Ahogy változik a világ, fejlődik a technika, úgy jelennek meg sportágak, s tűnnek el régiek. Az e-sport egyértelműen az új jelenségek közé tartozik.

Világszerte gyorsan és dinamikusan robbant be a köztudatba. Magyarország pedig egyre jobban teljesít, főleg úgy, hogy hazánk regionális szerepének erősítése kiemelt stratégiai célként van kezelve.

Ahogy változik a világ, fejlődik a technika, úgy jelennek meg sportágak, s tűnnek el régiek. Manapság ma már egyre elfogadottabbnak számít, ha valaki azzal keres pénzt, hogy egy számítógép előtt ül és játszik. A Librabet oldalán ezt meg lehet tenni: azt, hogy valaki azzal keres pénzt, hogy a gép előtt ül és játszik, pontosabban fogad. De vissza a témához: megjelentek tehát az e-sportolók. Azok – a főleg fiatalok –, akik amatőr vagy professzionális módon, versenyszerűen foglalkoznak az egyes videójátékokkal. Vannak olyan vélemények, hogy ez nem tekinthető valódi sportnak, hiszen szinte fizikai munka nincs benne, nem a testi fizikummal kell teljesítenie az embernek. Szellemileg azonban kifejezetten megterhelő.

Külföldön az e-sport szinte már kultusz. Ahhoz, hogy kultusszá, s széles körben elterjedté váljon, nagyon kellett az élő, internetes közvetítéseknek helyt adó platformok (YouTube, Twitch) megjelenése, hiszen ezen a felületen milliók követhetik azt, hogy valaki hogyan játszik. Sőt, sokan vannak, akik ebből élnek: az egyes neves, külföldi nagyobb csapatoknál dolgozó sportolók évente akár 100 ezer dollárt is zsebre tehetnek – csupán azzal, hogy játszanak. A híresebb játékosokat – ahogyan a hagyományos sportolók esetében – időnként nagy cégek támogatnak, szponzorálnak. Sőt, vannak olyan keleti országok, mint Dél-Korea, ahol külön stadionokat építettek az e-sportolóknak, illetve közönségüknek. És a gazdasági oldalról sem szabad elfeledkezni: sokmilliárdos üzletágról van szó, a Forbes szerint tavaly világszinten több mint 450 millió ember kísérte figyelemmel a versenyeket: évenként húszszázalékos a növekedés. Egyes bajnokságok nyertesei sokszor több pénzt vihetnek haza, mint a hagyományos versenysportolók – például a League Of Legends világbajnokságának össz­díjazása 100 millió dollár körül mozog.

És mi a helyzet Magyarországon?

Magyarországon az e-sport közeg dinamikusan fejlődik, de egyelőre elmarad a keleti országokétól. De alapvetően ez teljesen normálisan, hiszen a lemaradás években mérhető. Ugyanakkor, egy 2021 első felében készült iparági felmérés szerint Magyarországon 3,7 millió játékosról van, közülük 640 ezer adja a magyar e-sport bázisár. Ezek azok emberek, akik aktívan benne vannak az e-sport életbe: versenyszerűen játszanak, és nézik az online közvetítéseket. Az is kiderült, hogy Magyarország közép-európai régió fontos szereplője.

„A PwC becslései szerint ma világszerte 2,7 milliárdan játszanak. Az e-sport iparág globális növekedése 1,3 milliárd dollárra becsült értékével, 2020-ban közelítette meg, azóta pedig bőven túlhaladta az úgynevezett kritikus tömeget, amely alapján a piaci szereplők, befektetők és hirdetők szemében is egyre vonzóbbá válik – erről Biró Balázs György, az Egymillióan a Magyar Esportért Egyesület elnöke és a V4 Future Sports Festival főszervezője beszélt. Hozzátéve, hogy hazánk regionális szerepének erősítését kiemelt stratégiai célként van kezelve. Az ékkő pedig a V4 Future Sports Festival, amely egy tizenegy országból versenyzőket toborzó rendezvény.

„Az e-sport eseményeinket online, határokon átívelően lehet követni, országimázs szempontjából is rendkívül előremutató egy ekkora méretű és ilyen összetételű közönség megszólítása” – tette hozzá.

×