A Microsoft még az év végéig szállítaná az 1.1-es verziót.

A Microsoft tavaly szeptemberben az egyik legjobb Windows 11 fejlesztésként jellemezte a DirectStorage névre hallgató technológiát. A konzolokban hasonló megoldássokkal találkozunk, pár szóban úgy lehetne összefoglalni, hogy a villámgyors M.2 SSD-ket arra használja fel, hogy játék közben tehermentesítse a processzorunkat, mellyel értékes képkockákat és gyorsabb betöltési időket nyerhetünk.

Végre valós körülmények között is értelmet nyerhetnének az akár 7 GB/s sebességgel olvasó/író PCIe Gen 4.0 SSD-k, nem csak egy marketingszám lenne az elméleti gyorsaság a dobozon. A Square Enix és Luminous Productions égisze alatt készülő Forspoken lesz az első PC-s cím, melyben már hivatalosan is támogatott a DirectStorage API, ám júliusban olyan hírek érkeztek, melyek arra utaltak, hogy csak 2023-ra várhatjuk a technológia érkezését.

Úgy tűnik, hogy a Microsoft már javában készíti elő az 1.1-es verziót és még az év végéig megérkezhet.

Bizony, nem elírás a fenti build szám, az óriáscég rögtön kihagyná az 1.0-es verziót. Rossznyelvek alapján a fejlesztőkhöz került legelső verzióból hiányzott a lényegi, GPU tömörítéses funkció és ezért bojkottálták az implementálását. Szerencsére ez már az 1.1-ben megtalálható, egészen pontosan a GDeflate algoritmust használja majd. Ezt az Nvidia-hoz köthetjük, ám nem kell aggódni, nem lesz semmilyen téren exkluzív a DirectStorage.

Miért kell nekünk a DirectStorage?

A mai, modern játékok nem véletlenül nőttek akkora méretűre, amekkora értékekkel manapság találkozhatunk Steamen vagy egyéb áruházakban. Minden egyes objektum, modell, textúra értékes tárhelyet kér magának az SSD-n, rosszabb esetben HDD-n. Ez alapjáraton több száz gigabájtnyi helyet emészthetne fel, így a fejlesztők különféle tömörítési megoldásokhoz folyamodnak.

A fájlok egészen kalandos utat járnak be, nagyon leegyszerűsítve a következő a szituáció. Amikor a játéknak szüksége van erre az adatokra, akkor először a rendszermemóriába kell betöltenie. Ezt követően a processzorunk kitömöríti ezeket, majd elküldi a GPU memóriájába. Ezekkel azonban értékes (betöltési) időt veszítenek a felhasználók, elég csak a GTA V szinte végtelennek tűnő betöltő képernyőjére gondolnunk.

DirectStorage 1.0 és 1.1

A DirectStorage API a fenti műveletek könnyítené, gyorsítaná meg a játékosok számára. Az 1.0-ás verzió leginkább a betöltésért felelt. A Windows 11 és a villámgyors NVMe meghajtók sebességét használná ki ehhez, ahogy a konzoloknál is. Nem véletlen, hogy elég komoly feltételeket szab például a Sony a PS5 bővítésénél, hasonlóra számíthatunk majd PC-nél is, bár itt nagyobb teret engedhetnek a hardvergyártók. Már a DirectStorage 1.0 is akár 40%-kal gyorsabb betöltési időt hozott néhány esetben, az 1.1-es verzió még gyorsabb lehet majd.

Az 1.1 már a fentebb említett kitömörítés sebességén is javítana. Míg jelen pillanatban ezt szinte kizárólag a CPU végzi, addig az új fejlesztés megérkezésével a GPU is beszállhat a munkába. Így a processzor más műveleteket is végezhet közben. A fenti, avokádós techdemón is leolvasható a különbség. Egyrészt 2.36 másodperc helyett 0.80 másodperc alatt kész volt a művelet, másrészt a 100% maximális CPU kihasználtság helyett csak 15.08%-ot mért a program. Ez így már nem is hangzik olyan rosszul, igaz? Nagyobb címek esetében ez már értékes másodperceket jelentene, sőt, olyan dolgokat is meg lehetne oldani Loading Screen nélkül, amit korábban el sem lehetett volna képzelni.

Néhány kérdés még továbbra is nyitott a fejlesztéssel kapcsolatban. A pontos specifikációigény nem ismert, annyi biztos, hogy Windows 11, DirectX 12 és NVMe SSD nélkül esélyünk nem lesz bekapcsolni a funkciót. Remek lenne tudni, hogy a fenti, extra GPU dolgoztatás milyen hatással lesz a játékteljesítményre. Hiába tölt be 2-3x gyorsabban a játék, ha közben értékes képkockákat veszítünk el. Bizonyára a Microsoft hamarosan erről is szót ejt majd egy hivatalos bejegyzés formájában. A cég szorosan együttműködik az Intel, AMD és Nvidia mérnökeivel, hiszen mindhárom cég termékei támogatottak lesznek majd.

Megtévesztő volt az Nvidia videokártyája, visszavonták a megjelenését

×