Tech/Tudomány

Olcsóbb lehet a reklámmentes Facebook, de az EU szerint pénzt kérni is jogsértő

2024.03.19. – Talán emlékeztek rá, hogy a Meta tavaly vezette be szolgáltatásaiban az előfizetést, amiért cserébe a Facebook és Instagram felhasználók reklámmentesen és adatgyűjtés-mentesen élvezhetik a közösségi oldalakat. Ennek célja az volt, hogy a Meta megfeleljen a GDPR törvényeknek, amik előírják, hogy a felhasználóknak lehetőséget kell adni a célzott reklámok megjelenítésének megtagadására. A Meta erre elindította a fizetős Facebookot, mivel reklámok nélkül nem tudják a szolgáltatást fenntartani. Így aki reklámmentesen szeretne élni, annak bizony fizetnie kell.

A Meta jelenleg Európában 10 eurót kér havonta ezért, ami nagyjából 4 ezer forint, ám nemrég felajánlották, hogy lecsökkentik ezt az árat 6 euróra, ami kb. 2400 forint. A Reuters szerint a Meta szóvivője, Matthew Pollard elmondta: valóban hajlandók lennének csökkenteni az árat, de egyelőre nem biztos, hogy ez megvalósul. Jelenleg a Meta az ír adatvédelmi bizottság (az EU-ban vezető adatvédelmi szabályozó hatóság) visszajelzésére vár.

Jogsértő?

A helyzet az, hogy a GDPR törvény szerint a Facebook felhasználóinak ingyenesen kéne azt a lehetőséget biztosítani, hogy ne kapjanak célzott reklámokat és ne gyűjtsenek róluk adatokat. Szóval itt egyáltalán az a kérdés, hogy jogszerű-e a mindenkit arra kényszeríteni, hogy fizessen, így egyelőre a bizottság nem adott választ a felajánlásra.

„Jelenleg nem tudunk nyilatkozni erről a kérdésről, mivel az értékelés még tart” – mondta a DPC helyettes biztosa, Graham Doyle. Szóval elviekben a Meta hiába szeretné csökkenteni az előfizetés árait, egyáltalán azzal van a baj, hogy ezért pénzt kérnek. Az Európai Digitális Jogok Központjának alapítója, Max Schrems közleményben azt mondta:

„A GDPR előírja, hogy a döntés lehetőségét „ingyenesen” kell biztosítani. Nem a pénzösszegről van szó – hanem a „fizetsz vagy elfogadod” megközelítés egészéről. A „fizetsz vagy elfogadod” (az adatgyűjtést és célzott reklámokat)’ célja az, hogy a felhasználókat rávegye, hogy az „hozzájárulásra” kattintsanak, még akkor is, ha ez nem a szabad és valódi választásuk. Nem gondoljuk, hogy az összeg puszta megváltoztatása jogszerűvé teszi ezt a megközelítést.”

Szóval egyelőre nem biztos, hogy a Facebook előfizetés árának csökkentése megoldást jelent a Meta számára. Hogy ki mondja ki a végső szót a dologban, egyelőre nem tudni.

Ezt láttad már?

DV

Korábbi cikkek

Már kipróbálható a Sand Land, Toriyama mangájának játékadaptációja

2024.03.19. - Sajnos pár napja elveszítettük a világ egyik legnagyobb mangakáját, ám ez nem jelenti…

36 perc telt el azóta...

Minek nyelvet tanulni, mikor itt az AI? Még ne temesd a nyelvórákat!

Gábor János 2024.03.19. - A legelterjedtebb AI-k már ma is kb. száz nyelven „beszélnek” és…

1 óra telt el azóta...

Érdekes: 2024-ben eddig az 5 legrosszabb játékból 2 PS5 exkluzív

2024.03.19. - Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem szeretem a PlayStation 5 exkluzív játékokat, de…

2 óra telt el azóta...

Rossz hír: a Dragon Ball Super rajongóknak most várniuk kell

2024.03.19. - Természetesen most hatalmas a bizonytalanság az Dragon Ball rajongók körében, hogy mi lesz…

2 óra telt el azóta...

Túl sok volt a szivárgás, megszívhatják a leakerek a jövőben

2024.03.19. - Az internet világában minden a kattintásokról szól. Ha valaki lehetőséget lát arra, hogy…

3 óra telt el azóta...

Hihetetlen, milyen sok játékstúdió használ már AI-t – Ezért jó ez nekünk

2024.03.19. - Az utóbbi időben ti is biztos hallották, hogy az AI, avagy a mesterséges…

3 óra telt el azóta...