Kissé para, de nem túl váratlan trendet figyeltek meg az Insta és a Snapchat felhasználói között: szívesebben módosítanák a külsejüket másoknál.

Gábor János

2024.03.12. – Ijesztő, vagy röhejes, de most már tudományosan alátámasztották, hogy a közösségi média felhasználók, így az Instagram és a Snapchat userei kiemelten sokat foglalkoznak a külsejük megváltoztatásának lehetőségeivel. Az amerikai kutatás, amit a PsyPost elemzett, rámutat:

nagyobb valószínűséggel gondolkodnak kozmetikai beavatkozásban azok, akik sok időt töltenek el ezeken a felületeken és/vagy fotószerkesztő alkalmazásokat használnak.

Azt már korábbi tanulmányok is levezették, hogy a social media, ezen belül a fotókra és videókra fókuszált Instagram és Snapchat nagy hatást gyakorol a felhasználók önbecsülésére és akár testképzavarokat is okozhat. A mostani felmérés is valamennyire ezt támasztja alá, de tovább megy, hiszen arra kíváncsi, hogy a magukkal elégedetlen userek meddig hajlandóak elmenni azért, hogy megváltoztassák, elsősorban az arcukat. A bostoni tudósok a COVID éveiben tették fel a kérdéseiket egy városi kórház 18 évesnél idősebb, bőrgyógyászati vizsgálatra vagy kezelésre érkezett pácienseinek.

Az Insta és Snapchat előre jelezheti a plasztikai műtétet

A kérdőíveket 175-en töltötték ki, ami aligha reprezentatív, de azért elég nagy minta, hogy létező trendet mutassanak ki belőle – pláne egy olyan jól megválasztott környezetben, amilyen egy kórház bőrgyógyászata. A válaszadók nagyobb valószínűséggel gondolták azt, hogy a közösségi média befolyásolta a kozmetikai beavatkozások mérlegelésére vonatkozó döntésüket – emeli ki a HVG. A kutatók egyértelmű összefüggést találtak a közösségi felületeken, különösen a Snapchat és az Instagram oldalain eltöltött idő, valamint a kozmetikai eljárások iránt megnövekedett vágy között. Ez azt sugallja, hogy az ezeken a platformokon bemutatott, életmód és szépségápolás kategóriájú képek figyelése fokozhatja a szemlélő megjelenésével kapcsolatos elégedetlenséget, ami nagyobb érdeklődést válthat ki a kozmetikai megoldások iránt.

A kutatás egyértelműen kijelenti továbbá, hogy a fotószerkesztő funkciók és appok használata (filterek, digitális sminkek, effektek stb.) jól előrevetítik a plasztikai sebészeti, kozmetikai beavatkozások igénybe vételét. Ez azért van, mert a felhasználók a való világban is változtatható felületként kezdik el kezelni a saját arcukat.

Inkább legóznának:

18 év felett, felnőttként sem ciki a LEGO, sőt komoly előnyei vannak

×