A Remedy egy héttel az Alan Wake II megjelenése előtt közzétette a horrorjáték félelmetes gépigényét, amelyet látván sokan sírva fognak fakadni.

2023.10.20. – Az idei év dugig volt fantasztikus játékmegjelenésekkel:

  • év elején befutott a Dead Space überlátványos remake-je,
  • fantasztikusan szórakoztunk a Hi-Fi Rushon,
  • új mércét állított fel a Baldur’s Gate 3,
  • újraindította a saját időszámítását a Mortal Kombat 1,
  • a Bethesda is kiadta a kezei közül az elmúlt 20 évének egyetlen új IP-ját a Starfield személyében,
  • a Phantom Liberty-vel méltó helyére került a Cyberpunk 2077,
  • 11 év után folytatódott a Diablo IV,
  • a Switch is villogott a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom és Super Mario Bros. Wonder játékaival,
  • megújult látvánnyal tért vissza a Resident Evil 4,
  • sosem látott módon merülhettünk el a Harry Potter mágikus világában a Hogwarts Legacy-vel,
  • most pedig a Spider-Man 2-ben pókemberekedhetjük ki magunkat duplán.

Jól tudom, a felsorolásból egy csomó remek játékot hagytam ki, amit majd egy gigantikus év végi összefoglalóban pótolni fogok, amely megírását azért is odázok az utolsó utáni pillanatokra, mert még van hátra két hónapocska, az év egyik, ha nem a leggyönyörűbbnek és legegyedibbnek ígérkező játéka pedig még csak most fog megjelenni.

Sosem rejtettem véka alá az Alan Wake rajongásom, amit jellemzően a Remedy 13 évvel ezelőtti méltatlanul kevés figyelmet kapó horrorjának propagálásába szoktam becsatornázni. Az objektivitásnak itt nincs helye: az Alan Wake bár nem a finnek legjobb alkotása, mégis üde és szívből szerethető színfoltja a videojátékos világnak, amivel legnagyobb sajnálatomra nagyon kevesen játszottak. Na de majd most, 13 évvel az első rész után a második felvonás meghozza a sikert, amibe a Remedy nem csak sok évnyi munkáját, összes tehetségét és tudását, hanem a szívét és lelkét is beletette.

Az október 27-én érkező Alan Wake II előtt a 2019-es meglepetés bombasiker Control teríthette le a vörös szőnyeget, ami mai napig az egyik legjobb és leglátványosabb akciójáték valaha. A horrortörténet folytatása azonban valamelyest más lesz: akcióban ugyan nem lesz hiány, de az Alan Wake II játékmenete komótosabb, sokkal inkább Resident Evil 4 és a Silent Hill-féle túlélőhorrort kutyulja össze a Remedy-re jellemző elemekkel – amit az eddigi játékmenet bemutatókból egyértelműen leszűrhettünk…

… a grafikai szint újbóli kitolásával együtt.

 

Aki ismeri a Remedy munkásságát, az jól tudhatja, hogy a fejlesztők a történetük során többször tornázták feljebb és feljebb a videojáték-ipar grafikai csúcsának mércéjét – előbb a Max Payne-játékokkal, majd a Quantum Breakkel, utána a Controllal, most pedig ezt tervezik az Alan Wake II-vel is, ami az utóbbi évek leglátványosabb videojátéka lehet.

Persze a végső konklúzióval azért várjuk csak meg október 27-ét, az viszont egészen biztosnak tűnik, hogy Alan és Saga Anderson horrorja nem a grafikán fog elvérezni. Ennek azonban súlyos, sokak számára fájdalmas és siralmas ára lesz: a PC-s gépigény, ami legalább olyan félelmetesnek tűnik, mint maga a cselekmény. A Remedy a megjelenéshez közeledve ugyanis megosztotta a követelményeket, aminek nagyon sok gép nem fog tudni eleget tenni.

Kezdjük azzal, hogy a minimum, azaz az alacsony beállítások melletti 1080p felbontás és 30 FPS eléréséhez legalább egy RTX 2060 ~ Radeon RX 6600, 6 GB VRAM, Intel i5-7600K és 16 GB RAM fog kelleni, míg az RTX 3060 ~ Radeon RX 6600 XT, 8 GB VRAM, Ryzen 7 3700X és 16 GB RAM barátságát élvező játékosok sem fognak tudni közepesnél magasabb grafikai beállításokkal játszani – 30 FPS fölött.

Még fájdalmasabb lesz a helyzet a ray tracing bekapcsolása után, amihez, ha közepes grafikán játszunk épp csak elég lesz az RTX 4070-es kártya, és az sem fog tudni 60-nál több képkockát kisajtolni magából. Sebaj, legalább ott van a DLSS, az majd megoldja, ugye? UGYE? A Highra rá se nézz, mert nyomban sírógörcsöt kapsz.

De van más megoldás!

Az egyik legjobb megoldás a PC-s gépigény orvoslására egy konzol. Egy RTX 4000-es kártya árából már simán veszünk egy Xboxot vagy PS5-öt, amin remélhetőleg (ha mást nem, néhány patch után) jól fog futni az Alan Wake II. Ha ez nincs ínyedre, mert jobb szeretsz számítógépen játszani, akkor sincsen minden veszve, sőt.

PC-n van rá mód, hogy a lehető legmagasabb grafikai beállítások mellett rémülhesd végig az Alan Wake II-t, és egyetlen szervedet sem kell hozzá eladnod. A Remedy – ahogyan korábban a Controllal – most is lepacsizott az Nvidiával, ami nem csak szupermenő technológiai, hanem elsőnapos GeForce Now-támogatást is jelent.

Ez annyit tesz, hogy ha megvesszük a játékot az Epic Games Store-ból (cirka 17.790 forintért), akkor az Nvidia játékstreaming szolgáltatásába lépve is elérhetjük. Ehhez természetesen össze kell kötni a fiókokat, de ez talán egy vállalható minimum, ha nem szeretnénk több százezerért videokártyát újítani. A havi 7600 forintba kóstáló Ultimate-szinttel egy RTX 4080-as righez férhetünk hozzá, ami 120 FPS és 4K minőségben pattintja a képernyőre a játékot. Piszok jól működik, input lagot alig veszed észre.

Mivel az Alan Wake II körülbelül 25-30 órányi kalandot nyújt, egyetlen hónap befizetésével is kellemesen elleszünk, azaz valamivel több, mint 24.000 forintért a lehető legjobb minőségben izgulhatjuk végig 2023 leggyönyörűbbnek és egyik legjobbnak ígérkező játékát. Ezután bármikor lemondhatjuk az előfizetést, az Alan Wake II viszont – mivel azt az Epic boltjában megvásároltuk – örökre megmarad, így később is elővehetjük, amikor már lesz egy futtatására alkalmas vasunk.

Októbar 27-ig érdemes elgondolkozni a lehetőségeken, a zseniális Remedy csapatának legújabb remekművét ugyanis kár volna kihagyni.

Ezt is érdemes elolvasnod:

6 legendás játék, aminek a remake-jéért a lelkünket is eladnánk | 2.

×