November 3-án hivatalosan is elindult a Netflix eddigi legolcsóbb csomagja, amiért súlyos kompromisszumokat kell kötni.

A napokban tizenkét országban indult el a Netflix eddigi legolcsóbb, „Basic with Ads” elnevezésű kifejezetten érdekes csomagja, ami a kedvezőbb havidíj ellenében reklámokkal tölti fel a sorozatokat és filmeket. Nagyon sok portál azonnal ördögűző papárt kiáltott, mondván, hogy ezzel csak a kereskedelmi televíziózást ültetik át egy modernebb köntösbe – ami ugyan igaz, de sajnos elkerülhetetlen.

A Netflixnek ugyanis egyre keményebb működési és gyártási költségekkel kell farkasszemet néznie. A legnagyobb sikersorozatok elkészítése dollármilliókba kerül, és az olyan sztárok gázsijával sem számoltunk még, mint amilyen például Henry Cavill, aki a Vaják 3. évadában már 1 millió dollárt ~ mintegy 400+ millió forintot tehetett zsebre EPIZÓDONKÉNT.

Szóval kellett egy olyan konstrukció, amivel az előfizetők és a Netflix is kölcsönösen jól jár, ebből lett végül az olcsó, de reklámos csomag.

Megéri vagy sem?

Az olcsóbb csomag egyelőre csak Amerikában, Ausztráliában, Brazíliában, Kanadában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Koreában, Mexikóban, Spanyolországban, Kanadában és az Egyesült Királyságban érhető el november 3-tól, a magyar indulása valószínűleg hetekre lehet. Azt mindenesetre már kiderült, hogy pontosan miféle kompromisszumokkal fog járni a spórolás.

ÁRAZÁS: A „Basic with Ads” csomag árát tőlünk nyugatabbra átlagosan 7 dollárban határozták meg, ami számunkra azért lehet érdekes, mert forintba átszámolva még így is drágább lenne, mint a hazánkban jelenleg elérhető legolcsóbb opció. Ez két dolgot jelenthet:

  • vagy emelnek egy nagyobbacskát a már meglévő csomagok árán, hogy a kb. 2600-2800 forintos reklámossal alájuk lőjenek,
  • vagy nálunk a reklámos pakk olcsóbb lesz, mint a 2500 forintba kóstáló Alap.

Utóbbi azért is tűnik reálisabbnak, mert jelenleg a Disney+ és az HBO Max Magyarországon elérhető egyetlen, de a Netflix legdrágább csomagjával azonos minőséget kínáló szolgáltatása is 2500 forint körül mozog – és nem igazán hallani felőlük áremelési tervekről. Ez persze az egyre romló gazdasági helyzetben bármikor változhat, de előreláthatólag ezekkel a számokkal érdemes kalkulálni.

SZOLGÁLTATÁS: A legnagyobb kérdés, hogy az olcsóbb csomagért cserébe milyen szolgáltatást kap az előfizető?! Nos, itt már kemény kompromisszumokkal kell szembesülnünk, itt ugyanis nem érhető el 720p-nél jobb képminőség. Ez azt jelenti, hogy nagyobb képátlójú tévék tulajdonosainak nem érdemes ezt választani, legalábbis ha nem terveznek 30 évet visszautazni az időben, amikor a tévé oldalát kellett megcsapkodni, hogy „jöjjön má rendbe”.

Másik szomorú megkötés, hogy nem lehet letölteni a videókat, azaz az offline filmezés és sorozatozás sem lesz opció. Sőt, egyszerre csak egy eszközön futhat a Netflix, vagyis az már nem játszik, hogy a párod az egyik szobában nézi a saját sorozatát, te pedig a WC-n ülve pörgeted a sajátod.

A legkeményebb viszont csak most jön, a reklámos csomagból ugyanis kikerült a teljes kínálat körülbelül 10%-a. Ez nyilván területenként változhat, de ezzel az aránnyal érdemes számolni mindenhol.

Hogy pontosan milyen filmeket és sorozatokat nem nézhetnek meg az olcsó Netflixre befizetők, azt csak a magyar indulás után fogjuk tudni megmondani, de a vállalat saját gyártású tartalmai nagy valószínűséggel mind megtalálhatóak lesznek benne.

REKLÁMOK: A legnagyobb kérdés nyilván a reklámokat érik, nem mindegy ugyanis, hogy mennyi hirdetést dobál fel nekik a platform a kedvenc sorozat nézése közben. Nos, ez egészen biztosan változni fog a jövőben, de a külföldi tapasztalatok alapján úgy áll a dolog, hogy óránként legfeljebb 5 percnyi reklámmal zargatják az embert.

Ezt az 5 percet viszont alaposan elosztják: lesz a sorozat/film előtt és után, illetve közben is. Cserébe viszont nem fogják nagyon elnyújtani, azaz pár, 10-15 másodperces blokkok lesznek csak arányosan elosztva, sőt, néhány esetben kizárólag a filmek elé szúrnak be reklámot.

Szumma!

A kompromisszumok bár kemények, sokan lesznek, akiknek így is meg fogja majd érni a Netflix reklámos csomagja. Azok például, aki a jelenlegi alapcsomagot drágának találja, vagy mindenképpen szeretne pár ezer forintot spórolni a streamingen, azoknak élhető választás lehet.

Mindenki másnak viszont nagyon nem – és nem is igazán a reklámok vagy a hiányzó tartalmak miatt, hanem sokkal inkább a képminőségért. A 720p kellemetlenül gyatra, amit már a legtöbb piacon lévő mobil is bőven meghaladott már. Ha ez minimum 1080p lenne, már egy szélesebb közönséget is lehetne vele célozni – főleg a kisebb büdzséből élő családokat, így azonban sanszos, hogy kevesen fognak erre a modellre áttérni.

Ami a magyar rajtot illeti: pontos dátumot még mindig nem ismerünk, de egészen valószínű, hogy hamarosan, záros időn belül hozzánk is ellátogat.

Ez is érdekelhet:

Brutális mennyiség! – Íme az összes film és sorozat, ami jön a Netflixre novemberben

 

×