Jaj annak a magyar YouTube-felhasználónak, aki valamilyen reklámblokkolóval próbálja kicselezni a platform fő bevételi forrását.

2023.11.01. – Teszik, vagy sem, de a YouTube a reklámokból tartja fenn magát: többek között ebből finanszírozzák az újabb funkciók fejlesztését, ebből fizetik ki a tartalomgyártókat, illetve finanszírozzák az egyre költségesebb működést. Amennyiben valakit zavarnak a hirdetések, annak ott a lehetőség a Premium-előfizetéssel egyszer, s mindenkorra megszabadulni tőlük, amit sok másik közösségi platformmal ellentétben a Google nem mér aranyáron.

A Meta például hamarosan több mint 4000 forintot akasztana le a reklámmentességre vágyó Facebook és Instagram-felhasználókról, ami szemben a YouTube 1800 forintos egyéni, 1090 forintos diák, vagy az 5 profilt magába foglaló 2690 forintos családi csomagjaival különösen drágának hat. Vagy épp a YouTube Premium tűnik olcsónak, hisz a legmegérősebb (családi) szintben a reklámmentesség nem kerül többe 538 forintnál per fő.

Sokan azonban még ennyit sem hajlandóak kifizetni egy olyan szolgáltatásért, amit örömmel használnának szinte minden nap, helyette inkább a YouTube reklámblokkolók szűréséről és büntetéséről szóló cikkek alatti kommentmezőket panaszkodják tele. Pedig a reklámokkal vagy a Premiummal nem csak a platformot tarthatják életben, hanem egyben támogathatják is azokat a videósokat, akik miatt nap mint nap felnéznek.

Mivel azonban sokakat ez az érv sem győz meg a kimondottan olcsó előfizetésre, ezért a YouTube kénytelen egyre keményebbeket sózni az asztalra. A vállalat év eleje óta tesztelgeti azt a funkcióját, amellyel hatékonyan ki tudják szűrni az adblockereket, ami találat esetén tulajdonképpen egy figyelmeztető képernyő kíséretében letiltja a videónézést. Ezt a rendszert egyelőre csak tesztelgették és finomhangolták, most azonban elérkezett az idő az éles bevetésére.

A YouTube kommunikációs vezetője, Christopher Lawton a The Verge-nek árulta el, hogy a reklámblokkolók szűrése és büntetése a minap globálisan is elindult.

Ez pedig azt jelenti, hogy mostantól az adblockeres magyar felhasználók bármikor találkozhatnak az alábbi képernyővel, függetlenül attól, hogy mobilon vagy számítógépen néznének YouTube-videókat.

Ha pedig valakinél megjelenik a fenti figyelmeztetés, az előtt két hivatalosan járható út áll – amennyiben nem szeretné megkárosítani a tartalomgyártókat és a platformot: vagy kilövi a reklámblokkolót – esetleg a kivételek listájára teszi a YouTube-ot, úgy pedig engedélyezi a reklámokat, vagy előfizet a Premiumra. Előbbi nyilván nagy nyavaja, a videókat folyton megszakítja, de enélkül is idegesítő, míg utóbbi egy járhatóbb, vállalható kompromisszum – pláne, ha valaki többedmagával nevezne be a Premiumra.

De emellett még itt van ez is:

Olyan reklám jön a YouTube-ra, amitől a blokkolók sem mentenek meg

×