A mai napon hivatalosan is lezárult egy igen viszontagságos időszak, búcsúzik az Xbox One.

A Microsoft 2013-as Xbox One bemutatója után nagy csoda kellett, hogy a PlayStation kvázi egyetlen vetélytársa megmeneküljön a saját maga ásott jó mély sírgödörből. Ezért is olyan nagy szó, hogy a Don Mattrickot váltó Phil Spencer vezetése alatt az Xbox nem, hogy képes volt túlélni, de tényező és valós alternatíva tudott maradni a konzolos piacon.

Persze a PlayStation sikerei mellett minden is eltörpül, ugyanakkor nem szabad lebecsülni az Xbox One hatását sem. A 10. éves generáció ugyanis a digitális formával való kísérletezésről szólt, amiben retrospektív tudjuk – az Xbox abszolút az élen járt. Az online szolgáltatásai jócskán beelőzték a PS-t, főleg, ha a játékszolgáltatásokra gondolunk, melyek épp a Game Pass sikere miatt kezdtek heves burjánzásba – a Sony is ennek a mintájára hozta létre a megújított PS Plus-konstrukcióit.

Az Xbox One ugyanakkor rámutatott jó néhány problémára is, amit valószínűleg már egyetlen gyártó sem próbál meg elkövetni, de ha mégis, akkor azt nagyon óvatosan. Ha viszont még mélyebbre pillantunk, akkor azt is láthatjuk, hogy sok, akkor még hisztit szító Xbox One újítás valójában megelőzte a korát, melyeken ma már aligha döbbennénk le.

Ilyen például a rosszul kommunikált és mémmé vált TV-TV-TV-TV Mattrick-mantra is, aminek lényege igazából annyi volt, hogy az Xbox egy helyen összefogja az összes csatornát, szolgáltatót és online szolgáltatást – ebből lett például a streaming. De érdekes módon ma már senki sem döbben meg egy konzolos Netflix, HBO Max vagy Disney+, vagy akár Spotify alkalmazáson, sőt, azon borulnának ki sokan, ha nem lennének. De ilyen a játékhoz szükséges állandó internetkapcsolat is, ami anno ugyancsak hiszti tárgya volt, most viszont senki sem problémázik ezen, pedig hiába töltjük le a játékszolgáltatások címeit, az indításukhoz bizony net kell – PS-en és Xboxon is egyaránt.

Az Xbox One nagyon problémásan indult, de a végére azért egészen összeszedte magát, az Xbox Seriesnek pedig megadatott az a lehetőség, hogy kijavítsa az elődje összes hibáját. És ez most már teljes egészében rajta áll, ugyanis mint az Xbox Games Studios egy vezetője, Matt Booty hivatalosan is megerősítette az Axiosnak,

hogy mostantól már nem készül több saját gyártású játék az Xbox One-gépcsaládra.

Ezen persze 2023-ban már aligha lepődünk meg nagyon, hisz a Sony már vagy egy évvel ezelőtt bejelentette, hogy az utolsó first party címük a tavaly novemberben megjelent God of War: Ragnarök lesz, és bár ennek a Microsoft egy ideig próbált ellenállni, most végül megszületett a nehéz, de racionális döntés. Elvégre néhány külsős fejlesztő már a gyengébbecske Xbox Series S-re is sokat panaszkodik, aminek nyers ereje egyébként majdnem a 2017-ben megjelent Xbox One X-ével egyezik meg.

A Microsoft ezzel viszont beverte az utolsó előtti szöget is az Xbox One koporsójába.

Bár a címben nem pont ezt írtam, sokaknak azért nem ez lesz az utolsó szög, mert az Xbox Games Studios natívan bár már az új (valójában kurrens) generációra fejleszt, azok mind egy szálig a Game Pass kínálatából is elérhetőek lesznek. Ez pedig azt jelenti, hogy akinek nincs pénze egy újabb vasra, az Xbox One-ról a GP Ultimate játékstreamingjével a 10 éves hardver korlátai ellenére továbbra is el fogja tudni indítani a legújabb játékokat.

Persze aki natívan, a lehető legjobb minőségben szeretne játszani a legújabb címekkel, annak ez volt az utolsó kapaszkodó, így már mindenképp be kell szereznie egy Xbox Series X-et (vagy egy olcsóbb Series S-t). Ugyanakkor jó netsebességgel és egy Game Pass Ultimate előfizetéssel meghosszabbíthatjuk az Xbox One-unk pályafutását.

Viszont mivel Microsoft 2022 januárja óta nem gyárt több Xbox One konzolt, most pedig a belsős játéktámogatását is elveszítette, amivel hivatalosan is pont került a viszontagságos karrierjének végére.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Feladta a leckét az Xbox – Fantasztikus ÚJ játékok tartanak a Game Pass-ba

 

×