Két újonc is érkezett - Ezek a videókártya erőviszonyok 2023 májusának végén
Júliusig nem kell érdemi változásra számítanunk.
Júliusig nem kell érdemi változásra számítanunk.
Júliusig nem kell érdemi változásra számítanunk.
Amikor fejlesztésen vagy gépépítésen törjük a fejünket, akkor egyértelműen a processzort és a videókártyát próbáljuk először kitalálni, utána jöhet a többi “sallang” az alaplap, a memóriák vagy épp a táp képében. Természetesen ezeknél is kötelező minőségi darabokra törekedni, ám a játékbeli teljesítményt leginkább a CPU és a VGA fogja belőni számunkra.
Az Nvidia az ősszel két új modellel (RTX 4090 és RTX 4080) is jelentkezett, ahogy az AMD is kiterítette a kártyáit pár nappal ezelőtt. Az AMD RX 7900 XT és XTX is meglepően jó konstrukció lett, végre komoly fenyegetést jelentenek az Nvidia-ra. Január elején pedig a 4070 Ti is tiszteletét tette a boltok polcain. Áprilisban újabb RTX példány érkezett az RTX 4070 képében. Május szintén izgalmas, hiszen Nvidia oldalról az RTX 4060 Ti debütált, míg az AMD bázisáról az RX 7600 érkezett meg a boltok polcaira. Manapság a számozások sem mindig egyértelműek, így viszonylag nehéz lehet ránézésre eldönteni a kártyákról, hogy melyik is teljesít majd jobban játékok alatt. Ilyenkor jöhetne az, hogy egyesével böngészgetjük a teszteket, ám a processzorlistához hasonlóan a Tom’s Hardware csapata egy GPU hierarchiát is készített, melynek segítségével pillanatok alatt eldönthetjük, hogy melyik kártya mellett érdemes letennünk a voksunkat.
A bejegyzésükben szereplő első grafikont érdemes lementenünk, hiszen ennél átláthatóbban nem fogjuk tudni leolvasni máshol sem az egyes kártyák nyers teljesítményét. Minél magasabban találjuk a kártyákhoz tartozó pontot, annál jobban szerepelt a tesztek alatt. Jól leolvasható például, hogy az RTX 3050 az RTX 2060 teljesítményét sem éri el, így nem biztos, hogy a legjobb választás újonnan. Egészen GTX 780-ig szerepelnek VGA-k a grafikonon, így a használt kártyáknál is hasznos lehet.
Több, eltérő motort és API-t használó játékkal tesztelt a Tom’s Hardware csapata, így a kártyák találkoztak Vulkan, DX12 és DX 11 API-val is a kiegyenlítettség jelében. Ezek átlagából alakult ki a fenti rangsor, mely természetesen bizonyos címeknél eltérhet, ha azok az adott gyártó (AMD/Intel/Nvidia) kártyáit preferálják.
Jelenleg hat generáció/széria tagjai képesek a hardveres Ray Tracingre, így ezek szerint is rangsorolhatjuk az egyes kártyákat. Gondolhatnánk, hogy nagy változások nem lesznek a fenti képhez képest, pedig ennél nem is tévedhetnénk nagyobbat.
Az előző generáció győztese, az RX 6950 XT Ray Tracing alatt a 3080 szintjét sem éri el, a 3090 Ti-ról nem is beszélve. Ahogy az új RX 7900 kártyák sem vehetik fel a versenyt az Nvidia RTX 4080, 4090 modellekkel, de még a 4070 Ti kártyával sem. Az AMD ezen az oldalon egyértelmű hiányosságokkal szenved a mai napig, bár többen megkérdőjelezik a Ray Tracing létjogosultságát, sokaknál mégis szempont lehet.
A mai kártyák bizony nem fogják vissza magukat fogyasztás szempontból sem, így jól meg kell gondolni, hogy milyen egységet pakolunk a gépbe, főleg, ha pillanatnyilag nem megoldható a tápcsere valamilyen oknál fogva. A lenti képen az 1440p Ultra alatt mért fogyasztásokat olvashatjuk le. Ezt a kategóriát egy hajszállal a 3090 Ti nyeri az RTX 4090 ellenében, miközben a nyers teljesítményben erős eltérések vannak.
A fenti grafikonok segítségével pár pillanat alatt elhelyezhetjük fejben is, hogy az általunk kinézett kártya milyen teljesítménnyel kecsegtet. Az árak normalizálódni látszódnak, a rengeteg használt piacra került példánynak köszönhetően pedig bőséges a választék. A májusi dupla megjelenés után egy kis pihenés következik júliusig, ám hamarosan az alsó és középkategória is tovább bővülhet, akár Nvidia oldalról, akár AMD oldalról.
A Tom’sHardware csapata ezúttal több érdekességgel is meglepte a játékosokat az összegzések alatt: