A videojátékok egyre kifinomultabb módszerekkel kergetik őrületbe a csalókat, és van, mikor az akasztófahumor is elszabadul a nemes célért.

2023.07.27. – A csalás egészen mókás és felszabadító dolog lehet – egészen addig, amíg az ember csak single player kampányokban szórakozik vele. Amikor viszont online módban, mások kárára használják, rendkívül frusztráló és etikátlan húzássá fajul. Utóbbi, hackeket, botokat vagy más előnyöket gátlástalanul használó gamerekre vetették ki a hálójukat az alábbi lista játékainak fejlesztői. Némelyik annyira morbid, hogy fetrengünk a röhögéstől. Örök hála a segítségért, WhatCulture!

10. Felrobban a moddolt kocsi – Grand Theft Auto Online

A Rockstar Gamesre mindig lehet számítani, ha kifordult humorról van szó, és ez alól nem kivétel a csalószívatás sem. Elég vicces módot találtak például arra, hogy a Grand Theft Auto Online cheattel módosított járműveiért megleckéztesse a zavarosban autózókat.

A GTA V-ben használható Duke O’Death egy páncélozott izomautó, ami eredetileg csak azok számára volt elérhető, akik a játék PS3/Xbox 360-as verziójáról PS4/Xbox One-ra frissítettek. És ami még fontosabb, hivatalosan csak a single player részben szerepelt, míg a Grand Theft Auto Online-ban nem. 2015-ben aztán egyesek megtalálták a módját, hogy multiban is döngessenek vele, de a Rockstar ahelyett, hogy kitiltotta volna a szabálysértőket, úgy javította a GTA Online-t, hogy a Duke O’Death azonnal felrobbanjon és megölje azt, aki beleült.

9. Nyilvános bocsánatkérésig bannolva – H1Z1

A H1Z1 battle royale játékra nem sokkal a 2015-ös indulása után tömegével szabadultak rá a csalók, aminek eredménye az lett, hogy kitiltottak több mint 25 ezer játékost. Nem érték be ugyanakkor az egyszeri, figyelmeztető bannolással, ami után vissza lehet azért térni. A főnök kieszelt egy később elég felháborítónak bizonyult büntetést is.

A Daybreak Game Companyt vezető John Smedley közölte: csak akkor állítják vissza a letiltott fiókokat, ha a bűnösök a YouTube-on bocsánatkérő videót tesznek közzé, és őszinte megbánást tanúsítanak. Az igazgató elárulta: bár sok bocsánatkérő e-mailt kapott az érintettektől, nem érezte elégségesnek az írásos könyörgést – ezért döntött a nyilvános megszégyenítés mellett. Ennek azért – érthető okokból – nem sokan tettek eleget, úgyhogy később visszavonták a tisztességtelen ajánlatot.

8. In-Game karakter meglincselése – Guild Wars 2

A Guild Wars 2 sem veszi félvállról a csalókat: 2015-ben pokoli példát statuált egy különösen aktív gazemberrel szemben. A „J T Darkside” nevű játékos kb. három hétig pusztított az online terepen: rendre megtámadta a többieket, és büntetlenül teleportálgatott a térképen. A játékosok tömegesen jelentették Darkside-ot a fejlesztő ArenaNetnek, ami – meglepően hosszú tétlenség után – végül úgy döntött, cselekszik.

Persze nem álltak meg a csaló puszta kitiltásánál, hanem a lehető legkomikusabb, legteátrálisabb módon dobták ki. Chris Cleary biztonsági főnök egy videót tett közzé, amelyen belép Darkside fiókjába, meztelenre vetkőzteti a karakterét, majd a halálba taszítja és végül törli mindkét, a fiókban regisztrált karaktert. Ez technikailag egy digitális lincselés volt, ami szintén kissé morbid, de legalább a valós személyt nem alázták porig, a saját arcával.

7. Kicsinál a vakondember – Animal Crossing

Az Animal Crossingban adott volt a lehetőség a játékosok előtt, hogy csaljanak, úgy, hogy mentés nélkül kilépnek, majd a gépük rendszeróráját a következő napra állítják és visszalépnek. Ilyen módon például hozzá lehetett férni a boltok idő alapon megnyíló készleteihez. Aztán egy idő után jött a meglepi…

Azok a játékosok, akik mentés nélkül kilépve csaltak, egy idő után azzal szembesültek, hogy újratöltéskor nem a várt helyről folytathatják a játékot, hanem jön a rendkívül dühös vakondember, Mr. Resetti, akinek az a legfőbb dolga, hogy zaklassa a technikai lyukkal visszaélő játékosokat. Eleinte udvarias, de határozott, aztán – amikor többször visszaélsz a türelmével – egyre bosszúsabb lesz. A beavatkozásai eltérő súlyossággal jelennek meg: halálra untat azzal, hogy percekig löki a rizsát, vagy arra kényszerít, hogy bocsánatért könyörögj, esetleg megfenyeget, hogy törli minden mentésedet. Utóbbi egyébként üres fenyegetés, de azért elég jól nyomatékosítja, hogy „hagyd abba”.

6. Vízjeles HUD – Outriders

A kizárólag online kooperatív akciójáték, az Outriders talán nem forgatta fel a világot, amikor 2018-ban megjelent, de a People Can Fly fejlesztői kitaláltak egy ügyes módszert a csalók elrettentésére, miután a vártnál nagyobb számban találkoztak velük a játék demoidőszakában.

A fejlesztők még a játék megjelenése előtt figyelmeztetést adtak ki arról, hogy meg tudják állapítani, ki az, aki csal, és megfogadták, hogy véglegesen megbélyegzik, egy diszkrét, de látható pókhálós vízjellel a HUD életerő sávján. A remény az volt, hogy a játékosok a HUD végleges megváltoztatásától tartva nem csalnak majd, hogy screenekkel büszkélkedhessenek az elért eredményeikről.
Figyelembe véve, hogy a játékosok általában éppen ezért, hiúságból csalnak, az, hogy megfosztják őket a dicsekvés lehetőségétől, célravezető stratégiának tűnik.

5. A Tehéndisznóember – The Witcher 3: Wild Hunt

A The Witcher 3 megjelenése után néhány nappal a játékosok felfedeztek egy exploitot, ami lehetővé teszi, hogy gyorsan koronákat halmozzanak fel, tehenek öldökléséből és lootolásából, a White Orchard faluban. A CD Projekt RED hamar megneszelte, hogy egyes játékosok alattomosan gazdagodnak. Kiadtak hát egy javítást, ami elég kellemetlen meglepetést okozott az exploit kihasználóinak.

Azon játékosok, akik legalább hat tehenet megöltek, hirtelen egy hatalmas, 27. szintű chorttal, egy rendkívül erős tehénszerű szörnnyel találták szemben magukat – és gyorsan bele is haltak a találkozásba. Később módosították az update-et, és a chortok már tömegével jöttek a visszaélő játékosok nyakára. Ironikus módon azok a játékosok viszont, akik már elég magas szintűek voltak a chortok kivégzéséhez, rájöttek, hogy a szörnyek gyilkolászásával még hatékonyabban tudnak koronát gyűjtögetni, mint a tehenes exploittal. A fejlesztők ezért újabb módosítással egyetlen chortra vették vissza a szívatást.

4. A botok csak a csalókat szecskázzák fel – Team Fortress 2

A Team Fortress 2-nek mindig is sok gondja akadt a csalókkal, de ez 2020-ban egy különös csúcsot is elértek, amikor a Valve hivatalos szervereit elárasztották a csaló botok, amelyek teljesen összezavarták a valódi játékmenetet. Ezeket a botokat jellemzően úgy programozták, hogy aimbotokat használjanak, spameljék a játékon belüli chatet, szavazzanak a legális játékosok kirúgására, és még a szerver lagolását is idézzék elő. Szóval mocsokság volt a köbön.

A játékosok – látva, hogy a Valve képtelen kezelni a botok áradatát – a saját kezükbe vették a dolgokat. Egy nagy összefogással saját, Terminátor-szerű csalóbotokat juttattak be a Team Fortress 2 szervereire, de ezek arra voltak programozva, hogy a rosszindulatú csalóbotokat vegyék célba, békén hagyva a valódi játékosokat. Bár sokan érthető módon elítélték, hogy a Valve továbbra sem kezeli a problémát, mégis, látványos, okos ötlet volt a vállalkozó kedvű játékosok részéről.

3. Nyilvános kivégzés – Eve Online

Ha van valami, amit nem lehet letagadni az Eve Online-nal kapcsolatban, az az, hogy akik játszanak vele, szuper komolyan veszik, és nem tűrik, ha valaki elvicceli a game-et. A fejlesztő CCP Games sem vette félvállról az aprólékosan felépített űrszimulátoruk aláásására tett kísérleteket, és 2018-ban nyilvános kivégzést is szervezett a csaló játékosok ellen.

Az egyik legelterjedtebb csalás az volt, hogy a szabálysértők egy bot segítségével egész nap játékbeli valutát farmoltak, ami jelentős előnyt biztosított a becsületes játékosokkal szemben. Mivel a tömeges botolás destabilizálhatja a játék törékeny gazdaságát, a CCP először figyelmeztetést küldött a csalóknak, majd a második szabálysértés után letiltotta a fiókjukat. Aztán volt egy nagy tömegmészárlás is: a fejlesztők 2018-ben egy napon semleges térbe teleportáltak a csaló játékosok űrhajóit, majd meghívókat küldtek a többieknek, hogy mikor és hol kell megjelenni, ha ki akarják végezni őket. A mészárlásra több mint 150 játékos érkezett, és el is pusztították a zavarosban űrhajózókat. A brutális szeánszt egy héttel később megismételték – ekkor már több mint 700 hóhér érkezett.

2. Láthatatlan ellenség – Call Of Duty

A Call of Duty franchise-t kiadó ActiVision jó pár okos módszerrel előrukkolt már a csalók elleni küzdelemben, de a Ricochet Anti-Cheat szoftver egyik legutóbbi frissítése mindent visz a CoD történetében. Az új anti-cheat mechanika bevezette a multiplayerbe a hallucinációkat, vagyis a valódi játékosok alapján klónozott, hamis, láthatatlan ellenségeket.

Ezek a digitális fantomok, bár semmiképpen sem befolyásolják a normál játékosok élményét, azonnal aktiválnak olyan csalási mechanizmusokat, mint az aimbotok. Ami a csalók elfogására szolgáló csapdákat illeti, ez egy hihetetlenül okos és kreatív megoldás a kitiltás helyett, hiszen sokkal menőbb, ha kiderülnek a mocskos kis titkok, mint az, hogy nyom nélkül eltűnnek a szabálytalankodók.

1. Banishing Cheaters To Their Own Playlist – Fall Guys

A Fall Guys fejlesztője, a Mediatonic egyszer sajátos korlátozásként vezette be a Cheater Islandet – egy titkos listát, ahol a csalók egymás ellen versenyezhetnek, és szabadon cheatelhettek, egymással szemben. A káosz csodálatos volt, de egy idő után kicsinek bizonyult a map ahhoz képest, amennyi csalót száműztek oda.

A Mediatonic végül úgy döntött, hogy lezárja a kísérleti cirkuszt, és helyette általános tiltásokat kezdett el osztogatni a szabálysértő játékosoknak. A Fall Guys ezzel egy végtelenül eredeti és jópofa ötletet cserélt le az Epic Games erőteljesebb csalás elleni intézkedéseire, de legalább láthattuk, hogy ilyen is van.

Erre meg nekünk, usereknek kell jobban felkészülni:

A csalók már felkészültek a Counter-Strike 2-re – Így rontják majd el a meccseket

×