Az 1990-es években mindenki George Clooney Batman-jelmezének mellbimbóin röhögött, de hogy az istenbe kerültek azok oda? A Batbimbók nyomába szegülünk!


Bódi Dániel

2023.10.04. – Tyúú, hogy mekkora katasztrófa volt a Batman és Robin! Te jóságos ég! Nem szeretem bevallani, pláne nem ennyire nyilvánosan, de kisgyerekként nekem ez volt az első Batman-filmélményem, ami kölyökszemmel egyáltalán nem tűnt akkora mérhetetlen pusztításnak, mint most. Tudom, szégyellem is magam miatta, de mit lehet tenni, az animációs Batman-sorozat és megannyi képregény miatt a denevérember volt számomra a legkedvesebb szuperhősöm.

Joel Schumacher filmje tagadhatatlanul egy bohózat, de ne legyünk álszentek, korábban is előfordult már, hogy az egyébként szomorkás, néhol különösen komor, depresszív és tragikus Batman-sztorit komikusan dolgozták fel. Az már más kérdés, hogy az Adam West-féle sorozatot eleve viccesre tervezték, míg a Batman és Robin halálosan komolyan vette magát. Mondjuk ezen az ütődött, ovis zsírkrétával a forgatókönyvbe maszatolt szövegkönyv sem segített túl sokat,

ahogyan a messzemenőkig béna, MELLBIMBÓS jelmezek sem tették túlságosan magasra a lécet.

Sokat elárul, hogy Schumacher rendezői karrierjének is a két Batman-mozija volt a csúcspontja. Mentségére szóljon, hogy nem volt könnyű dolga Tim Burton árnyékában, akinek sajátos stílusa fantasztikusan illeszkedett Gotham City eleve gótikus hangulatába. Schumachernek azonban stílusból nem sok jutott, már a Mindörökké Batmanen is jól látszott, hogy halványlila gőze sincs, hogy miről is kell ennek szólnia. Bár ezzel a véleményemmel valószínűleg kevesen fognak egyetérteni, de a Val Kilmer-féle Batman is egy olcsó bazári, búcsús jelmezbál csupán.

Miért? Nos, például itt kezdődött a mellbimbó-őrület.

Pedig a vezető jelmeztervező, Jose Fernandez elméletileg jól tudta a dolgát. A szaki már 1989 óta dolgozott Batman-filmeken, sőt, később még a Zack Snyder DC-univerzum színfalai mögött is az ő boszorkánykonyhájában született meg a legtöbb ruha. Mégis, a Mindörökké Batman előkészületeinek egy napján valamiért eszébe jutottak a klasszikus képregények, melyekben szerinte úgy nézett ki a denevérember, mintha meztelen lenne, és csak be lenne festve a teste.

Miért is ne? – gondolt egyet, majd a római centuriók páncélzatához hasonló mellbimbódíszt agyagozott az egyik tervére.

Végül „valamiért” ez került kiválasztásra, majd Val Kilmer testére. Ami viszont érdekes, hogy akkor még senki sem készült ki a mellbimbók látványától. José szerint ennek az lehetett az oka, hogy akkor nem volt hangsúlyos, és mint egy páncéldíszként jelent meg. Sokaknak lehet fel sem tűnt, mert viszonylag jól illeszkedett a film tónusához.

A fent idézőjelezett valamiért szó aztán hamar értelmet is nyer: ugyanis mint a Batman és Robin előkészületei során egyértelműen kiderült, Joel Schumacher különös érdeklődést mutatott a mellbimbók iránt. Egyész egyszerűen tetszett neki a Batbimbó, ezért megkérte Josét, hogy a George Clooney-ra szabott öltözeten minden korábbinál merészebb bimbik legyenek.

“Én nem akartam ezt megcsinálni, de ő volt a főnök, úgyhogy meg kellett tennünk. Kiemeltük őket, de az egész [jelmez] teljesen nevetségessé vált tőle.” – mesélte José a MEL magazinnak.

Voltaképp az egész stáb a Batbimbókon röhögött, a rendező viszont hajthatatlan volt. De mit neki, Batman és Robin után még Batgirl jelmezére is rakatott mellbimbókat – mondván, ha a fiúknak van, akkor Alicia Silverstone-nak is lesz. Az egész annyira abszurd, hogy leírni is nehéz: a női kosztümről csak azért került le végül a mellbimbó, mert az már annyira nevetséges és botrányos volt, hogy azzal Scumacher sem kockáztatott volna egy igen valószínű közfelháborodást.

Az egész Schumacheren dőlt el, akinek nem volt egy mindent összefogó egységes koncepciója, csak mindent bedobált, amit ő személy szerint jónak vagy „menőnek” talált. A jelmezek, a díszletek, a vágás, a történet, a dialógusok, a komplett látvány teljesen szétesett, és arra sem volt hajlandó, hogy hallgasson azoknak a tanácsára, akiknek sokkal több tapasztalatuk volt a sorozatban, a műfajban – vagy úgy a filmezésben egyáltalán.

Talán jól példázza ezt, hogy Jose Fernandez azóta már a NASA legújabb űrruháit tervezi: mindenki legnagyobb megkönnyebbülésére, ezúttal mellbimbók nélkül.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Miért szaladsz kakilni egy jó kávé után? – A tudomány válaszol

×