Vajon bekaphatsz-e egy vírust, vagy egy trójait olyan játékkonzolokon, mint a PlayStation, az Xbox és a Nintendo?


Bódi Dániel

2024.03.26. – Rövid válasz: igen! De, csak azért, hogy jól összezavarjak mindenkit, inkább azt mondanám, hogy igen is, meg nem is. Először is, érdemes feltenni egy nagyon fontos kérdést: kik és miért csinálnak mindenféle eszközre veszélyes, az interneten különböző trükkös módszerekkel terjesztett vírusokat?

Sok vírust olyan programozók készítenek, akik lehet később maguk fel sem használják a kártékony programot, csupán felrakják az arra szakosodott dark webes piacterekre, hogy pénzt keressenek vele. Itt olyan hacker-csapatok vásárolgatnak, akik nem feltétlenül szöszölnének az alapprogram megírásával, inkább vesznek egyet, amit vagy 1:1 felhasználnak, vagy akár tovább is fejleszthetnek. De természetesen olyan bűnözőbanda is akad, ami jobb szeret mindent házon belül intézni.

A hackerek egyetlen célja, ami oly sokunknak is: pénzt keresni, amire többféle lehetséges mód akad, többek közt:

  • egy zsarolóvírussal megbéníthatnak egy vállalatot és váltságdíjat kérhetnek,
  • különböző eszközöket megfertőzve személyes adatokat is gyűjthetnek, amiket a dark weben tesznek (apró)pénzzé,
  • esetleg direkt rárepülhetnek a banki adatokra is.

Az elsővel nyilván egy átlagos ember nem gyakran találkozik testközelből, míg a másik kettő már sokkalta gyakoribb. Személyes adatokat olyan eszközökről érdemes gyűjteni, melyek rendszereik nyomán könnyebben támadhatók, nagy a felhasználói bázisa, valamint a potenciális áldozatok is több mindenre használják, így maximalizálva a begyűjthető adatmennyiséget. A legtökéletesebb kütyü erre a mobiltelefon – amit ma már mindenre is használ az ember, illetve a számítógép. A banki adatokat is lelophatják vírusok-trójaik, de az egyre szigorúbb és többrétűbb hitelesítési módszerek miatt gyakran inkább valódinak tűnő kamu-oldalakkal, SMS-üzenetekkel, vagy álhívásokkal próbálkoznak.

Egy konzolon azonban elég kevés a személyes adat: a felhasználó videojátékos ízlésén és eredményén túl nem sok mindent találnának. Éppen emiatt nem éri meg a fáradtságot sem: egy konzolspecifikus malware elkészítése egyszerűen túl körülményes, és túlságosan kevés „megtérüléssel” jár, ezért a hackerek és a rosszindulatú programozók figyelmüket inkább azokra a plaformokra koncentrálják, melyeken a legtöbb áldozatot szedhetik a legnagyobb sikerességi rátával.

Ami képes kódot futtatni, azt meg lehet fertőzni.

Ugyanakkor egy videojáték konzol – legyen az PlayStation 4-5, vagy Xbox One és Series számítást végző, kódokat futtató gépek lévén abszolút alkalmasak és képesek arra, hogy megfertőződjenek egy – valamilyen – vírussal. Viszont ezek zárt rendszerekben működnek, melyeket a mai napig nem tudtak igazán feltörni sem – még másolt játékokat sem lehet PS5-tel vagy Xbox Series-zel lejátszani. Mindeközben PC-n általános módszer tört játékokkal trójait terjeszteni, ahhoz viszont, hogy hasonló konzolon is megtörténhessen, előbb a rendszert magát kellene kompromittálni.

Ez viszont nehéz, mivel egy átlagos konzolos játékoshoz rendkívül nehezen juttathatják el a kártékony programokat, amiket másutt internetes oldalakon és letöltésekkel intéznek. Egy PS-Xbox felhasználó azonban ritkán használja böngészésre a konzolt, jellemzően játszik, esetleg a hivatalos Store-ból letöltött alkalmazásokat használja, ezért a weboldalakon terjesztett vírusokkal inkább más eszközöket céloznak. Emellett vírust is nehéz írni konzolra, hivatalos (és elég drága) SDK nélkül legalábbis meglehetősen körülményes. Pláne úgy, hogy mindegyik rendszer teljesen egyedi, a sebezhetőségek sem egyeznek, ergo Xboxra és PlayStationre is külön-külön kellene malware-t írni, ami egy hackerbanda működésébe nehezen illeszthető bele, nem gazdaságos.

Persze, a játéktörténelem során volt már rá példa, hogy vírusokkal fertőztek meg régebbi konzolokat, de azok a gép tönkretételén kívül nem sok mindenre voltak alkalmasak. Manapság, ha egy játékos adataira pályáznak, akkor nagyobb eséllyel küldenek neki valamilyen kamu-üzenetet a Sony/PlayStation és/vagy a Microsof/Xbox nevében, esetleg próbálkoznak a játékosprofil feltörésével, de volt már olyanra is példa, hogy közvetlenül a gyártókat támadták ugyanezekért az infókért. Az eredmény pedig pontosan ugyanaz, csak kevesebb ráfordított energiával.

Szóval elméletben lehetséges egy PS-Xbox-Nintendo vírus, de mivel túlságosan körülményes és egyáltalán nem gazdaságos, a támadók sem vesződnek vele. Ha pedig rendeltetésszerűen használja valaki a játékkonzolt, akkor konkrétan zéró az esélye, hogy bármilyen kártékony programot bekapjon.

Ezt is olvasd el:

Jósok? időutazók? – Sorozatok, amik tűpontossággal jósolták meg a jövőt

×