Szerintünk ezek voltak a 2022-es év legcsalódástkeltőbb videojátékos próbálkozásai.

Még mielőtt bárki is nekiesne végigpörgetni a listát, mindenképpen érdemes leszögeznem, hogy ezek itt nem az év legrosszabb játékai, hanem azok, amelyekkel valamiért a leginkább felkopott az állunk. Az ilyen csúfos csalódásoknak nyilván sok okai lehetnek: hol épp a marketingesek tolják túl a talicskát, hol a fejlesztők szarnak bele a munkába, de van olyan is, amikor egy csapat nagyobb papucsba talpal bele, mint amekkora a lábmérete.

A végeredmény aztán a közönség csalódottságában lesz mérhető, hiszen bármelyik eshetőségről is van szó, egyik esetben sem sikerül megfelelni a várakozásnak. Ez persze nem jelenti egyenesen azt, hogy a csalódástkeltő játékok rosszak lennének, de sajnos az esetek többségében pontosan erről van szó. Legalábbis az alábbi hétjátékos listát próbáltuk úgy összeállítani, hogy egyfajta figyelmeztetésként is szolgáljon:

ezekkel a játékokkal ne játssz, mert különösen fájdalmas módon okoznak csalódást.

1. Babylon’s Fall

Aki elkövette: Platinum Games

A Platinumot egy időben az egyik legbiztosabb névnek tartották a játékvilágban, akik egyszerűen képtelenek hibázni. Nos, ezek az idők már elmúltak, és egyre többször fordul elő, hogy csalódni kényszerülünk az alkotásaikban.

A Babylon’s Fall viszont az eddigi legnagyobb ballépésük: a játék eredetileg a stúdió első szolgáltatásszerű címe lett volna, de a bénasága miatt olyan kevesen játszottak vele, hogy alig egy évvel a megjelenése után teljesen leállítják a szervereket. Sőt, a játék annyira rossz lett, hogy még a boltok polcairól is visszahívták.

És hogy pontosan mi is volt a baj? Nos, a Babylon’s Fall egy végtelenül üres, unalmas és repetitív játék lett, nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Platinum nevének megcsúfolása. Nem véletlen tehát, hogy a megjelenése napjaiban is már csak alig maroknyian játszottak vele, ami egy live service modellű program esetében több, mint nevetséges. 2023. márciusában le is húzza a rolót.

2. CrossfireX

Aki elkövette: Remedy Entertainment, Smilegate

Komolyabb összegben mernék fogadni bárkivel, hogy ha most megkérdeznénk 10 játékost, abból 9, de minimum 8 a CrossfireX-re simán azt hinné, hogy egy felnőttfilm.

Pedig nem más, mint a legendás Remedy csapata kalapálta az egyjátékos kampányát, igaz, azt már nem különösebben reklámozták sehol. A végeredmény minőségét látva pedig mi is csak meghajolni tudunk eme bölcs döntésük előtt, mert a CrossfireX-et még egy kezdő stúdió sem tenné ki az ablakba.

Oké, de a CrossfireX amúgy sem a kampány, hanem a többjátékos mód miatt kapott konzolos feldolgozást. Tőlünk keletebbre ugyanis fiatalok tömegei Counter Strike helyett ezt nyomják a suliban, a Microsoft pedig kifejezetten ezért a közönségért rendelte be az Xboxos variánst. Viszont még a multiplayer is olyan üres volt, mint én szoktam lenni útban nagymamámékhoz a karácsonyi vacsora felé.

A CrossfireX egy borzalmas játék, egy 15 évvel megkésett valami, amit még a Game Pass kínálatából sem érdemes elindítani. Időpocsékolás az egész.

3. Gotham Knights

Aki elkövetteQLOC, WB Games Montréal 

Oké, a Gotham Knights nem azért csalódás, mert egy pocsékul megírt történetet próbált halálos komolysággal elmesélni egy budget Arkham-klónként. A rutinosabbak ugyanis erre mind számítottak.

Sőt, még csak nem is egy tragikusan rossz játék, csak nem kifejezetten kellemes vele egy percnél is többet tölteni. A Gotham Knights mind grafikájában, mind játékmenetében és történetében is messze elmarad a 7 (!!!) évvel ezelőtti Arkham Knighttól is, ami 2022-ben egy teljes árú játéknak valamivel több, mint megbocsáthatatlan. Az pedig már csak hab a tortán, hogy újgenerációs konzolokon mindösszesen 30 FPS-t tudott kipréselni magából, ami azért ezzel a látvánnyal eléggé kínos.

Egy jövőbeli giga-akcióban, vagy egy Epices-PS+-os ingyenességgel talán érdemes elindítani, ellenkező esetben az ízlésesebb játékosoknak nem javasolnám, hogy egy forintot is beáldozzanak rá.

4. Saints Row

Aki elkövette: Volition

Talán néhány elvetemült die hard Saints-fan megpróbál majd meggyőzni a kommentek között, hogy a 2022-es soft-reboot nem egy rossz program, semmiképp se higgy neki. Az újraindított Saints Row ugyanis még a hét évvel ezelőtti etaphoz képest is egy hatalmas visszalépés. Minden szinten. Egyszerűen nincsen olyan aspektusa a játéknak, ami ne működne pocsékabbul, mint a sorozat évekkel korábbi részeiben.

Mindennek tetejébe egy csomó technikai probléma is belerondított az „élménybe”, ami sokakat a Cyberpunk 2077 megismételhetetlennek hitt fiaskóját juttathatta az eszébe – egyáltalán nem véletlenül. A Volition azóta is bőszen és töretlenül próbálja kikupálni 2022 egyik legnagyobb csalódását, és nagyon szurkolunk nekik, hogy ebben is képesek legyenek a CD Projekt Red példáját követni.

5. Trek to Yomi

Aki elkövette: Flying Wild Hog, Leonard Menchiari, TFL Studios LLC

A Ghost of Tsushima sikere sokak érdeklődését felkeltette a japán történelmi témák iránt, így amikor a Trek to Yomit egy kifejezetten hangulatos előzetessel leleplezték, mindenki azonnal izgalomba jött tőle. A látványvilág a klasszikus fekete-fehér szamurájfilmeket idézte, míg a játékmenet a 2D-s és a 3D-s akció-platformereit vegyítette, sőt, neves japán színészeket is sikerült rávenni a szinkronmunkára.

A végeredmény azonban nem győzött meg mindenkit, és sokan még csak be sem fejezték a kalandot. Bár maga a látványvilág valóban dicséretet érdemel, de pontatlan, repetitív, unalmas és sokszor túlontúl egyszerű harcrendszer és játékmenet miatt a játékban töltött percekkel arányosan apad el a kezdeti lelkesedés. Kár érte, mert a potenciál bőven ott volt benne.

6. The Callisto Protocol

Aki elkövette: Striking Distance Studios

A The Callisto Protocol az idei év egyik legfrissebb csalódása, ami a Dead Space szellemi örököseként kellett volna rongyosra szorongatni és fosatni bennünket. Ehelyett kaptuk néhány olcsó jump scare-t az arcunkba, na meg egy teljesen átgondolatlan programot, ami annak ellenére sem érhet a legendás előd nyomába, hogy egyébként annak eredeti alkotója felelt a fejlesztésért.

Gyatra és egy idő után vérunalmassá váló harcrendszer, borzalmas pályatervezés, bugyuta történet, na meg az őrületbe kergető checkpoint rendszer mind-mind bőven tesznek azért, hogy ne lehessen őszintén szeretni az amúgy a PUBG univerzumában játszódó The Callisto Protocolt.

7. Pokémon: Scarlet & Violet

Aki elkövette: Game Freak

A legrosszabb a Pokémon Scarlet & Violetben, hogy abszolút érezhető a benne rejlő újító szándékú potenciál. A Scarlet & Violet idén a második, és egyben a legambíciózusabb Pokémon-játék, ami minden eddiginél nyitottabb világgal operán, több benne a szerepjátékos elem, és egy csomó minijátékot is sikerült belerakni.

De aki teheti, az inkább a másikat válassza. Ez ugyanis elfogadhatatlanul borzalmas állapotban jelent meg, amit a mai napig nem sikerült maradéktalanul javítani. Némely hiba persze megmosolyogtató, mintsem őrületbe kergető, de a legtöbb sajnos inkább az utóbbit erősíti.

A Cyberpunkot idéző megjelenés pedig azért is nevetséges, mert egyrészt hiába a sok újdonság, egy nagyon régóta futó sorozatról, és nem egy teljesen új címről van szó, másrészt a Nintendo a világ összes pénzét beleforgathatná a világ leghíresebb és legértékesebb brandjének a fejlesztésbe, harmadrészt pedig egy Nintendo Switches játékról van szó, ami technikailag minden túlzás nélkül a piac mögött kullog.

Egyszerűen semmi nem indokolja a Scarlet & Violet állapotát, mégis, a legrosszabb pedig az, hogy a Nintendo kizárólag a Pokémon neve miatt még így is hatalmasat kaszál vele.

Na és számodra mi volt a 2022-es év legnagyobb csalódása?

Ezt is érdemes elolvasnod:

Brutális év volt – Ezek voltak 2022 legjobb sorozatai, amiket BŰN kihagyni

 

×