A legtöbb magyar streamer még mindig a videojátékokkal próbál kitűnni, de a Happy Hour és a Jólvanezígy kivételes sikere rámutat, hogy szélesebb közönséget komolyabb műsorokkal lehet elérni.

Ez már a harmadik havi Twitch-összesítő cikkem, amiben ki kell térnem a magyar Twitch változatlanságára. Ugyanis hiába bizonyítja hónapról hónapra a Kókuszcsoport=Jólvanezígy/Fókuszcsoport, hogy mekkora tartalmi és műfaji űr tátong a magyar streaming piacon, valamiért senki nem mer rájuk indítani egy átlagosnál komolyabb élő beszélgetős műsort – ami nem a videojátékokról szól.

Ebben persze – önnönhibáján kívül – egy kicsit talán a TheVR is ludas, hiszen a legtöbben talán nem mernek a Happy Hour árnyékában egy harmadik-negyedik-ötödik műsort is indítani. Ugyanakkor a Kókuszcsoport statisztikái rendre azt mutatják, hogy tőlük teljesen függetlenül is van bőven van igény „valamire”, ami nem játék.

Persze az is érthető, ha valaki nem mozdul ki a videojátékok adta komfortzónából, elvégre ezekkel folyamatos tartalmat lehet biztosítani bármiféle kockázatvállalás nélkül. Új játékok mindig lesznek, azt is látjuk, hogy a kompetitív címek nagyon pörögnek, egy véleménykifejtős műsorban pedig mindig ott a kritikai veszély is, azaz egy-egy megszólalással könnyen megosztható a közönség is.

Nem állítom tehát, hogy a tartalomgyártóknak könnyű dolga van, viszont ha megnézzük a jellemzően legnagyobbakként emlegetett streamereket-videósokat, akkor jól láthatjuk, hogy ők sokszor mertek újítani. Ott van például Zsozeatya, aki bár a parodisztikus vicces gameplay-ekről lett híres, mégis merte elindítani a podcastjét. De az sem olyan biztos, hogy a TheVR minden hónapban ilyen stabilan állna az első helyen, ha nem újulnának meg szinte folyamatosan, vagy évekkel ezelőtt félszből nem mertek volna belevágni a reggeli adásokba.

Tartalmi megújulás hiányában pedig egyre csak csökken a magyar ajkú Twitch nézettsége, és bár májusban az érettségi ellenére sem volt olyan magas a beesés, mint korábban, azért így is nagyon beszédesek a számok.

Kép: SullyGnome

A SullyGnome havi adatain jól látható, hogy az összesített megtekintett óraszám és az átlagos egyidejű nézőszám is 2,4%-kal esett vissza az előző hónaphoz képest. Ez azért szomorú, mert áprilisban közel ennyivel nőttek ezek a számok, azaz két hónappal ezelőtti szintre csüccsent vissza a magyar streamerek iránti érdeklődés.

DE nem úgy, mint a TheVR. A debreceni csapat ugyanis szinte minden tekintetben hatalmasat nőt: a megtekintett óraszámban 26,8%, a legtöbb egyidejű nézőszámban 287% (!!!), átlagos nézőszámban pedig 12,4% volt a gyarapodás mértéke májusban. A tartalmaik változatosságára sem lehet túl sok panasz, hisz a hétvégék kivételével minden egyes nap pörgött a Happy Hour, volt idő a Twitchen legmagasabb nézettséget hozó PlayStation Showcase-re, de nyilván voltak játékok is, mint a Jedi: Survivor, az új The Legend of Zelda, ment egy kis Mortal Kombat, CS:GO, és nagyon sok más mellett még a Starship Troopers is.

Kép: Facebook – Virtuális Valóság & VR Gaming

Nem titok az sem, hogy ők hozták az ország legmagasabb átlagnézőszámár is: adásonként több mint 2500-an voltak kíváncsiak Janiékra. Ha pedig így szóba került az átlagnézőszám, akkor újfent fontos kiemelni a Jólvanezígynek a Twitchen otthont adó Kókuszcsoportra, ami ismét képes volt növelni a számain:

Ádámra és Marcira ugyanis átlagosan 1658-an voltak kíváncsiak reggelenként, ahogy megbeszélik azokat a dolgokat, melyeket rajtuk kívül a Twitchen senki sem mer, akar, vagy tud.

A Kókuszcsoport áprilisban 1451 átlagnézőnél állt meg, azaz 30 nap leforgása alatt 200 teljesen új arcot sikerült bevonzaniuk. A növekedés kijózanító hatású lehet azoknak az újítani képtelen streamereknek, akikkel jellemzően a középmezőnyben szokás találkozni. A 200 új néző ugyanis pont feleannyi, mint amennyivel a top10 utáni tartalomgyártók statisztikáinál találkozhatunk – a top20 után pedig konkrétan ennyi nézőt tudnak mozgatni.

Kép: Index

Ez nyilván nem nézőszám-szégyenítés akart lenni, csupán próbálok rámutatni, hogy a videojátékos tartalmakkal már csak az extrán szimpatikus – vagy épp cringe személyiséggel lehet valamennyire kitűnni. Ez mondjuk nagyon szépen összejött Psgoglinak, aki sokáig a top3-ban cselezgetett, most viszont egyre jobban csúszik lefele a havi ranglistán: áprilisról májusra például 300 nézője vált hirtelen köddé.

De nem mindenki lehet ennyire szomorú, hisz Nessaj – Gogli gyengülésével és az – erősödésével az előző hónap negyedik helyéről a harmadikra javított az átlagos nézőszámok tekintetében. A Twitchen Fyrexxx néven ténykedő tartalomgyártóra százzal több néző volt kíváncsi adásonként.

Az átlagos nézőszámban az Esport2tv is nagyon szépen feljött az esport közvetítéseivel. A videojátékos sportcsatornát 68%-kal többen nézték átlagosan májusban, mint áprilisban, ennek köszönhetően pedig ők is sikerrel előzték a FIFA-rage-ről elhíresült Psgoglit.

Kép: TwitchTracker

Az összesített megtekintésekben sem nagyon változik a lista, annyi különbséggel, hogy a Kókuszcsoport a kevesebb élő óraszámai miatt a 6. helyen áll. De ez egyébként még így is nagyon durva eredmény, mivel májusban ejtették meg a Cérnagyárral (több népszerű videóssal) közös turnéjukat, ami miatt több napig, közel egy hétig szünetelt a reggeli műsor.

Az ilyen típusú műsorokra egyébként másutt is nagy az igény, globálisan például toronymagasan a legnézettebb formátum, mint bármi más a Twitchen. A Just Chatting alá vont adásokat májusban világszerte közel 243,7 millió órán keresztül nézték, ami pontosan duplája a második helyezett League of Legendsnek. Magyarországon azonban teljesen mások az arányok: a JC a 11. helyen áll a legtöbbet streamelt tartalmak listáján, igaz, ennek ellenére is a 3. legnézettebb kategória a CS:GO és a LoL mögött.

Ez csak azt mutatja, hogy igény az lenne rá, de akarás a tartalomgyártók részéről már kevésbé.

Mindez azért is érdekes, mert a SullyGnome adatai szerint naponta átlagosan 250 magyar ajkú streamer próbál köztudatba törni a Twitchen – többségük nyilván a videojátékok által. Ez viszont a veszett fejsze nyele, önmagában játékokkal már nem lehet kitűnni a tömegből. Az emberek egyre inkább kíváncsiak véleményekre, egyre jobban rá szeretnének csatlakozni őket mozgató-érintő témákra, ami igazából bármi lehet.

De valamiért a magyar alkotói közösségek nem állanak erre készen, vagy egyszerűen nem merik felvállalni az álláspontjukat, esetleg attól tartanak, hogy a már meglévő (esetleg más platformon összegyűlt) közönségnek nem tetszene egy új típusú műsor. Ezek mind olyan tényezők, melyek potenciálisan elriaszthatják a nézőket, ezért a legtöbben inkább biztonsági játékosként kivárják azokat a csatornákat és egyéni alkotókat, amik majd helyettük kitapossák előttük azt a veszélyes és viszontagságos utat, amit most épp a Kókuszcsoport és a TheVR csinál a Jólvanezíggyel és a Happy Hourral.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ideje váltani? – Ezt a 17 szakmát/munkakört veszélyezteti a leginkább a ChatGPT

 

×