Az Xbox Game Pass nem csak egy előfizetés, hanem egy új üzleti modell, ami érdekes módon reformálja meg a gamerek pénzköltését.

2023.07.07. – A szórakoztatóipar legnagyobb szegmensének, a gamingnek a története tele van nagy vízválasztókkal. Először volt a játéktermi érmedobálás (vagyis az első mikrotranzakciós rendszer a világon), majd az otthoni konzolok megjelenése, amelyek két vállra fektették a klasszikus játéktermeket és a nappalidba hozták a gaming élményét. A 80-as évek játékpiaci összeomlását követően a Nintendo felemelkedett, és újjáélesztette a konzolpiacot. Gyakorlatilag egyeduralkodóként növelte a keresletet, amit szigorú engedélyezési folyamatok és magazin-előfizetések értékesítésére épített (igen, megint a mikrotranzakciók).

 

A modern konzolok az AAA-játékok piacát pörgették fel, majd az Xbox lett a meghatározó multiplayer paltform, az Xbox LIVE-val

állapítja meg a TweakTown. Miután rendelkeztek egy online hálózattal, amelyen emberek milliói gyűlnek össze játszani, kissé túl ambiciózusak lettek az Xbox One-nal. A Sonynak ekkor lehetősége nyílt arra, hogy árban egyszerűen alákínáljon a Microsoftnak, ugyanúgy, ahogy évekkel korábban a SEGÁ-nak is. Akkor – utóbbi rossz válságkezelő menedzsmentjével kombinálva – sikerült is végleg eltakarítani a konkurenciát, így a Microsoftnál okkal szól két konzolgeneráció óta a vészcsengő: valahogy vissza kell zárkózni az elszabadult Sony mellé, mert baj lesz. A PlayStation óriási mértékben kilőtt a konzolok szegmensében, ahol jövedelmező, többéves exkluzivitási megállapodásokat kötött.

Az Xbox a Game Pass-szal kapaszkodik

A Microsoftnak változtatnia kellett, hogy ne az ellenfél szabályai szerint játsszon, mert azt a háborút nem lehet megnyerni. Összekapcsolta hát a Windows PC-ket az Xbox One-nal, megteremtetve ezzel az alapját a valaha volt legmegosztóbb videojáték-szolgáltatásnak, az Xbox Game Passnak. A PC és a konzolok egyesítése olyan előnyhöz juttatta a Microsoftot, amelyet már ki tudott használni. A két platform egy előfizetéses szolgáltatássá olvadása egyszerűen túl jó ahhoz, hogy a játékosok figyelmen kívül hagyják.

Az Xbox Game Pass alapötlete persze – akárcsak a fentebb írt mikrotranzakcióké – nem új. A Microsoft olyan szolgáltatásokból merítette, mint a Netflix, ami már évekkel ezelőtt is harmadik féltől származó tartalmak hihetetlenül széles skáláját kínálta. Ugyanerre a mintára épít ma már a Game Pass:

több száz játékot kínál, egyetlen havi díjért, mind a mai napig.

Annyi tartalom van, hogy senki sem tudná végig játszani az összeset. Olyan, mint egy luxushotel büféasztala: iszonyatos bőség, amit képtelenség végigenni, mégis egyre több visszajáró vendég fizet érte, hisz’ annyira tetszetős és színvonalas az egész. A tartalom szélessége fedezi az értéket, a tartalom változatossága jól megkülönbözteti minden mástól, az egyszerű használat pedig rendkívül kényelmes. Kell – ezt az érzést erősíti a vevőben, szóval tuti recept. És a Microsoft még tovább fokozta a szolgáltatás értékét azzal, hogy megígérte: az Xbox Game Pass-on minden új elsődleges partnerstúdiójának játéka napra pontosan ugyanakkor jelenik meg, amikor a kiadó piacra dobja.

A Game Pass az Xboxot konzolból olyan szolgáltatássá alakította át, ami minden platformot képes áthidalni. A Microsoft ambíciói világosak. Egyszerre akarja az Xboxot saját konzoltermékként kezelni, és minden platformra eljuttatni, ugyanúgy, ahogyan a Microsoft a saját szoftvereit kínálja. Az Xbox ökoszisztéma ma már kiterjed konzolokra, PC-kre és mobilokra is, míg az Xbox LIVE mindent összeköt, az Xbox Game Pass pedig a tartalmakat szállítja.

A terv bevált és működik

Az Xbox játékrészleg bevételei emelkedni kezdtek, elsősorban a szoftverek és szolgáltatások révén, de a hardverbevételek is meg-megugranak, amikor a Microsoft új konzolt ad ki. És hogy mennyire fontos a játékszoftverekből származó bevétel? Csak annyira, hogy magukat a konzolokat veszteségesen értékesítik (hogy minél jobban a PS alatt maradjon árszínvonal), így az igazi pénzt az előfizetésekkel keresik.

A számítások szerint az Xbox Game Pass legalább évi 1 milliárd dolláros bevételt termel, de a 2022-es üzleti év 1,8 milliárd dollárt is hozhatott. A játékrészlegnek aztán a 2023-as fiskális év harmadik negyedévében (ami naptár szerint 2023. január-március) már annyit sikerült keresni a szolgáltatásokból, mint korábban egy év alatt: a háromhónapos időszakban megvolt az 1 milliárd dollár. Mindez, az időközben szépen átalakított vásárlói szokásoknak köszönhetően, hiszen a Game Pass előfizetők már nem érik be a pénzérme dobálgatásával. Nekik platformokon átívelő, globális megoldás kell, PC-re, konzolra, mobilra – lehetőleg egyetlen előfizetésen belül. És meg is kapják. Boldogság.

Nagyon nagy a tömeg

Az Xbox Showcase 2023 rendezvényen a Microsoft játékipari vezetői elárultak néhány nagyon fontos mérőszámot. Az Xbox first-party játékainak már 150 millió havi aktív felhasználója (MAU) van. A Game Pass minden bizonnyal hozzájárult a játékosszám növekedésének gyorsulásához az Xbox alapvető ökoszisztémáján belül, tehát PC-n és konzolon.

Az elkötelezett játékosok nagyobb valószínűséggel maradnak előfizetők, ahogy gyakrabban költenek pénzt játékokra, tartalmakra és szolgáltatásokra is – egészen addig, amíg kölcsönhatásban vannak egy adott játékkal, és részt akarnak venni benne.

A Game Pass mindazonáltal nem tökéletes.

A vele kapcsolatos egyik legnagyobb aggodalom a „kannibalizmus”, amikor egy nagy saját kiadású játék eladásait éppen az fogja vissza, hogy megjelenik a Game Pass előfizetésben is (lsd. Halo, Gears of War). Az előfizetés valamelyest tényleg megzavarja a belső dinamikát, hiszen a first-party fejlesztőknek gondosan hozzá kell igazítaniuk a játékaikat a szolgáltatás konkrét kockázataihoz és előnyeihez.

A kannibalizációs kockázatok miatt a játékipar legnagyobb kiadói közül eddig nem sokan adtak ki zászlóshajó játékot Xbox Game Passra a premierrel egyidőben. Talán éppen a Sonyval szerzett tapasztalat készteti őket erre, hiszen a PlayStation first-party játékai már így is viszonylag kisebb eladásokat produkálnak, mint a harmadik féltől származók. A PS Plus-on a játékok egynapos megjelenése még inkább csökkentheti az eladásokat, szóval a konkurencia már megjött belőle – az Xbox mégsem tágít.

De vajon miért?

A válasz elég egyértelmű: a Microsoftnak előnyre van szüksége, ezért jobban rá van kényszerülve arra, hogy lemondjon a bevétel egy részéről, mint az abszolút piacvezető Sony. A vállalat lemaradásban van a konzoleladások terén, és egyelőre semmi jele a felzárkózásnak. Igyekszik tehát máshogy előnyhöz jutni: a szolgáltatásokon keresztül. Ez újfajta piaci részesedést hozhat neki, ráadásul úgy, hogy nem üres gyepre kell felcsalni a játokosokat – azok ugyanis már eleve a pályán vannak, csak adni kell nekik még egy labdát, ami szebb, színesebb, olcsóbb és könnyebben hozzáférhető.

Ahelyett tehát, hogy a tevékenysége csak új hardverek létrehozására és minél hatékonyabb értékesítésére korlátozódna, a Microsoft egyszerűen több embert szeretne megfogni a már meglévő eszközeiken, beleértve a konzolok mellett a PC-ket, mobiltelefonokat, sőt, az Xbox Cloud Gaming megjelenésével az okostévéket is. A Microsoftnak természetesen óriási előnyt jelent a Windows operációs rendszer, tekintve, hogy ők birtokolják és gondozzák a nagyon jelentős platformot, amihez hasonló a konkurenciánál nemes egyszerűséggel nincs, és már nem is nagyon lesz.

A Microsoft azt reméli, hogy ezeket a fő mozgatórugókat kihasználva az Xbox-üzletágat tovább terjesztheti minden platformra, és egy továbbra is értékorientált kínálattal meghódíthatja a PC-s játékpiac nagyobb részét.

Bár az Xbox Game Pass jelenleg nem rendelkezik közvetlen natív szállítással a mobiljátékok terén, lehetséges, hogy a Microsoft létrehoz valamilyen mobilos szintet az Xbox Game Pass számára. Ennek adhatna jelentős lökést az Activision Blizzard és vele a King felvásárlása. Utóbbi olyan címek kiadója, mint a Call of Duty Mobile, a Diablo Immortal és persze a Candy Crush, szóval remek utat találna vele a felhasználók mobiljára is, hogy teljeskörű játékélményt adjon az összes nálunk lévő eszközön.

A cél egyre közelebb van:

Nagyot nyert a Microsoft! – Az EU áldását adta az Activision Blizzard felvásárlására

×