Egyre nagyobb szerepet kap a világban a mesterséges intelligencia (AI). Olyannyira, hogy lassan már a motorsportok világát is bekebelezheti ez a hatás.

2023.10.17. – Furcsa jövő elé néz a Fomula-1, ha legfrissebb pletykák igaznak bizonyulnak. A motorsportban, ami magában foglalja az autóversenyt, motokroszt, ralit és más versenyszámokat is, a gyorsaság, ügyesség és taktika kulcsszerepet játszanak. A világszerte népszerű sportágnak rengeteg rajongója van, ám lehet, hogy most kicsit megváltozik.

mesterséges

Formula E akció közben

A leghíresebb versenysorozat talán a Formula-1 (vagy Forma-1), amit sokan az autóversenyzés csúcsának is tartanak. Számunkra külön öröm, hogy kiemelt helyszín Magyarország is a világbajnoki naptárban. A Hungaroringen szoktak egymásnak feszülni a legnagyobb nevek. Ráadásul ikonikus futam a „budapesti”, hiszen már az 1980-as évek óta a versenynaptár részét képezi.

Kevesebb veszély, kevesebb sportérték

Míg az emberi faktor igencsak számít az F1-ben, a sportot betéve ismerők valószínűleg arra is rábólintanának, hogy még emellett is inkább technikai sport. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy legyen bárki a világ legjobb sofőrje, ha rossz minőségű autóba ültetik, valószínűleg nem fog versenyt nyerni. Az átlagnál jobb döntéseket fog hozni, a lehetőségein felül fog teljesíteni, a pódiumra viszont nem fog tudni felférni. Ezért is kell helyén kezelni a hétszeres világbajnok Hamilton, vagy az immáron háromszoros világbajnok Verstappen teljesítményét is. Mindkettő fantasztikus sportember, ám amikor világbajnokságot nyertek az egyik, vagy könnyen lehet, hogy a legjobb gép dolgozott alattuk a gridről.

Viszont most úgy tűnik, hogy a „hamiltonok” és „verstappenek” ideje leáldozóban van.

A Dallara Super Formula SF23 a legújabb mesterséges intelligenciára (AI) támaszkodik, hogy navigáljon és legyőzze riválisait a világ legikonikusabb versenypályáin. Az olasz autógyár ma bemutatta a vezető nélküli modelljét a dubai Gitex műszaki konferencián, a jövő áprilisban, Abu-Dzabiban található Yas Marina Circuiten rendezendő első autonóm autóverseny előtt. Ahelyett, hogy a sofőr képességeire hagyatkoznának, 10 mérnökcsapat fog versenyezni, hogy megtervezzék a legokosabb algoritmust és megszerezzék az 1,85 millió fontos (kb. 800 millió forint) pénzdíjat.

Az új önvezető versenyautó

A versenyszervezők szerint a technológiai akadályok miatt a korábbi autonóm versenyeken egyszerre legfeljebb két autó szerepelhetett csak. Az új A2RL versenysorozat lesz az első, amelyen többen is versenyezhetnek, bár az illetékesek még nem árulták el, hogy pontosan hányan.

AI a versenypályán

Maga a 690 kg-os jármű kamerákkal lesz felszerelve, amelyek körülveszik a járművet, így 360 fokos rálátást biztosítanak az eseményekre. Valamint ezek mellett fejlett GPS-szel is fel lesznek szerelve, hogy a mesterséges intelligenciák megértsék a pályán elfoglalt helyzetüket. Elengedhetetlen lesz továbbá az egyéb radar, illetve LiDAR-érzékelők szerepe, amik érzékelik az akadályokat és más autókat, valamint megbecsülik a távolságokat a pályán.

Mindezt az ülésre rögzített számítógép fogja vezérelni, ahol a sofőr általában ülne. Így persze maga a versenyautó is könnyebb lesz, ami új lehetőségeket nyit a csapatok előtt. Nem lesz szükség arra sem, hogy a vezérlőteremben egy egész csapat figyelje az üzemanyagot, a gumiabroncsok nyomását és a kopást, mivel ezt a fedélzeti monitor mind el fogja végezni. A kifinomult mesterséges algoritmus ezután szinte azonnal feldolgozza az összes adatot, majd önállóan vezeti az autót a pályán, miközben megtanulja, hogyan kell egyre gyorsabban haladni minden körben.

Az autósport szerelmesei eretnekségnek is nevezhetik az új irányt, de mivel a sport ma már javarészt biznisz, azt is el tudjuk képzelni, hogy ez a sors vár a legtöbb versenykiírásra. Persze az sem elhanyagolható tény, hogy így az emberéletek sem kerülnek veszélybe hétről hétre.

Ezt olvastad már?

Vérlázító hiba az iPhone 15-ben? Ilyet talán sosem csinált az Apple

×