Eddig sem lehetett a moralitás zászlóvivőjének hívni az EA Sports-ot, ám most az átlagosnál is alább lőttek. A FIFA 21 megkapta a legbotrányosabb reklámját.

Sajnos az Electronic Arts-tól nem idegen az agresszív mikrotranzakciós modell. Biztosan sokan emlékeznek még a Star Wars Battlefront II körül kialakult balhéra. Egy teljes árú játékról beszélünk, amiben lehetőség volt arra, hogy további ráfizetésekért előnyre tegyenek szert a játékosok. Nem csoda hát, hogy az internetes közösség a föld alá gyalulta a játékot és a fejlesztőket, s csak több év komoly munkájával tudták fellazítani a játék rossz hírét a fejlesztők. S ugyan ma már az egyik legjobb online lövölde a piacon, a kezdeti botrány miatt valószínűleg sokan nem adtak már neki újabb esélyt. Hozzáteszem, mindez teljes mértékben érthető.

Kép forrása: IGN

Aztán szót ejthetünk a Sims játékokról is. A sokak által kedvelt „életszimulátor” temérdek kiegészítőt (DLC-t) kapott a megjelenése óta. A gond viszont az, hogy valamiért az árcédulákon mindig hajmeresztő módon nyomta meg a tollat az EA. Ha ma legálisan szeretnénk magunknak megszerezni a teljes Sims 4 élményt, több mint 150 ezer forintot kellene ráfordítanunk. Közel annyit, amennyibe a csúcskategóriás konzolok fognak kerülni novembertől.

Jól vagy EA Sports?

Az Electronic Arts sportjátékaiért felelős EA Sports két legnagyobb címe is a mikrotranzakciókból él. A Madden NFL és a FIFA széria egyértelműen az Ultimate Team módnak köszönheti a hatalmas sikerét, a baj viszont az, hogy ezek is olyan modellre épültek, amik azóta már rendesen átírták a videojáték-piacot. Hazugság lenne azt állítani, hogy az EA felelős a mikrotranzakciók megjelenéséért. Az viszont tény, hogy a sportjátékaik katalizátorként működtek a modell terjesztésében.

A jó öreg „zsákbamacska” élményt használják az Ultimate Teamben, ami rettentően hasonlít a gyűjtögetős kártyák kiegészítőcsomagjaihoz. Vannak különböző minőségű csomagok, amikben meghatározott számú játékos és egyéb kártya található. Viszont a lehetőségek tárháza hatalmas, arról nem is beszélve, hogy bőven súlyozva vannak a tartalmak. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy nem elég egy-két csomagot nyitni ahhoz, hogy valamirevaló elemekhez jussunk. Lényegében a pénznyelőbe kell ürítenünk a pénztárcánk tartalmát, s még akkor sem garantált semmi. Mindez nagyon közel áll a játékfüggőséghez is, pillanatok alatt rá lehet pörögni a csomagnyitogatásra. Épp ezért mostanában már tárgyalások folynak arról, hogy betiltsák-e a mikrotranzakciókat, vagy hogyan változtassák meg őket úgy, hogy ne legyenek ennyire károsak a közösségre.

Ennél már nem lehet lejjebb

Most ismét felhördültek a felhasználók, ugyanis olyan FIFA 21 reklám jelent meg egy gyermekeknek szóló magazinban, ami őszintén szólva igencsak bicskanyitogató. Biztosan tisztában van az EA azzal, hogy morálisan rendesen megosztó az, amit a mikrotranzakciókkal művelnek, főleg azután, hogy nem egyszer hallottunk arról, hogy a gyerekek lenullázták az óvatlan szülők bankkártyáit játékokon belüli vásárlással. Sőt az ilyen jellegű történetek között a FIFA egy visszatérő név.

Egy ilyen háttérrel inkább edukálni kellene a fiatal játékosokat, mintsem motiválni őket arra, hogy tárazzanak be mikrotranzakciós csomagokból. Az EA viszont most pontosan az ellenkezőjét tette mindennek.

A gyerekeknek szóló hirdetésben a következő lépések olvashatók:

  • Kezdj el játszani a FIFA 21 Ultimate Teammel.
  • Vásárolj csomagokat FIFA Pointokkal.
  • Építsd meg álmaid csapatát.

Esküszöm nem hittem volna, hogy valaha ilyen mélyrepülést láthatunk az EA Sports-tól, de most ez úgy fest, tényleg megtörténik. A FIFA 21 kapcsán már gátlástalanul arra biztatják a fiatal játékosokat, hogy a valós pénzből megszerezhető FIFA Pointokkal vásároljanak és ne az ingyenesen kifarmolható Coinokkal.

Félreértés ne essék, itt nem azzal van a gond, hogy vásárlásra ösztönzik a közösséget, hanem azzal, hogy a legbefolyásolhatóbb réteget vezetik „rossz útra”. Nem ajánlanak alternatívát, így a gyermek sem a Coinok irányába fog kacsintgatni. Az ilyesmi pedig véleményem szerint vérlázító.

Ha eddig még hittünk bennük, akkor most biztossá vált, hogy nem az EA Sports lesz egyhamar a követendő példa. Reméljük, hamarosan rendszabályozzák a mikrotranzakciókat az országok, ezzel változásra kényszerítve a kanadai céget.

×