Veletek is előfordult már, hogy azt hittétek, más játékosok ellen játszotok, aztán hirtelen lelepleződtek, és kiderül, hogy végig botok voltak az ellenfelek?

Szeptember végén megérkezett mobil platformra is a Mario Kart, Mario Kart Tour néven. Már rég vártuk, hogy a Nintendo méltán híres versenyzős játéka végre a mobil platformon is felbukkanjon, és átélhessük ugyanazt, a már-már esport szintre is emelhető multiplayer élményt, mint amit a széria legutóbbi tagja, a Mario Kart 8 adott.

A játékot feltelepítve azt is hihetnénk, hogy itt van, megérkezett, tök szuper a multiplayer, sőt, ráadásul még jók is vagyunk benne! Elindul a verseny, ott van az összes többi játékos a világ mindenféle pontjáról, és simán megverünk mindenkit.

Kép forrása: Mario Kart World Tour

Aztán elvégezzük a következő tesztet: verseny közben kapcsoljuk át a telefont repülő üzemmódra. Így minden internetkapcsolat megszakad. Ha már játszottunk bármilyen online többjátékos játékkal, tudjuk mi történik ilyenkor: először az egész játék megfagy egy helyben, aztán jön a hibaüzenet, hogy csatlakozási hiba, próbáld újra, addig nem megy a játék.

És mi történik a Mario Kart Tourban? Az ég adta világon semmi. Megy tovább a verseny, a világ minden tájáról érkező versenytársaid meg versenyeznek veled tovább, dobálják a teknőspáncélokat meg a banánhéjakat, te meg driftelhetsz össze-vissza. A verseny végén kiírja a játék, hogy hoppá, nem sikerül csatlakozni, hiszen azért az online adatbázisba csak felírná a pontokat, amiket összegyűjtöttél.

Szóval vége az illúziónak. A Mario Kart Tour nem multiplayer játék, az ellenfeleid, hiába vannak olyasmi neveik, mint egy multiplayer játékban, nem más játékosok. A játék nem is árul zsákbamacskát: egy ponton Lakitu, a repülő teknős meg is jegyzi, hogy majd mostantól kezdve összeméri a tudásodat más játékosokkal. Ez a „ranked” rendszer kimerül abban, hogy a versenyek során gyűjtött pontjaidat összesíti, és ez alapján állít fel rangsort. Minél jobb helyen végzel a hét végén, annál több piros kövecskét kapsz, amit levásárolhatsz a játék mikrotranzakciós boltjában.

Amikor erre rádöbbensz, biztosan benned is felmerül a kérdés: mennyire etikus egy játékfejlesztő részéről úgy tenni mintha valódi többjátékos módot prezentálna? Nincs szó konkrét hazugságról, egy szóval sem állítják, hogy más játékosok ellen játszol, de mindent megtesznek, hogy benned ez a kép éljen, és nagyon vigyáznak arra, hogy ne tűnjön fel az átverés.

Kép forrása: attackofthefanboy.com

Miért csinálják?

Nem a Mario Kart Tour az egyetlen ilyen játék természetesen. Most az új Fortnite fejezet kezdeti meccsein rengetegen számoltak be arról, hogy feltűnően igazi játékosnak álcázott botok ellen nyerték a kezdeti meccseket. Ugyanez volt a helyzet a PUBG Mobile megjelenésekor, vagy a Call of Duty Mobile esetében is.

A multiplayer mobiljátékok világában egyre gyakoribb a jelenség, hogy egyes fejlesztők a botokkal feltöltik a szervereken a réseket, de a Mario Kart Tourhoz hasonló példák is vannak, ahol az egész játék valójában single player.

De miért csinálna ilyet egy fejlesztő stúdió? Rengeteg oka lehet. Vegyük sorra, milyen lehetséges opciók vannak: vannak érthető, negatívnak nem nevezhető indokok, és vannak kifejezetten rosszindulatú hozzáállások. Mindemellett fontos szem előtt tartani, hogy az egyes játékokra levetítve nem ismerjük a pontos indokokat, és a felsorolt indokok nagy része feltételezés – hangozzanak bármennyire is jogosnak.

Első indok: szerverproblémák

Minden többjátékos játék fejlesztői sokat küzdenek az üres szerverek jelenségével. Ha nincs elég játékos ahhoz, hogy egyszerre kezdjék el a játékot, akkor egyre többen ragadnak a várakozóban. Egy idő után megunják, és anélkül lépnek ki, hogy ki is próbálták volna, milyen a játék. Ezt pedig egyik fejlesztő sem akarja.

Ezért nagyon sok mobiljáték a kezdeti időkben (vagy akár hosszabb távon is) botokkal tölti fel az üres helyeket, hogy a játékokba gyorsan be lehessen ugrani, akkor is, amikor épp az időeltolódások miatt alacsonyabb az érdeklődés. Így az idő legnagyobb részét a játéknak azzal a részével tölthetjük, amit a fejlesztők tényleg nekünk szántak – nem pedig a lobbiban üldögélve.

Ez az indok igazából teljesen érthető, és nem is lenne vele semmi probléma. Egyvalami azért mégis csak szemet szúr: miért kell ilyenkor úgy tenni, mintha nem botok ellen játszanánk? Ez az érv is sokkal érthetőbb lenne, ha a gépi ellenfelek egyértelműen jelölve lennének, és a szerverek csak fix százalékát adhatnák.

Kép forrása: Call of Duty Mobile

Második indok: FOMO

Az úgynevezett Fear of missing out, vagyis a „kimaradástól való félelem” jellemző jelensége a 21. századnak. A közösségimédia-függőség egyik nagy indoka: nem szeretnénk kimaradni a dolgokból, úgyhogy mi is folyamatosan görgetjük a facebookot és az instagramot.

Hasonló indok állhat a kamu ellenfelek mögött is: a játékosnak álcázott botok többnyire mindenféle menő kozmetikai kiegészítők birtokában vannak, legyenek akár skinek, akár képességek. A logika az lehet, hogy ha ezeket játék közben látjuk, mi is hajlamosabbak leszünk majd kifizetni értük plusz pénzt a mikrotranzakciós boltban.

Ez az egyik legingoványosabb talaj a többjátékosnak álcázott játékok esetében. A kozmetikai kiegészítők egyik lényege, hogy azért vesszük meg őket, hogy más játékosoknak megmutassuk, mi milyen régóta játszunk (vagy milyen sokat költöttünk a játékra). Ha az összes ellenfelük robot, mi értelme az egésznek? Ez az indok az egyetlen, ami épp ezért bizonyítva sincs: itt egyértelműen morális vétségről lenne szó, úgyhogy senki nem is ismeri be.

Kép forrása: exclusivelygames.com

Harmadik indok: a hatalmasság látszata

Ki ne szeretné az érzést, amikor minden meccsben az ő neve szerepel a toplista élén, akár legyen szó versenyzős játékokról, FPS-ről vagy bármi egyébről? Szeretünk nyerni, és szeretjük azt az érzést, hogy a saját képességeink miatt tartunk ott, ahol vagyunk.

A fejlesztők pontosan tudják, hogy a játékosok ezt az érzést hajkurásszák. Azt is tudják, hogy minél tovább érezhetik így magukat, annál tovább fognak játszani a játékkal. Úgyhogy olyan botokkal töltik meg a játékokat, akik még épp elég nehézséget okoznak a játékosoknak, de azért nem állítanak akadályt a győzelem elé. A játékosok pedig azonnal a legjobbnak érezhetik magukat: hiszen azt gondolják, valós ellenfeleket aprítottak szét.

A PUBG Mobile 2018-as megjelenését követően rengeteg poszt született redditen, ahol mindenki le volt nyűgözve, hogy mennyire jól megy neki a játék. Még azok is, akik korábban semmilyen Battle Royale játékkal nem játszottak, megnyerték az első meccsüket, de legalább a legjobb háromban végezték. Ez így ment egészen a 10-es szintig, amikortól kezdve hirtelen leromlott a teljesítményük.

Az egyetlen valós alátámasztást a The Verge-nek sikerült szereznie: ők a megjelenés előtt kipróbálták a játékot, és kész tényként írnak arról, hogy a játékban majd szerepelnek botok, „hogy az új játékosok könnyebben megtanulják a kezelést.” Sokan próbáltak azóta választ szerezni a Tencenttől, a játék kínai fejlesztőjétől, de mind a mai napig nem lehet tudni, tényleg botok vannak-e a játékban – annak ellenére, hogy ez mindenki számára egyértelmű tény, aki valaha próbálta a játékot.

Kép forrása: Facebook

Erkölcs vs. profit

A legsúlyosabb kérdés valóban az: mennyire erkölcsös az ilyen viselkedés egy fejlesztő részéről? Nem célunk erre konkrét választ adni, hiszen egyénfüggő, hogy kit mennyire zavar az ilyen jelenség. Van, aki teljesen meg van elégedve azzal is, ha egy single player játékban jól teljesít, és nem érdeklik a botok.

De valahol mégis rossz szájízt hagy a játékosban, ha egyszer kiderül, hogy azok a játékosok, akik ellen egész addig folyamatosan nyert, valójában nem is igazi emberek. És hiába próbálják a saját profitjukat javítani a cégek azzal, hogy ilyen áljátékosokkal töltik fel a szervereket: a csalódott, igazi játékosok lehet, hogy épp emiatt hagyják majd ott a játékot.

Szerintetek mennyire probléma, ha úgy töltik fel botokkal a játékokat, hogy ezt nem teszik egyértelművé? Abbahagynátok a kedvenc játékotokat, ha ilyesmi derülne ki róla?

×