Megtörtént, amitől a legjobban tartottunk: minden idők egyik legjobb és legmegrázóbb akciójátéka, a Spec Ops: The Line végleg eltűnt a digitális boltokból.


Bódi Dániel

2024.01.31. – Néhány nappal ezelőtt egyszer csak szőrén szálán eltűnt a Steamről minden idők egyik legjobb és legmegrázóbb akciójátékának is tartott Spec Ops: The Line. A hirtelen eltűnésre senkinek sem volt magyarázata, még a fejlesztők, a YAGER csapata és rendezője, Cory Davis is értetlenül álltak a történtek előtt. Most azonban kiderült, hogy sokkal rosszabb a helyzet, mint gondoltuk: a roppantul alulértékelt játék az összes digitális felületről végleg lekerül, mostantól már sem a GoG-on, sem pedig az Xbox Store-ban nem fogjuk megtalálni.

„A Spec Ops: The Line többé nem lesz elérhető az online áruházakban, mivel több, a játékhoz kapcsolódó partneri licenc lejár. Azok a játékosok, akik már megvásárolták a játékot, továbbra is letölthetik és zavartalanul játszhatnak vele. A 2K szeretne köszönetet mondani a játékot támogató játékosok közösségének, és várjuk, hogy az idei év során és azon túl is további kínálatot nyújtsunk nektek a kiadónktól.”

– érkezett a kissé megkésett magyarázat a kiadó 2K-tól a The Verge-nek, aminek súlyosságát tekintve előfordulhat, hogy előre kellett volna jeleznie. Mivel a licenceket szinte biztosan nem fogják sem most, sem pedig a jövőben megújítani, ez a döntés a Spec Ops: The Line végét fogja jelenteni, mivel: értelemszerűen digitálisan már nem lesz kapható, másrészt a fizikai kópiák sem csak úgy a bokorból nőnek, konkrétan alig találni belőle – ha mégis, azt újabb konzolokon kizárólag az Xbox One/Series visszafele kompatibilitásával lehet játszani, míg PlayStationön csak egy PS3 beszerzésével van mód a játékra – lévén az eredeti 2012-es kiválóság még Xbox 360-ra és PS3-ra jelent meg.

Mindez kiválóan példázza, hogy mi is a legnagyobb probléma a játéklemezek, a fizikai kiadások fokozatos kivezetésével: amennyiben egy fejlesztő, egy kiadó, vagy egy jogtulajdonos úgy dönt, akkor bármikor kivonhatja a forgalomból a játékát. Sőt, mivel a digitális boltok többségében – beleértve az Xbox, a PS, az Epic, valamint a Steam boltját is – valójában csak mint kölcsönzőként működnek, a játékok tulajdonjogát a vásárlással senki sem kapja meg. Azaz, digitálisan nem csak bármikor levehetik a képzelt polcokról a játékokat, hanem akár el is vehetik a játékosoktól, akik korábban fizettek érte.

Ez utóbbiról szerencsére még nincsen szó, ugyanakkor aggasztó a tendencia, hiszen így, ha lemaradunk egy-egy játékremekről, amit csak évekkel később pótolnánk, akkor könnyen megeshet, hogy már csak a hűlt helyét fogjuk találni. Ez pedig a játékok megőrzése szempontjából is aggályos: amint a játékipar teljes mértékben átáll a digitális terjesztésre (és mérget vehetünk rá, hogy át fog), akkor egyszer csak arra leszünk figyelmesek, hogy a játékok egy bizonyos idő után már nem lesznek megvásárolhatók. És mivel a visszafele kompatibilitás is inkább mint extra, semmint kötelező és elvárt funkció létezik, sajnos nagyon is megvan a veszélye annak, hogy jó néhány játék örökre eltűnik majd.

Remélhetőleg a Spec Ops: The Line nem jut erre a sorsa, az ugyanis hatalmas veszteség volna a játékosoknak és a szakmának egyaránt.

Ezt is olvasd el:

Így került egy fejlesztő MEZTELEN SEGGE a Halo 2-be

×