A magyarok világviszonylatban is egészen előkelő helyen végeztek a tévénézési statisztikai „versenyben” olyan országok mögött, mint Kamerun és Üzbegisztán.


Bódi Dániel

2024.04.17. – Hiába hasít ki a mindennapjainkból egyre nagyobb szeletet a streaming, a magyarok még így is különösen sokat ülnek a hagyományos műsorfogyasztás, köznyelven a tévé előtt. Pedig a Global Audience & Content Evolution (Glance) 71 országra kiterjedő 2022-es adatai alapján a világon összességében átlagosan csökkent a tévénézésre fordított idő, ami napi 2 óra 25 percre zuhant – írja a HWSW.

Ezzel szemben az európai átlagos napi tévéfogyasztás 3 óra 22 percben mérhető, ami csökkenő tendencia a 2016-os statisztikákhoz képest, sőt, 2022-ben az öreg kontinensen csökkent a legnagyobb mértékben a tévézésre fordított időmennyiség: átlagosan 20 perccel. A magyarok, a románok, a bosnyákok és a szerbek azonban különösen rosszul állnak – nincs mit szépíteni, leghátul kullogunk. De akár meg is fordíthatjuk: legalább ebben kiemelkedünk, méghozzá világviszonylatban is:

Magyarország a 4. európai ország, ahol a legtöbbet tévéznek, míg a világon a 8. helyen állunk napi átlagos 4 óra 51 perccel.

Ez nem streaming, YouTube, vagy videojáték, hanem hagyományos televíziózás. Az NMHH szerint világviszonylatban csak a a Dominikai Köztársaság (5 óra 15 perc), Szaúd-Arábia (5 óra 2 perc), Kamerun (5 óra 12 perc), és Üzbegisztán (5 óra 3 perc) lakossága néz nálunk – és európai társainknál – is több tévét. Az országok között a legjelentősebb lemorzsolódás Grúziában érhető tetten, ahol 41 perccel kevesebb lett a napi átlagos tévénézés az előző évhez képest, míg a legkevesebbet a világon Izlandon töltenek a tévéadások bámulásával: a 18 és 80 év közöttiek alig több, mint napi fél órát tévéznek.

Mindez azonban csak a tévével eltöltött időt, nem pedig a nézőszámot jelzi. A mostani vizsgálatot ezért érdemes lehet összevetni az NMHH 2022-es reprezentatív felmérésével, amelyből például az derült ki, hogy a magyarok mintegy 44 százaléka már elő van fizetve valamilyen streaming szolgáltatásra, sőt, ’22-ben egészen kiugró volt a streamingre váltók aránya is. Eszerint negyedévente 20-30.000 magyar mondja le a tévé-előfizetését, bár ettől függetlenül így is sokan néznek még tévét, de javarészt inkább már csak az idősebb korosztály, ezért talán nem is olyan meglepő, hogy nem változik drasztikus mértékben a magyar statisztika (erről itt olvashatsz részletesebben.)

Ami pedig a legnézettebb műsorokat illeti, azt gondolnánk, hogy tarol a sport, pedig Belgiumban, Bulgáriában, Hollandiában, Portugáliában, Romániában és Magyarországon abszolút elsők a tehetségkutatók és más reality jellegű műsorok. Nálunk például a tíz legnézettebb műsor 60%-a az ilyen showk valamelyikébe tartozik.

Ezt is olvasd el:

30 legendás sorozat a 2000-es évekből, amikre totál ráfüggtünk

×