Kevesen tudják, de a PlayStationnel teljesen összeforrt egyedi szimbólumoknak konkrét jelentésük is van.

2023.08.02. – A Sony a legelső, Japánban már 1994 év végén megjelent PlayStation konzolja mellé csomagolt kontrollerein a máig használatos kiosztást és szimbólumokat használta – annyi különbséggel, hogy a legelső vezérlőkön még nem voltak analógok. Minden más viszont szinte ugyanaz, mint most, és mivel azóta eltelt vagy 29 esztendő – na meg 5 konzolgeneráció, a , O, X, ▢ szimbólumok a játékgépekkel karöltve váltak legalább annyira ikonikussá.

Sőt, sokan meglátják a színes ábrákat és azonnal a PlayStationre asszociálnak, ami azért is nagy szó, mert hasonlóval sem a Nintendo, sem a megboldogult SEGA, sem pedig az Xbox nem mondhat el magáról. A Ninti azért is meglepő, mert az egyik legrégebbi játékgyártó, amely a mai napig őrült sikereket könyvelhet el a gépeivel, míg az Xbox kontrollere a világ talán legelterjedtebbje, legnépszerűbbike.

Persze mondhatnánk, hogy úgy könnyű, hogy a Sony ezeket a szimbólumokat az évtizedek során alaposan megfuttatta a reklámjaiban, a játékok előzeteseiben, melyek ha feltűntek mindig társult hozzájuk egy „PLAYSTATION” szólam is. No meg az X, Y, B, A betűket nehezebben lehet olyan sikerre vinni, mint a , O, X, ▢ négyest.

Azt viszont már kevesebben tudják, hogy a szimbólumok jelentéssel is bírnak.

Bizony ám, nem szimpla háromszög, kör, kereszt (amit sokáig X-nek csúfoltak) és négyzet, amit látunk, ugyanis mindhez egy egyedi jelentést is társított a tervezőzseni, Teiyu Goto. A japán szaki 1977-ben csatlakozott a vállalathoz, és szinte minden korai (és későbbi) konzolt és kontrollert ő tervezett meg, köztük is a PS1 első kontrollerével, kiosztásával és szimbólumaival.

A 1UP magazin 2011-ben készített interjút Gotoval, aki elárulta, hogy mivel a játékrendszerek új kategóriát jelentettek a Sony számára, teljesen szabad kezet kapott a dizájn kiötlésekor. Ez persze nem jelenti azt, hogy a vezetésnek ne lett volna elképzelése a konzollal kapcsolatban, de megengedték neki, hogy kiélje a fantáziáját a tervezőasztalon. Így született meg végül a ma is ismert kontroller, aminek a két végén egy-egy markolatot szoríthatunk – ami azonban nem tetszett a Sony-nak. Odafent ugyanis egy Nintendo-féle lapos vezérlőt szerettek volna, amihez nagyon keményen ragaszkodtak, de amikor a kezükbe vették az első prototípust, végül a DualShockot választották.

Ezután már sokkal rugalmasabban voltak Goto terveit illetően, aki hozzá is látott a gombok kialakításához. Mivel a legtöbb gyártó az ábécé betűit használta, azt találta ki, hogy egy másik, sokkal egyedibb és könnyebben megjegyezhető, azonosíthatóbb irányba megy el.

Így született meg a , O, X, ▢.

Goto minden szimbólumnak külön jelentést adott, és ezek alapján választotta ki a színeiket is:

  • a ▢ egy darab papírra, valamilyen dokumentumra utal – ezt rózsaszínre festette,
  • a a nézőpontot jelenti; az ember fejét vagy irányát jelképezte – így ez zöld színezetet kapott,
  • A O és a X az „igen” vagy „nem” döntést jelképezi – ezeket piros és kék színekkel jelölte.

Utóbbi párossal kapcsolatban kicsit össze volt zavarodva a Sony vezetése, mert a Nintendo kontrollerein a gombok funkciója másképp nézett ki. Végül aztán belementek a dologba, és végül Goto összes dizájnja kikerülhetett a boltok polcaira. A többi már történelem, a színes , O, X, ▢ pedig a PlayStation konzolok egyik legnagyobb ismertetőjeleivé váltak.

„Ilyen egyszerű szimbólumokat használni egy dizájnban rendkívül ritka lehetőség, és számomra tényleg szerencse volt. Ha a Madonnára gondolsz a festészetben, a legtöbb embernek ugyanaz a kép jut eszébe ugyanarról a nőről. Hasonló módon ezeknek az egyszerű szimbólumoknak a kombinációja a PlayStationt és a videojátékok szórakozását is jelképezi, és ezt kommunikálni nagyszerű dolog.” – mesélte Goto, aki így folytatta a sztorizgatást: „Egyszer egy Los Angeles-i PlayStation-bulin voltam, és egy férfi odajött hozzám, majd megkérdezte, hogy én vagyok-e a PlayStation tervezője. Igennel válaszoltam, mire ő: ‘Én pedig játékokat fejlesztek, és a rendszer dizájnja miatt kezdtük el támogatni a PlayStationt’. Ez nagyon meghatott – megköszöntem neki, és kezet ráztam vele, amilyen erősen csak tudtam. Ez a pillanat igazán boldoggá tett, hogy részt vehettem a tervezésben. Ha egy új márkát elindíthatsz, és az emberek világszerte használják, az nagyon-nagyon boldoggá tud tenni egy tervezőt.”

Ezt is érdemes elolvasnod:

Eredetileg PS1-re készült az első The Witcher-játék, de teljesen eltűnt a Föld színéről

×