Ha jól gazdálkodsz velük, a következő évadig kitarthatnak: ezeket a játékokat érdemes elővenni, ha magával ragadt a The Last of Us atmoszférája.

A 2013-as eredeti játékot nem lehetett félretenni, míg véget nem ért, aztán egy második game-ben is folytatódott a túlélődráma (amiről lesz is szó alább), és akkor még ott van az HBO sorozat, amiben

Pedro Pascal és Bella Ramsey tiporja két lábbal az érzelmi húrokat.

Az első játék egy remastert (2014) és egy remake-et (2022) is megért, mielőtt sorozat lett belőle, de van még néhány hasonlóan nagy cím, amit imádni fogsz, ha bírod a TLoU nyomasztó atmoszféráját. Íme, ezeket érdemes (akár újra) elővenni!

A Plague Tale: Innocence

Papíron az A Plague Tale és a The Last of Us számos drámai hasonlóságot mutat: mindkettő két túlélő történetét meséli el, akiknek egymásra kell támaszkodniuk egy olyan világban, amelyet egy megállíthatatlan járvány tép szét. Joelhez hasonlóan Amicia is egy fiatalabb és sokkal sebezhetőbb személy biztonságáért felel: a testvéréért, Hugóért. A fiatalabb korú, pánikrohamokra hajlamos Amicia az egyetlen, aki Hugo és egy olyan világ között áll, ami semmi jóval nem kecsegtet.

 

Ahol azonban ez a két játék eltér egymástól, ott válnak igazán érdekessé a dolgok. Először is, Amicia és Joel teljesen különböző karakterek. A TLoU könnyedén úgy állítja be Joelt, mint olyasvalakit, aki bőven megfelel a túlélés és az ellenséges emberi erők és a fertőzöttek elleni küzdelem kihívásának. Amicia viszont? Joel túléléssel és nyomorúsággal kapcsolatos többéves tapasztalata nélkül, neki, és ezáltal neked, mint játékosnak, a nyilvánvaló sebezhetőség ellenére is ki kell tartania, és remélhetőleg nem keserűen és cinikusan végzi. Az eredmény egy teljesen más hangvételű narratíva és játékmenet, ami nem ünnepli az erőszakot, vagy nem hajlamos rá annyira, mint a TLoU. A játék hangvétele anyáskodóbb, és kevesebb férfiasan kódolt agresszióval rendelkezik.

Metal Gear Solid V

Bár kissé nehéz elemezni, a MGSV egy történet az identitás, a kultúra, a nyelv, a katonai terjeszkedés, az imperializmus és – ahogyan a sorozat ismeri – az atomháború metszéspontjairól. Célja, hogy néhány durva témát feszegessen, különösen a Ground Zeroes nyitó fejezetében, ahol nehéz figyelmen kívül hagyni a párhuzamokat a valós világ konfliktusaival és a fogva tartás és kihallgatás témáival.

 

Az MGSV arra törekszik, hogy ezeket érettebben és kritikusabban kezelje, mint a Call of Duty valaha is fogja. Hogy mindez működik-e vagy sem, az már csak rajtad múlik. De akárcsak a The Last of Us, ez is több mint néhány olyan dolgot ad majd, amin még sokáig elgondolkodhatsz, miután a stáblista lepergett. Van benne horrorelem is, ami időnként felbukkan, de ettől még egyáltalán nem túlélőhorror, csak nem fél egy kicsit kísérteties lenni.

Resident Evil 2 (Remake)

A Resident Evil 2-t kétféleképpen játszhatod: Leon vagy Claire szerepében. Különálló kalandjaik nagy része nagyon hasonló, de eléggé különböznek ahhoz, hogy két teljes végigjátszást is élvezhess. Claire fejezete pedig, akinek bonyolult kapcsolata van az Umbrella Corporationnel, egy kicsit emlékeztethet Joel és Ellie útjára.

 

A Resident Evil 2 számos olyan, a sorozatra jellemző rejtvényt tartalmaz, amilyen a TLoU-ban nem igazán van. Kártyás kulcsokat kell keresned, vagy szobrokat kell manipulálnod, amelyek titokban kulcsfontosságú tárgyak őrzői, és van bújócska rejtvény is, ami a toporzékoló és téged üldöző Mr. X-szel már egy harmadik játékra, az Alien: Isolation-re hajaz – ami szintén nem rossz játék, ha az ember TLoU utáni élményekben gondolkodik.

Tom Clancy’s The Division 2

Ha végigjátszottad a The Last of Us-t, és úgy érzed, szeretnél egy olyan játékot amiben FEDRA-tagként játszol, magyarán benyalod a teljes propagandájukat, miközben a társadalom „felszabadításán” dolgozol, akkor a The Division 2 kielégíti ezt a kívánságodat. Korunk egyik legalattomosabb konzervatív propagandistájának névadóját megörökölve a The Division 2 az, ami akkor történne, ha a Destiny 2 és a The Last of Us gyereket csinálna – de úgy, hogy a gyereket több évre bezárják egy szobába, és arra kényszerítik, hogy folyton Fox News-t nézzen.

 

Ha van étvágyad a zsákmánykezelésre, a képességek és fegyverek fejlesztésére, valamint egy rohadt jó taktikai harmadik személyű lövöldözős játékra, a The Division 2 az elmúlt években olyan mechanikai és tartalmi érettségi szintet ért el, amibe érdemes belevetni magad. Elég felszíni hasonlóságot mutat a The Last of Us tematikájával és játékmenetével, és könnyen játszható. Elég gyorsan ráérezhetsz, hogy ez a játék alkalmas-e a rendszeres heti többjátékos ülésekhez.

The Witcher 3: Wild Hunt

A The Last of Usban Joel már korán elveszíti a családját – ugye a lánya halálával. A The Witcher világában Geraltot kényszerítik rá, hogy boszorkánnyá váljon, és ezért nincs esélye saját biológiai családra. A The Witcher 3-ban Geralt azokat keresi, akik a legközelebb állnak hozzá: neki Yennefer és Ciri a család. Joelhez hasonlóan Geraltnak is a Cirivel való kapcsolata ad lehetőséget arra, hogy megteremtse a hiányzó családi köteléket, és megérezze az összetartozás és céltudatosság érzését, amit egyértelműen értékel és amire vágyik.

 

Mint fantasy történet, a cselekmény eszkalálódik, hogy néhány mágikus koncepció is megvalósuljon, de a lényege egy átélhető és emberi történet a veszteségről és a kapcsolatról, ami feltárja, hogy sokan közülünk meddig mennek el, hogy kitartsanak azok mellett, akik a legfontosabbak számunkra.

Days Gone

A Days Gone határozottan a Sony sokkal sikeresebb poszt-apokaliptikus sorozatának, a The Last of Usnak az árnyékában helyezkedik el, de ez nem jelenti azt, hogy nem érdemli meg a figyelmet. Sőt, a Days Gone elég sok mindenben különbözik a TLoU-tól ahhoz, hogy ne csak egy gyengébb próbálkozásnak érezzük.

 

Először is, a Days Gone egy nagyon szép és részletes nyitott világot ad, és ezt a tágabb teret szívesen tölti meg rengeteg zombival. A hordák némelyikéhez képest, amelyekkel szembe kell nézned, eltörpül a TLoU-ban vagy annak folytatásában szereplő fertőzött fattyúk legnagyobb csoportja is. Ez egy ügyes időzítési és harci feladványt jelent számodra és kellőképpen átadja azt a fantáziát, hogy mit jelent egy nagy Hordával való küzdelem, amiben a bátorságra legalább annyira szükséged lesz, mint villámgyors helyzetfelismerésre. Ja, és a motorozás is nagyon szórakoztató!

Death Stranding

Ha épp most fejezted be Joel és Ellie Egyesült Államokon átívelő roadtripjét, és kedvet kaptál ahhoz, hogy ismét nyugatra menj, a Death Stranding egy újabb nagy utazást tartogat számodra. De ezúttal jobb, ha szeretsz gyalogolni. És ahelyett, hogy egy lányt szállítanál, aki lehet, hogy lehetőséget nyújt a gyógyításra, de lehet, hogy nem, itt pizzákat, régi játékkonzolokat, fagyasztott petesejteket és spermát, gyógyszert, egy nyakláncnyi USB-kulcsot és még sok-sok mást, időnként a lehető legbizarrabb dolgokat kell kézbesítened.

 

Minden furcsaságát és avantgárd elbeszélői modorát félretéve, a Death Stranding alapvetően egy remek nyílt világú játék, ami erősen támaszkodik a tárgy- és erőforrás-kezelésre. Létrákat, köteleket, 3D-nyomtatott hidakat és szerkezeteket, sőt, még fegyvereket és járműveket is használnod kell az utazás során a látszólag üres és elhagyatott Egyesült Államokban. A harcot szinte mindig lopakodás előzi meg, és bár azt gondolnád, hogy a csomagkézbesítés unalmas, a hosszú, gyakran csendben megtett távolságok valódi pillanatokat kínálnak az elmélkedésre és teret arra, hogy elgondolkodj a játék kanyargós és különc narratíváján.

Dead Space (Remake)

A 2008-as Dead Space-t a sci-fi túlélő horrorok sikerén felbuzdulva nemrég felújították, ezárt mindenképpen érdemes megnézni, ha egy újabb harmadik személyű horrort keresel, ahol viszont a hangsúly a lövöldözésen van – ráadásul elég csavaros, hogy hova is kell valójában célozni a siker érdekében. A The Last of Us hagyományosabb játékmenetéhez és realizmusra törekvő környezetéhez képest persze nagyon különböző élmény, de a klausztrofób menekülés miatt a hangulat hansonló.

 

A The Last of Ushoz hasonlóan egy bukott világban kell túlélni. Az elhagyatott űrállomás, amit be kell jármod, egyértelműen posztapokaliptikus hangulatot áraszt, bár a sorozatot fémjelző Necromorphok sokkal elrugaszkodottabb dizájnnal és koncepcióval rendelkeznek, mint a TLoU gombazombijai.

Gears of War

A Gears of War és a The Last of Us két eltérő utat képvisel a Resident Evil 4 széleskörű hatásától. Mindkettő váll fölötti nézetű, harmadik személyű játék, mindkettőben szörnyű ellenfelekkel kell megküzdened, és mindkettőben a civilizáció maradékát fenyegető veszélyek jelentik a kihívást. A Gears of War ugyanakkor sokkal inkább hatalmi fantázia. Ha a TLoU fertőzöttjei és seggfejek-fegyverekkel koncepciója túlságosan földhöz ragadt, itt vannak a Gears láncfűrészes fegyverekkel és megalézerekkel felszerelt, égből lezuhanó és mindent elpusztító, mocskos szájú katonái.

 

Bár a Gears sáskáival szemben jobban felszereltek és egyenletesebbek vagyunk, mint a TLoU-ban a fertőzöttek ellen, hasonló a kétségbeesés és a veszteség témája. A Gears of War emberi világa, Sera a sáskahorda megjelenésével egy legyőzött, posztapokaliptikus állapotba kerül. Neked azonban rengeteg erőd van ahhoz, hogy ez ellen fellépj fel, ezáltal a világ utolsó reménysége legyél. Ugye ismerős?

The Last of Us: Part II

Hát persze, hogy ezzel zárjuk a sort, hisz’ mi mással merülnél alá újra a TLoU világába, ha nem annak második részével? Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy bár ez is remek játék, a kiváló HBO-adaptáció létezése kissé megváltoztatja a dolgokat. Érdemes lehet megvárni, hogy a történet további része a képernyőn is lejátszódjon Pedro Pascallal és Bella Ramsey-vel, főleg, ha a sorozat vezetett be a TLoU világába és nem az első játék. Lehet, hogy a játékok eladták nekünk ezt a klasszikus duót, de a sorozat új szintre emelte a karakterek érzelmi közelségét – olyannyira, hogy a játékok ahhoz képest már-már kicsit merevnek tűnnek.

 

A The Last of Us: Part II minden, amit az első részből szerettél, de sokkal gördülékenyebb (még az első játék nemrég készült 2022-es remake-jéhez képest is). A hozzáadott lehasalási képesség új dimenziót is ad a harcnak, és van néhány érdekesebb környezeti rejtvény, amit az első játék még nélkülözött.

Ja, és hogy meddig kell várni a tévés folytatásra? Elég jól behatárolható:

Eddig csak sejtettük – Végre kiderült hány évadban dolgozza fel az HBO a The Last of Us II-t

 

×