A Morrowind volt a The Elder Scrolls-sorozat egyik legfontosabb darabja, ami alapjaiban határozta meg a Bethesda jövőjét is.

Ha most megkérdeznénk egy The Elder Scrolls rajongót, hogy szerinte melyik a legjobb etapja a sorozatnak, akkor a többség jellemzően az Oblivion és a Skyrim között vacillálna. Való igaz, hogy a legkerekebbre, legtartalmasabbra ez a két rész sikerült, de ahhoz sem férhet sok kétség, hogy a harmadik számozott darab, a napra pontosan 20 évvel ezelőtt megjelent Morrowind még náluk is fontosabb szerepet tölt be a sorozat történelmében.

A Morrowind nem a legjobb, de még csak nem is a legnagyobb része a The Elder Scrolls-sorozatnak, ennek azonban csupán technológiai korlátai voltak. A Bethesda fejlesztői ugyanis már az 1996-os Daggerfall készülte során megálmodták a Morrowindet, az viszont annyira ambiciózus és gigantikus volt, hogy azt jelentős mértékben át kellett dolgozni. Így nemcsak a játéktér lett drasztikusan kisebb, mint tervezték, de a világ benépesítését is inkább maguk végezték „kézzel”, amit az Arena és a Daggerfall részekhez hasonlóan eredetileg egy fejlettebb algoritmus generált volna.

„Erre még nem állunk készen, nem akarunk még ebbe beleugrani és elbukni” – emlékezett vissza a Morrowind dizájnere, Ken Rolston.

A projektet végül 1997-ben parkolópályára tették, amit csak később, 1998-99 tájékán vettek újra elő. A munkálatokat egyébként a később játékipari legendává váló Todd Howard vezette, aki már ekkor közeli kapcsolatot alakíthatott ki a Microsoft konzoljával, az Xboxal. Állítólag a két vállalat már az Xbox kifundálása óta szorosan összedolgoztak, aminek tulajdonképpen az lett az eredménye, hogy a Morrowind a PC mellett, a konzolok közül csak Xboxra jelent meg. Mindez azért is volt jelentős esemény, mert korábban még nem volt olyan The Elder Scrolls játék, amivel konzolon is lehetett volna játszani.

A Morrowind PC-re 2002. május 1-én jelent meg Amerikában, majd május 2-án Európában is, ami egyértelmű és abszolút megérdemelt kritikai és közönségsiker lett. A Morrowind a kompromisszumok ellenére is egy hatalmas technológiai előrelépés volt a The Elder Scrolls-sorozat történetében, amely a remek megoldásaival és játékmenetbeli újításaival nemcsak a későbbi részeknek – az Oblivionnak és a Skyrimnek, sőt, még a későbbi Falloutoknak is – követendő iránymutatóként szolgált, de mint azt már jól tudjuk, a Bethesda jövőjét is alapjaiban határozta meg.

A The Elder Scrolls III: Morrowind tehát nem volt a sorozat legeslegjobbja, és még csak a legnagyobbnak és a legterjedelmesebbnek sem nevezhetjük, de véleményem szerint a legjelentősebbnek mindenképpen őt nevezhetjük meg.

Boldog születésnapot!

 

Megjelent a GameStar és a Leet közös podcastja – A Heti Meta első adása

 

https://leet.hu/samsungssd/

×