Egész nap ott van az orrunk előtt az iPhone egyik titka, mégsem fogunk ráakadni, még akkor sem, ha tudjuk, hogy hol keressük.


Bódi Dániel

2023.10.01. – A gyártók részéről bevett szokás, hogy a gyártási folyamatot megkönnyítendő mindenféle speciális jelölésekkel vagy kódokkal látják el az alkatrészeket. Ilyen jelöléseket nyilván az Apple is használ, melyekkel könnyebben tudnak pótolni, esetleg nyomon követni bizonyos elemeket – de ezeket avatatlan szem aligha látja a mindennapi használat során.

Igaz, ebben aligha térnek el a többi eszközgyártótól: az Apple speckó azonosítóit csak akkor fedezhetjük fel, ha szétszedjük a készülékeket, ami – bár elég meditatív, de – nem egy ajánlatos szabadidős tevékenység. Amiben viszont más az almás cég, hogy a alkatrészeket belsős QR-kódokkal látják el, melyekkel a legapróbb részletekig be tudják azonosítani a pontos eredetüket.

Ott is van, amit mindig látsz, de pont ott nem fogod megtalálni sosem

A The Information szerint ezt a rendszert 2020-ban, még az iPhone 12 gyártásának megkezdése előtt kiterjesztették a telefon üvegkijelzőjére kifejezetten azzal a céllal, hogy ezzel redukálják a selejtszámot. Ezek a QR-kódok pedig minden kijelzőn elől is, hátul is ott lapulnak minden 12-es, 13-as, 14-es és immáron 15-ös készüléken, melyeket csak azért nem vehetünk észre, mert körülbelül akkorák, mint egy homokszem – speciális szerszám nélkül kvázi lehetetlen a nyomukra bukkanni.

Kép: 9to5mac

Egyes iPhone modelleken, például az iPhone 12-nél a QR-kód közvetlenül az elülső hangszóró felett található. Az újabb iPhone-modelleknél ez a kód a képernyő alsó szélénél lévő fekete keretbe van gravírozva.

Ezeket a QR-kódokat azonban nagyon nehéz volt felvinni az üvegre. Eleinte például lézerrel vésték be, de hamar kiderült, hogy ez a módszer annyira legyengíti a képernyőt, hogy a törésteszteken szinte minden alkalommal onnan indult meg a kijelzőtörés, ahol a kód is volt. A mérnökök végül a mikroszkopikus lencséket és a gyűrűs fényeket találták tökéletesnek, azóta így készülnek a kijelzők QR-kódjai.

Ezzel a módszerrel pontosan meg tudják állapítani, hogy a kínai beszállítók, a Lens Technology és a Biel Crystal hány üvegborítót gyárt le nekik, illetve ebből a mennyiségből hány végzi a kukában. A QR-kódok bevezetése előtt az Apple tíz üvegkijelzőből hármat kidobott, ami évente több százmillió dollár veszteséget okozott. Ugyan még mindig akadnak selejtek, de a kódokkal ezt 10-ből 1-re tudták csökkenteni, amivel irdatlan mennyiségű pénzt spórolnak.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Itt játszhatsz ingyen azokkal a játékokkal, amik 2000-ben az infóórák sztárjai voltak

×