Koreában kifejlesztettek egy olyan anyagot, ami még azelőtt képes lehet begyógyítani az autóba gravírozott kedves monogramokat, hogy a tulajdonos azt észrevenné.

Sokakkal megesik, főleg a budapesti szűkösebb utcákban, hogy egy-egy nemtörődöm vagy béna autós, még rosszabb esetben egy bosszúszomjas, alattomos szomszéd belevési a monogramját a kocsijába. Jó, nyilván olyan is akad, hogy épp mi voltunk a szerencsétlenek… Ilyenkor ember legyen a talpán, aki bírja idegekkel, így az esetek többségében a kárvallottak hangos édesanyázások közepette zengik túl a környezeti zajokat.

Most azonban nagyon úgy tűnik, hogy mindez hamarosan a múlté lesz, a Koreai Vegyipari Technológiai Kutatóintézet kutatói ugyanis egy járművekre fejlesztett „öngyógyító” bevonatot terveztek. Ez a speciális burkolat pedig percek alatt képes kijavítani az így keletkezett felületi sérüléseket, akár még az előtt, hogy azt a tulajdonos egyáltalán észlelné.

Az ACS Applied Polymer Materials című folyóiratban bemutatott új bevonat egy akril-poliol alapú polimerhálózatot tartalmaz, egy úgynevezett akadályozott karbamidszerkezettel. A polimerek lényegében dinamikus kémiai kötésekkel rendelkeznek, amelyek bizonyos külső ingerek (például karcolás) hatására szét tudnak szakadni, majd eredeti elrendezésükben újraképződnek, hatékonyan javítva a sérüléseket. Ebben az esetben a kiváltó ok a hő, amelyet a bevonatba ágyazott, infravörös fényt befogadó szerves fototermikus festékanyag biztosít.

A modellautón végzett kísérletek alapján a bevonat déli napsütés hatására mindössze 30 perc alatt képes volt „begyógyítani” a karcolásokat.

Ha valakinek ez a fél óra túl hosszú idő volna, a kutatók szerint arra is van lehetőség, hogy ezt felgyorsítsuk. Koncentrált fényben ugyanis a folyamat sokkal hamarabb is elindulhat és végződhet: egy nagyítóval például elméletileg 30 másodperc alatt befoltozhatóak a felületi karcolások.

A kutatók szerint az új bevonat több előnnyel is rendelkezik a már meglévő öngyógyító megoldásokkal szemben. A szerves fototermikus festékek használata azt jelenti, hogy sokkal kevesebb energiára van szüksége a működéshez, mint a hagyományos szervetlen változatoknak, amelyekhez általában hőpisztolyokra vagy koncentrált UV-fényre van szükség.

Mások, mint például a Nissan Scratch Shieldje, kíméletesebb körülmények között működnek, de akár egy hétig is eltarthatnak, mire orvosolni tudják vele a karcolásokat. Az új bevonat azonban egy karcolást ugyanazon a helyen többször is képes kijavítani, ellentétben az öngyógyító anyagokkal, amelyek kipukkadó gyantakapszulákkal dolgoznak.Sőt, esztétikailag is tökéletes lehet az új bevonat, az ugyanis teljesen átlátszó, azaz nem rondít bele a jármű eredeti [vagy módosított] színébe, illetve már meglévő szórásos módszerekkel is felhordható.

Mindezt egy videóban is prezentálják:

Na és erről hallottál már?

GTA-sok bukták – Jövőre már szimulátorral is lehet itthon jogsit szerezni

 

×