rajongója az Xbox kontrollerek kialakításának, de el…

7 perc telt el azóta...

Megérkeztek az RTX 4080 Super tesztek – Ezt tudja az „olcsóbb” kártya

2024.02.01. - Az Nvidia 2022 szeptemberének végén mutatta be legújabb generációját, mely az RTX 40XX…

38 perc telt el azóta...

Ne dőlj be neki! – Álommunkát ajánlanak egy új, csaló SMS-sel

2024.02.01. - Az összes vírustípus közül talán a spyware és a malware a legkellemetlenebb, amibe…

1 óra telt el azóta...

Az úgy erős! – Bugos volt a Warzone, mégis őt bannolták a meccsből

2024.02.01. - Egyszerűen nem lehet vitatni, hogy amióta csak megjelent a Call of Duty Warzone,…

1 óra telt el azóta...

SIESS! – Gyönyörű és iszonyú félelmetes horrorjátékra csaphatsz le ingyen

Bódi Dániel 2024.02.01. - Néhány napja kezdetét vette a GoG évi első nagy játékakciója, ahol…

2 óra telt el azóta...

Zene füleinknek! – Külön Gitárkontroller érkezik a Fortnite Festivalhoz

2024.02.01. - A zenei játékok és a hozzájuk készült hangszeralakú vezérlők nagyon népszerűek voltak a…

2 óra telt el azóta...