Az elmúlt években óriási méretű helyigénnyel érkeznek a játékok. Mi lehet ennek az oka és hogyan lehetne javítani rajta? Erre keressük a választ.

2023.11.14. – Ha játszottál modern AAA játékkal az elmúlt időszakban, akkor bizony észrevehetted, hogy a helyigényük elképesztő. Már öt évvel ezelőtt is utaltak jelek arra, hogy ebbe az iránya mozdulhatnak el a címek, hiszen már akkor is sokszor az 50 GB-ot karcolták. Manapság azonban sokkal inkább ennek dupláját követelik meg a játékok. Legyen szó FPS lövöldéről vagy hatalmas nyílt világgal rendelkező RPG-ről, már-már szabványosnak is tűnhet ez a 100 GB körüli érték. Jogosan merülhet fel a kérdés: mikor kezdődött el ez a tendencia és miért kell ennyi hely ezeknek a mai játékoknak? Szerencsére a TechSpot csapata is éppen erre kereste a választ, több szempontból is megvizsgálták az elmúlt évtizedek legjobb címet.

Így növekedett a játékok mérete

A miértek keresgélése előtt érdemes lehet megnézni, hogy vajon valóban ennyire megnőtt-e a játékok helyigénye. Ennek ellenőrzésére a legjobb, ha megvizsgáljuk a gépigénynél feltüntetett ajánlott mennyiséget. A TechSpot munkatársai legalább 10 címet választottak az adott évből, hogy átfogó képet lehessen kapni ezek változásáról. Leginkább AAA címek kerültek terítékre, hiszen a kompetitív mulitplayer játékok hamisan ronthatnának az összképen.

A fenti grafikonon az ajánlott helyigényt olvashatjuk le az adott évekhez párosítva. Jól látható, hogy míg 2007-ben 10 GB is elég volt, addig mostanság valahol 80 GB környékén alakul a nagy átlag. Amit szentén meg lehet figyelni, hogy 2020 és 2023 között érdemben nem változtak ezek az értékek, illetve korábban is voltak ilyen időszakok, ahol néhány évig állandósult egy-egy átlag. 2020-ban a Microsoft Flight Simulator volt az egyik legnagyobb cím, mely 150 GB-ot kért magának, ekkor az átlag 78 GB körül alakult. Három évvel később a legnagyobb játék 155 GB-os igénnyel rendelkezik, miközben az átlag csak 2 GB-tal nőtt.

Így alakult a játékok mérete

Így alakult a játékok mérete – Az átlag nem sokat változott, de a minimum igen

A második grafikon azonban máris rámutat arra, hogy a fejlődés az elmúlt három évben sem állt le. 2023 legkisebb címei már 50 GB-tól indulnak, míg 2020-ban, 2021-ben inkább még a 40 GB-hoz voltak közelebb. Hiába közel azonos az átlag, nem mindegy, hogy milyen maximum és minimum értékek határozzák meg ezt az átlagot. 2023-ra nem igazán találunk 50 GB alatti AAA címet, egyértelműen nőtt a minimum érték. 

Oké, de miért ekkorák a játékok?

Első körben mindenkinek az egyértelmű válasz ugrik be: hát a grafika miatt! Nem is tévednek nagyot. Egyrészt a 1440p és 4K felbontások növekvő népszerűségének okán egyre nagyobb felbontású és ennek köszönhetően egyre nagyobb méretű textúrákat kell a fejlesztőknek a játékokba pakolni. Ezen kívül az egyes karaktermodellek, vizuális effektek vagy épp a környezet, a pályák is egyre részletesebbek, melyek szintén kellemes gigabájtokat tudnak a játék méretéhez adni.

Vannak azonban meglepő adalékok is, melyek jelentősen növelik a játékok méretét. Az egyes extra nyelvek támogatása komoly GB-okat emészthet fel, hiszen ekkor a szinkronhangokat és az esetleges lokalizált videókat is a játék könyvtárában kell elhelyezni. A Last of Us Part 1 esetében az angol nyelv 1.6 GB-ot emésztett fel, míg a többi támogatott nyelv (görög, német, francia stb.) közel 10 GB-ot kért magának. Nem gondoltad volna, ugye? Sok kicsi sokra megy, hamar elérkezhetünk a 100 GB-os határhoz.

Játékok mérete mellett az adattárolók kapacitása is nő

A másik fontos ok pedig az, hogy azért mert megtehetik. Egyre olcsóbbak az SSD-k és a HDD-k. Évről évre csökken az egyetlen egy gigabyte-nyi tárhelyért fizetendő összeg. Míg néhány éve egy 1 TB-os SSD-ért a fél vesénket ott kellett hagyni, manapság már 20 ezer forint környékén is találhatunk kiváló példányokat. A fenti grafikonról világosan leolvashatjuk ezt. Az iparági elemzők szerint 2026-ra az SSD olcsóbb lehet, mint a HDD, mely szintén nem kizárható tényező.

A megoldás(ok)

Az elmúlt években többen is próbálkoztak a játékok méretének faragásán, jelenleg úgy tűnik, hogy két opcióval érdemes kalkulálni:

  • A fejlesztők a textúrák tömörítésével kísérletezgetnek, egészen jó eredménnyel. A Fortnite mérete 2020 végén a korábbi méret harmadára csökkent, miközben még a teljesítmény is javult. Az Epic Games azonban hatalmas előnnyel rendelkezett, hiszen a játékmotort is ők fejlesztik a címhez.
  • A másik járható a teljesen személyre szabható, opcionális telepítések. A játékosok eldönthetik, hogy mely nyelveket vagy épp játékmódokat akarják feltelepíteni. Call of Duty rajongó vagy, de nem izgat a kampány, csak a multiplayer? Semmi gond, a COD HQ felépítése már lehetővé teszi, hogy a kampánnyal kapcsolatos fájlokat ne kelljen feltelepítened. Szintén hasonlóan jó megoldás, hogy a 4K felbontású textúrákat is opcionálissá teszik a fejlesztők. Egyre több single és multi cím esetében választhatunk a sima telepítés és a sima + HD textúra csomagos telepítés között. Ezzel értékes helyet szabadíthatunk fel az SSD-n, hiszen a alacsonyabb felbontáson és/vagy alacsony grafikai beállításokkal játszunk, akkor ezek feleslegesen kerülnek az adattárolókra.

Jól látható tehát, hogy több összetevős „probléma” a növekvő helyigény. Csökkenő SSD árak, 4K textúrárak ide vagy oda, a játékipar talán egy kicsit túl korán lépte meg az ilyen szintű tárhely éhséget.

Az elmúlt évek legjobb akciójelenete majdnem kimaradt az Alan Wake 2-ből

×