A Kleopátrát bemutatni óhajtó dokumentumdráma lett a Netflix történetének legrosszabbra értékelt alkotása, amit elég nehezen lehet észérvekkel megvédeni.

Még álmunkban sem gondoltuk volna, hogy az Aranybullánál lesz idén rosszabb dokumentumfilm, vagy inkább dokudráma – már, ha lehet annak nevezni, erre a Netflix mintha válaszul dobta volna az éterbe az Afrikai királynők antológia dokumentumsorozatának újabb állomását, amelyben Egyiptom utolsó fáraónőjét, Kleopátrát állították a középpontba.

A szintén dokudráma műfajban próbálkozó Kleopátra, Egyiptom királynője című Jada Pinkett Smith-alkotás azonban az Aranybullával ellentétben már a megjelenése előtt hatalmas vitákat szított azzal, hogy a színesbőrű Adele Jamest tette meg címszereplőjének. A színészválasztás akkora port kavart, hogy neves egyiptológusok, régészek, kutatók, de még az egyiptomi kormány képviselői is keményen felszólaltak ellene.

A vád: történelemhamisítás.

 

A legtöbb kritikus hang azt állította, hogy Amerikából már nem csak a „helyes viselkedést”, hanem a világtörténelmet is meg akarják határozni. A szakértők egy hangosabb része azzal érvelt, hogy Kleopátra már csak a makedón-görög származása nyomán sem lehetett fekete, még akkor sem, ha egyébként az édesanyjáról nem sokat tudni. A Ptolemaiosz-dinasztia ugyanis messze földön híres volt arról, hogy a „vérük tisztasága” érdekében még a családon belüli házasságtól sem rettentek el. De mit nem: előszeretettel háltak együtt a rokonok.

Bár igaz, hogy ezt néhányan vitatják, köztük is láthatólag Jada Pinkett Smith-szel, abban azért elég nagy a szakértői konszenzus, miszerint Kleopátra – ha nem is volt echte fehérbőrű, de – semmiképp sem lehetett fekete származású. Ezt bizonyítja megannyi feltárt lelet, korabeli ábrázolás, szóval a történelmi tények. Tulajdonképpen ezt is vitatják a Netflix dokumentumfilmes drámájában, ami talán pont emiatt nem is túl hiteles.

Hiszen ha valóban az lett volna a cél, amit a dokut védők jellemzően állítanak, azaz bemutatni egy „akár így is lehetett” sztorit, akkor ugyanezzel a lendülettel egy másik színésznőt is be kellett volna alternatívaként mutatni. Persze a kulturális hatása miatt ez talán kevésbé lehet lényeges, a történelmi hitelesség fenntartása, vagy a többség által tartott tézis bemutatása miatt viszont szükségszerű.

Így viszont büszkén gyalogoltak bele az alkotók és a Netflix is a súlyos galambszarba: a Rotten Tomatoes kritikai gyűjtőoldal legfrissebb adatai alapján a Kleopátra, Egyiptom királynője méltán pályázik az Aranybulla helyére, amit a kritikusok 11%-ra, a több ezer néző pedig mindösszesen 2%-ra értékeltek. De IMDB-n sem jobb a helyzet, ahol 42.000 értékelés után alig több mint 1 ponton áll a 10-ből.

Ezzel a Kleopátra, Egyiptom királynője lett a Netflix történetének legrosszabbra értékelt filmje-sorozata-doksija-bármije.

Mindez aligha a véletlen műve: Egyiptomban már be is perelték emiatt a Netflixet, sőt, az egész országból kitiltanák a népszerű streaming szolgáltatást. Emellett Jada Pinkett Smith és Adele James a kritikákra adott szörnyen leereszkedő válasza is csak olaj volt a tűzre: utóbbi szimplán bedobta a „ha nem tetszik, nem kell nézni” sablonkártyát, míg előbbi azt nyilatkozta, hogy a „Kleopátra filmje a fekete nőket képviseli”. Nem a történelmet, nem az egyiptomiakat, hanem a fekete nőket.

Innen csoda lett volna nyerni, így viszont talán nem olyan meglepő a közönség heves ellenérzése. Még akkor is ezt váltotta volna ki az emberekből a dokumentumfilm, ha az jól sikerült volna, de sajnos ezt nem tudjuk tiszta szívvel állítani.

Az sem lehet felhozni, hogy a többségében negatív értékelések a fröcsögő, rasszista utálkozók műve lenne. A The Last of Us erre talán a legjobb példa, aminek a 3. és a 7. részét meleggyűlölő trollok tömegével húztak le. Előbbi 8, a másik pedig 7.3 ponton áll az IMDB oldalán, azaz köszönhetően a sorozat kiemelkedő minőségének, a végső pontszám tükrözi a valóságot. Vagyis a Kleopátra esetében üzenetértékű is lehet a nézői értékelés, mert nem minden a gyűlölködésről szól.

Tanult ebből valamit a Netflix? Nem tudni, mert Egyiptom népétől egyelőre még nem kértek bocsánatot.

Ezt is érdemes elolvasnod:

A karrierjéről és az álomjátékáról is mesélt Franciska, a Criterion új MAGYAR fejlesztője

 

×