Van, amelyik a hibák ellenére is szép emlék, van, ami az örök kudarc szimbóluma lett, de olyan is akad, ami nagy sikert kovácsolt a fiaskóból.

Nem minden játék válik naggyá, amit annak várunk, csak jól működik a megosztás marketing. Sok eredeti – vagyis új történettel, nem pedig folytatásként megjelenő – AAA játék van, amit évekkel azelőtt felkap a közösségi média, meg a gaming sajtó, hogy megjelenne. Ilyenkor időről időre jön valami hírverés, szivárogtatás, néhány gameplay fotó és előzetes, ami

annyira felcsigázza a gamereket, hogy végül még a szinte tökéletes is csalódásnak hat.

Még nagyobb a bukta, ha még nem is minden van a helyén, sőt! Ezekre kerestük meg a 10 leghíresebb példát (köszi a segítséget: BossLevel Gamer), amelyek a megjelenés után hatalmasat hasaltak. Üdítő látni, hogy nem mindegyik végezte a pokolban: akadnak olyanok, amelyek a szorgos frissítéseknek köszönhetően szépen felálltak a kezdeti kudarcból.

Aliens: Colonial Marines

Az egész Aliens-franchise egyetlen buktája, amit a jól sikerült film folytatásaként harangoztak be. A játék befejezetlennek és ötlettelennek tűnt, különösen az Alien-franchise korábbi játékaihoz képest. A legnagyobb probléma az ellenséges AI volt, ami egyáltalán nem vett tudomást a főszereplőről, vagy mozdulatlanul állt, mint egy hülye. Az NPC tengerészgyalogosok is csináltak néhány idióta, frusztráló dolgot, ami a játék kódolásában elkövetett elírásokra vezethető vissza. Az Alien-franchise legkínosabb játékaként vonult be a történelembe.

 

A game sorsát súlyosbított, hogy az előzetesek és a demók alapján egy RPG és egy taktikai FPS keveréke kellett volna, hogy legyen, de a megjelenés napján kiderült: a játék nagyon különbözik a várakozásoktól, így félrevezető reklám miatt még pert is akasztottak a fejlesztő cég nyakába.

Anthem

Szintén jócskán túlhype-olt játék, amit bevezetésként „a Destiny gyilkosának” és „a Mass Effect konkurenciájának” titulálták. Az első naptól kezdve kiderült, hogy ez ordas kamu, amit leginkább a szomorú látványvilág bizonyított. Az Anthem ráadásul egy monoton unalmas és fárasztó játék lett, így messze elmaradt más looter shooterek, például a Destiny mögött.

 

A megjelenéskor még viszonylag jól teljesített az online eladásokkal (fizikai kiadványként már kevésbé), de végül a játékosbázisa megfogyatkozott, később gyakorlatilag mindenki túllépett rajta. A looter shooterek rajongói számára a játék semmi újat nem kínált, a műfaj kezdői számára pedig semmi nagyszerűt.

Duke Nukem Forever

Miután a Duke Nukem Forever hosszú évekig fejlesztői purgatóriumban lebegett, végül egy minden várakozást alul múló kudarcként jelent meg. A rajongók csalódottsággal töltötte el a játék, mert sorozatos késések generálta hype miatt mindenki sokkal többet várt. A grafika ósdi, a játékmenet középszerű, a humor pedig inkább sértő volt, mint kicsit is vicces.

 

Gyakorlatilag minden, amire a rajongók számítottak, fordítva sült el, és bár nem volt rossz, sajnos nagyszerű sem. A legkevésbé sem. Mindenki idő- és erőpocsékolásnak érezte, egy teljesen átlagos, vagy még az alatt sikerült game-nek, ami a premiert megelőző agyonajnározás miatt hatalmas csalódást okozott.

Harry Potter: Wizards Unite

A franchise a Pokémon Go sikerét akarta meglovagolni vele, azzal, hogy elkészíti az AR-élmény varázsvilágos változatát. A Mágiaügyi Minisztérium dolgozójaként jókat kellett volna izgulni a való világban megjelenő mágikus lényekhez kapcsolódó küldetésekkel, de ehelyett mindenki halálra unta magát a játékkal.

 

Ha a rosszul kidolgozott élmény nem lett volna elég, a game viszonylag hajlamos volt a bugokra és összeomlásokra, mivel kicsit túllőtték a rendszerkövetelményeket a meglévő mobilokhoz képest. Az igazi baj ugyanakkor a monotonitásból eredt: újra és újra ugyanazokat a varázslatokat használtad, ugyanazokat a lényeket befogva, és a gyártók soha nem is orvosolták ezeket a problémákat.

LawBreakers

A LawBreakersnek elég jó marketingcsapata volt: remekül hirdették meg csapat alapú shooterként, ami azzal próbálja megkülönböztetni magát a többi hasonló címtől, hogy a játékosok dacolhatnak a gravitációval. Még a Twitch streamerekkel is volt egy folyamatos megállapodásuk, hogy népszerűsítsék a játékot, ami minden PR-aktivitás ellenére megbukott. Maga a játék nem igazán keltett feltűnést az FPS-ek egyre kiterjedtebb világában: annyi jó játék van már, ami sokkal többet képes nyújtani, és nem is kapta fel elég játékos ahhoz, hogy életben tartsa.

 

A sikertelenség miatt nem is kapott frissítéseket, és végül akkora kudarc lett, hogy még a gyártó stúdió is lehúzta a rolót, mert a többi játékukkal is hasonlóképpen jártak. Kár, mert tényleg csak valami kis extra hiányzott, valami egyediség, ami kiemeli a tömegből, de az istennek nem sikerült megtalálni.

Cyberpunk 2077

A közelmúlt legfájóbb csalódása volt a megjelenés után: egyenesen botrányos lett, annyira sok hibát tartalmazott. A hemzsegő bugok miatt nagyon sokan követeltek pénzvisszatérítést, hiszen a játék konkrétan nevetséges zűrzavarba fulladt miattuk. A legnagyobb baj itt is az volt, hogy jó előre túlhypeolták: csodás látvány, remek sztori, nyílt világ, Keanu Reeves, a Witchert is gondozó CD Projekt Red a játék mögött. Mégis mi baj történhet, nem? Úristen, óriási káosz lett az egész!

 

A játékot szó szerint a sírból hozták vissza: a megjelenés után hónapokon át bombázták frissítésekkel és javításokkal, és folytatták egészen addig, amíg minden nagy hibát és más fontos problémát ki nem javítottak. Nos, igen: ha már egyszer nem sikerült beváltani a nagy ígéreteket, akkor valahogy így kell tisztességesen eljárni, és a jutalom sem marad el. A közönség értékelte a precíz utógondozást és szépen elkezdte venni a game-et, mint a cukrot. Az utóbbi egy évben már többször volt listavezető a Steamen és más platformokon, szóval úgy tudott a legkelendőbb játékok egyikévé válni, hogy teljes kudarcként indult. Más kérdés, hogy itt alapjáraton is egy nagyon jó játékról volt szó, csak elkapkodták még a többször halasztott megjelenést is.

Marvel’s Avengers

Az ember azt gondolná, hogy a Bosszúállók videojátékok jól teljesítenek, tekintve, hogy a Marvel franchise virágzik. De nem. A Marvel’s Avengers egy bukás volt, mert a játékmenet sablonos, a mechanika pedig ismétlődő volt, és csak hat szuperhőssel lehetett játszani benne. Egy olyan játéktól, aminek a fejlesztésére ennyi pénzt fordítottak, sokkal többet várt volna az ember, ezért meglepő, hogy mennyire gyatra lett. Ráadásul mindenféle technikai problémák nehezítették a megjelenést, és a tartalom is gyengécskére sikerült.

 

Még a legutóbbi, Pókembert tartalmazó DLC sem tudta megmenteni a game-et, mert Pókit mindenféle sztori, küldetés és koncepció nélkül dobták be, és csak a PlayStation felhasználók számára.

Fallout 76

Újabb tipikus esete a túlhype-olásnak, amit hamis reklámozással fűszereztek, kiváltva ezzel a rajongók tébolyult elvárásait. A Fallout 76 a megjelenésekor messze elmaradt a várakozásoktól, de az összes érdekes NPC, a sok kreatív küldetés és a felfedezésre váró hatalmas nyílt világ eltűnt.

 

Szórakoztató online élménynek kellett volna lennie, egy apokaliptikus világ barátokkal közös felfedezésével, de kaland helyett inkább olyan érzés volt, mintha kifosztották volna a Fallout világát. Ahogy maga a játék is tönkrement, úgy váltott ki egyre több vitát a rajongók körében, de végül már senki se nagyon akarta mentegetni: lassan úgy döntött a nép, hogy van jobb dolga is ennél az online csalódásnál.

Marvel vs Capcom: Infinite

Rengeteg olyan videojátékos crossoverrel találkozhattunk már, ami előzetesen legalábbis úgy tűnt, hogy jól sikerült. Mostanában a verekedős crossoverek is megszaporodtak és a Marvel vs. Capcom: Infinite szintén sikeres lehetett volna, hiszen ez volt a franchise hatodik része, de az eredmény sajnos tragikomikus lett.

 

A verekedős játékoknál rendkívül fontos szempont a karakterek minősége, de sem elég játszhatók, sem elég dizájnosak nem voltak. Talán későbbi DLC-khez tették félre a látványosabb megjelenést és a különböző tulajdonságokat, de ez elhibázott stratégiának bizonyult (ha így volt). Ráadásul az X-Men karakterek egyszerűen nem voltak elég népszerűek ahhoz, hogy felszínen tartsák a játékot, és a gamerek inkább a jobban megtervezett játékok felé fordultak.

Overkill’s The Walking Dead

Ez szintén nagy dobásnak ígérkezett, kb. mint a Left 4 Dead és a Payday együttvéve. Ilyen várakozásokkal természetesen mindenki izgatott volt, de amint a játékosok belevágtak, rájöttek, hogy tényleg jobban járnak Left 4 Deaddel vagy Payday-jel, így vissza is tértek hozzájuk.

 

A játékmenet monotonra sikerült, és összességében sajnos elég unalmas játék volt, rengeteg technikai problémával. A megjelenésétől kezdve nagyon gyorsan visszaesett iránta az érdeklődés, így nem sokkal később le is állították az értékesítését. Talán lett volna benne potenciál, de ehhez rengeteg átdolgozásra és frissítésre lett volna szükség, ami már nyilván nem érte meg volna meg a fejlesztőknek, így inkább lenyelték a buktát. Érthető: egyszerűen nem minden játéknak az a rendeltetése, hogy naggyá váljon, még akkor sem, ha népszerű franchise alapján készül.

Azért az sem semmi, hogy némelyik megjelenést meddig bírnak halogatni:

A játéktörténelem 10 legtovább halasztott megjelenése – A sírból tértek vissza!

 

×