Minden fontos infó, amit tudnod kell a Falloutról, mielőtt, vagy miután elindítod a sorozatot.


Bódi Dániel

2024.04.11. – Biztosak lehetünk abban, hogy a Fallout első évada néhány hétig még igencsak forró téma lesz, és leginkább azért, mert Jonathan Nolan és Lisa Joy, vagy ahogyan a legtöbben ismerhetik őket: a Westword alkotópárosa megcsinálta vele, amit soha senki sem gondolt, vagy remélt volna. Elkészítették minden idők egyik, ha nem a legjobb játékadaptációját, amivel nemcsak kiváló példát állítottak minden adaptáláson agyaló filmes elé, hanem újra a közérdeklődés középpontjává tették az Interplay-Bethesda legendás játéksorozatát.

Bár még egy nap sem telt el a Fallout-sorozat bemutatása óta, már most borítékolható a sikere. Aminek ekkora a lángja és füstje, annak dicsősége nem múlik el nyomtalanul. Emberi nyelven: nagyon sokan fogják megnézni, akik között éppúgy lesznek a Falloutról sosem, vagy csak el-elvétve halló, Fallout-szűz néző, mint elvetemült rajongó. Sőt, az Amazon sorozatának olyan jó híre van, hogy még azok a játékosok is biztosan bele fognak nézni, akik ugyan tudják, hogy melyik kétfejű tehén teje a Nuka Cola, de igazán sosem rajongtak érte, vagy mindig hidegen hagyta őket.

Ezzel persze az alkotók is tökéletesen tisztában voltak, ezért semmiképp sem estek abba a hibába, mint oly sok másik játékadaptáció: a sorozat a Fallout világában játszódik, de igazán egyik játékhoz sem kapcsolódik, így nem veszi alapul a néző játékból eredő tudását, vagyis előny, de egyáltalán nem szükséges ismerni az alapanyagot. Teljesen új karakterek, új történet, új helyszínek, és bár a lore ugyanaz, nem maradnak sötét foltok, minden remekül lett bemutatva, elmagyarázva és árnyalva. Azt is mondhatnám, hogy ezzel a sorozattal érdemes kezdenie az újoncoknak a Fallouttal való ismerkedést.

Ez persze nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem érdemes minimum az alapokkal képbe kerülni, de ahhoz több oldalnyi fandomot, legalább egyórányi (de inkább több) lore videót kellene átnyálazni. Nagy nyűg ez, tudom, ezért is szummázom most a dolgot villámgyorsan.

Miről szól a Fallout?

A Fallout igazából egy „mi lehetett volna” alternatív történelmet/valóságot mutat be, amiben teljesen másképp alakult a technológiai és társadalmi fejlődés, úgy a hétköznapi élet, mint amit mi ismerünk. És mi jártunk jobban: a Fallout valóságában Amerika és Kína egy mindent is elpusztító óriási nukleáris háborúban ugrottak egymásnak. Pedig a fúziós energia fejlesztése eredetileg jó célt szolgált volna: a világ kőolaj-függését szerették volna megszüntetni általa, így annak ellenére sem igazán készült senki az atomtöltetek kilövésére, hogy a még elérhető olajért folyó háborúban olyan eszközöket is bevetettek, mint az ikonikus testpáncélt, a Power Armort. 2077-ben azonban egyik pillanatról a másikra mégis fellőtték az atomot, a Föld lakosságának jelentős része pedig egyetlen nap leforgása alatt megsemmisült.

Az amerikai kormány bár tartott ettől, felkészülni mégsem tudott rá: a Vault-Tec a kormányzat dollármilliárdos támogatásainak ellenére sem készült el 122-nél több óvóhellyel. Ezeket papíron az emberiség megmentőjeként reklámoztak és propagáltak, valójában azonban furcsa emberkísérletekre használtak, sőt, a velejéig korrupt Vault-Tec mindösszesen 17-et épített meg úgy, hogy az valóban képes legyen ellenállni a nukleáris csapásoknak. Bár a bolygó flórájának és faunájának nagy része kipusztult, akadtak szerencsétlenül járt túlélők, mutálódott élőlények, akik évtizedekig nem tudtak kapcsolatba lépni a működőképes Vaultok lakóival, akik odabenn azt hitték magukról, hogy ők az emberiség utolsó élő képviselői.

A játékokban javarészt ilyen Vaultok „kalandor” túlélőit alakítjuk: a 13-as, a 101-es, a 111-es, a 76-os óvóhelyekről indulhattunk útnak, és fedezhettük fel a megváltozott világot, vagy mélyülhettünk el a világban azok leszármazottaival. A sorozat főhőse, Lucy például a 33-as Vaultból vág neki a romokban álló Los Angeles-i környéknek, megdöbbenésére viszont az sokkal élőbb, mint gondolta.

A játékokhoz képest mikor játszódik a sorozat? Van közük egymáshoz egyáltalán?

A Fallout sorozat bizony ugyanabban a poszt-apokaliptikus retrofuture univerzumban foglal helyet, mint a videojátékok. Ez azt jelenti, hogy a alapanyag alternatív történelme, eseményei a sorozat szerint is mind megtörténtek, annak ellenére, hogy egyikben-másikban sincs sok átfedés ezen kívül. Azaz a sorozatban a történelmi dolgokon kívül nem sok átutalás akad, nem fogunk szinte semmit sem megtudni a Fallout 3-ról, a Fallout 2-ről, vagy a New Vegasról.

Pedig a sorozat a saját időszámítása alapján a játékok cselekményei után, azokhoz képest a legkésőbb, 219 évvel a nukleáris világvége, és 9 évvel a Fallout 4 után, 2296-ban játszódik. Viszont! A széria jelenlegi atyaúristene, a Bethesda feje, Todd Howard is beszélt róla, ha nem volna egyértelmű: a sorozat kánon. Ami ott történik az a Fallout szerves része, érdemes úgy hozzáállni, mintha a Fallout 5-tel játszanánk.

Ha érdekelnek a játékok, hogy/milyen sorrendben érdemes elkezdeni őket?

Nem csodálom, ha a remekül sikerült sorozat meghozza a kedvet az interaktív felfedezéshez, amit tulajdonképpen mindegy, hogy milyen sorrendben kezdünk, mindegyik egymástól független, önálló történeteket mesélnek el. Bár a cselekmény folytonossága miatt sokan a történet szerinti időrendben haladnának, eszerint így követik egymást a részek:

  • Fallout 76 – ami a legkorábban, 2102 és 2104 körül játszódik
  • Fallout – ami 2161-be repít
  • Fallout: Tactics – 2185-ben kell helytállnunk
  • Fallout: Brotherhood of Steel – 2208-ban játszódik
  • Fallout 2 – ennek a története 2241-ben íródott
  • Fallout 3 – a cselekmény 2277-ben indul
  • Fallout: New Vegas – ebben 2281-et írunk
  • Fallout 4 – ami pedig 2287-ben történik

Ha viszont megjelenés szerint vágnánk bele, akkor

  • Fallout (1997)
  • Fallout 2 (1998)
  • Fallout Tactics (2001)
  • Fallout: Brotherhood of Steel (2004)
  • Fallout 3 (2008)
  • Fallout: New Vegas (2010)
  • Fallout 4 (2015)
  • Fallout 76

Illetve vagy egy harmadik, és sokkal ajánlatosabb mód is: mivel a Fallout-játékok igen nagy átalakuláson mentek keresztül, érdemes ketté választani az Interplay és a Bethesda korszakot. Az előbbi inkább felülnézetes taktikai szerepjátékokat játékokat csinált, amit utóbbi belső nézetes akció-RPG-re váltott. Ha az izometrikus nézet és a Diablo 1-2-t idéző grafika nem korrelál az ízléseddel, akkor a

  • Fallout 1-et
  • Fallout 2-t
  • Fallout Tactics-ot
  • Fallout: Brotherhood of Steelt

inkább hagyd ki. Ha viszont nagyon is a zsánered, akkor mindenképp érdemes elmerülni bennük. A Bethesda 2008-cal kezdődően a Falloutra húzta a The Elder Scrolls-receptjét, ami már modernebb grafikával, játékmenettel és történetmeséléssel járt. Mivel a játékok cselekménye egymástól függetlenül működnek, és csak a világon osztoznak, tulajdonképpen mindegy, hogy hogy játszol, de a látványbeli különbségek miatt érdemes a régebbiekkel kezdeni. Tehát így:

  1. Fallout 3
  2. Fallout: New Vegas
  3. Fallout 4
  4. Fallout 76

Az is fontos, hogy az újabb játékok konzolokon, Xboxon, a 76 és a 4 pedig PS4-PS5-ön is elérhető, míg a régebbi darabokat csak PC-n találhatjuk a GoG-on és Steamen.

Aztán ott van nekünk még a Fallout Shelter, ami elsősorban egy mobiljáték (de elérhető PC-n és konzolon is). Ez egy oldalnézetes Vault-menedzser/szimulátor, amiben nekünk kell megépítenünk és működtetnünk egy óvóhelyet, bábáskodni a benn élők fölött. Ennek nincs konkrét története, szóval akármikor nekiülhetünk, a legjobb pedig, hogy teljesen ingyenes (és nagyon, nagyon jó).

És nagyjából ez volna minden, amit feltétlenül tudnod kell a Falloutról mielőtt és/vagy miután megnézed az Amazon Prime Videón április 11-től teljes terjedelmében elérhető sorozatot.

A lore-ban ennél mélyebben talán fölösleges előre elmélyedni, hiszen a sorozat élvezetéhez nem tesz hozzá, ha pedig felkeltette az érdeklődésed a játékok iránt, azokból úgyis mindent meg fogsz majd tudni.

Ezt is olvasd el:

Miért van mellbimbója Batmannek a botrányosan rossz Batman és Robin filmben?

×