Annak ellenére is félelmetes magasságokban járnak a PS5 eladásai, hogy az exkluzív címeit egy kezünkön meg tudnánk számolni.

2023.11.10. – Nehezen lehetne vitatkozni azzal a ténnyel, miszerint a Sony eléggé ellazázza a PS5-generációjának első néhány évét. Persze, exkluzív játékok akadtak, de az első, a konzol önmagában is eladni képes címre három évet kellett várni, így az eladásokat egyelőre a PS4-éra alatt felépített renomé pörgeti – méghozzá eléggé stabilan.

A Sony legújabb negyedéves beszámolójából ugyanis kiderült, hogy a PS5 eladásai már átlépték a 46,6 milliós példányszámot, köszönhetően annak a 4,9 millió újdonsült PlayStation 5 tulajdonosnak, akik júliustól kezdődően szeptember 30-ig bezárólag neveztek be az újabb masinára. Ez 1,6 millió PS5-tel volt több, mint 2022-ben ugyanekkor, amit elsősorban az októberi megjelenésű Spider-Man 2-nek a számlájára írhatunk, ami épp a fentebb is taglalt első nagyobb system seller exkluzívja a konzolnak.

Mindeközben a lemezes játékok kihalófélben vannak.

Nem olyan meglepő fejlemény, hogy a Sony nem túl látványosan, de egyértelműen kezdi hozzászoktatni a játékosokat a lemezmeghajtó nélküli konzolhoz. A gyártó épp novemberben dobja piacra a felfrissített PS5-öt, aminek alapgépe már nem rendelkezik fizikai meghajtóval, csupán elhelyeztek rajta egy csatlakozót, hogy aki még szeretne lemezről játszani, annak egy külön legyártott kiegészítővel módjában álljon ezt megtenni. Az így megvehető lecsatlakoztatható meghajtó pedig nem is lesz olyan olcsó: közel 50.000 forintot kell majd kifizetnie annak, aki nem egy csomagban a géppel együtt vette meg.

A Sony Interactive Entertainment összesített (tehát minden DLC, kiegészítő, szolgáltatás, hardver stb.) bevételei alapján a lemezes játékok mindösszesen négy százalékot tettek ki a nagy egészből, ami a játékeladások kevesebb, mint egyharmadát jelenti. A PlayStation tulajdonosok közel 70 százaléka már digitálisan, a PS Store-on keresztül szerzi be a szórakozását, ami a Sony áremeléseit tekintve azért lehet meglepő, mert ezzel szemben tovább zsugorodott a lemezes játékok piaca – ahol még virágzik a jóval pénztárca barátabb használtpiac. De a trend abszolút egyértelmű: a digitális játékokat sokkal egyszerűbb és kényelmesebb beszerezni, bárhol elérhetőek, illetve a digitális boltokban is gyakoribbak és jobbak az akciók, mint a lemezes piacokon.

PS-konzolokon egyébként összesen 67,6 millió játékot tettek pénzzé 2023. júliusától szeptemberig, amelyből mindösszesen csak 4,7 millió volt olyan cím, amely a Sony saját gyártása volt. Ez az arány talán jól jelzi, hogy a PS5-tulajdonosok nem elsősorban az exkluzívok miatt választották a gépet, és bár az arányokon egészen biztosan sokat fog változtatni a következő pénzügyi negyedévben a Spider-Man 2, amiből 11 nap alatt kapkodtak el 5 millió kópiát (a többségét feltételezhetően digitális formában), de ugyanezt támasztja alá:

a PS5 tulajdonosok 11%-a nevezett be – eddig – a hálószövő újabb kalandjára.

Mindez persze remek teljesítmény, hiszen sok játéknak az összes platformon nem sikerül ennyit elérnie (a Mortal Kombat 1 például 3 milliónál jár). A Sony céljai azonban jóval tovább mutatnak, hiszen két negyedév múlva záródó pénzügyi évet 25 millió eladott PS5-tel szeretnék zárni, ami 6 millióval több, mint amennyit egy évvel korábban értek el. Az átütő eredményt az új PS5 modelltől remélik, melyekkel nyugdíjazzák a 2020-as gépeket, amik még meglévő készleteit várhatóan az ünnepi szezonban komoly akcióban próbálják majd kiszórni.

Ezt is érdemes elolvasnod:

PlayStationön 11 új játékkal játszhatsz, mielőtt egy forintot is fizetnél értük

×