Sokkal, de sokkal izgalmasabb volt a magyar Twitch elmúlt éve, amibe bombaként robbant be a Jólvanezígy/Kokuszcsoport és az új rekorder 2okos.

Bódi Dániel

2024.01.18. – 2023 egészen biztosan nem a Twitch éve volt;

  • Egyre komolyabb mértékben kezd beesni a platform globális nézettsége, ami 2023 átlagosan 5,1%-kal jelentett kevesebb nézettséget, mint 2022-ben, ami számszerűsítve jelen esetben nem néhány száz, hanem több mint egy milliárd órányi Twitchen töltött időt jelent.
  • A Twitch vezetősége a dél-koreai piacról való kivonulását követően bejelentette, hogy komoly anyagi nehézségekkel küszködik, egyszerűen nem rentábilis a jelenlegi működés,
  • amit most követ egy egészen méretes, 35%-os leépítési hullám, amely során egyetlen hét leforgása alatt 500 Twitch-alkalmazottat bocsátanak el.
  • Ennek fényében talán nem meglepő, amikor 2023-ban próbálták engedélyezni a részleges meztelenkedést – amitől egyértelműen nézettséget, úgy pedig bevételnövekedést reméltek, de végül a közfelháborodás nyomán meghátráltak.

De mindez a jéghegy csúcsa csupán, a Twitch legnagyobb problémája sokkal inkább az, hogy már nem tud elég új tartalomgyártót, úgy pedig nézőt bevonzani. Ez pedig nem csak a globális, hanem a magyarra szűkített számokon is meglátszik – ami csak néhány újonc és berobbanó új műsor miatt nem alakult tragikusan. A magyar Twitch abszolút stagnál; hiába volt átlagosan 1,5%-kal (néggyel) több aktív csatorna, az összesített nézettségi adatok egy tapodtat sem mozdultak, pontosan ott vannak, ahol 2022 elején hagytuk őket, de még a nézőszám is éppen annyi, mint egy évvel azelőtt.

Ha nem lett volna az egyetlen reggeli közéleti kibeszélő műsor, a Jólvanezígy ~ alias Kokuszcsoport, az új, fiatalabb generációt tömegével berántó és üstökösként berobbanó 2okos, a gamer streamelésbe visszatérő Tanár Úr, valamint, de nem utolsó sorban a varieté műfajban és az esport-közvetítésekben szintet lépő Unibet Magyarország, illetve az egyre népszerűbb Jordanfaki, akkor 2023 még a globális átlagnál is sokkal durvábban beesett volna.

Az öt említett együttvéve 4,3 millió órányi nézettséget hozott a hazai Twitchre, ami a teljes magyar tartalomgyártók által elért 51,3 millió órájához képest. sem elenyésző mennyiség.

Az összesített magyar nézettség | Kép: SullyGnome

Ezt azért fontos kiemelni, mert mindannyian viszonylag friss arcai a Twitchnek: Jordanfaki 2022 közepén kezdett el komolyabban tartalmat gyártani de csak 2023-ban állt neki teljesen a KriszhAdvice által hagyott űr betöltésének, a 2okos a YouTube-ról és a TikTokról jőve idén lépett a streaming mezejére, a Jólvanezígy bár 2022 novemberében indult, de csak 2023 elején találtak rá a nézők a Twitchen, Tanár Úr hosszú-hosszú kihagyást követően 2023 májusában kezdett újra streamelni, az Unibet Magyarország pedig 2023-ban vágott bele az állandó, műsorszintű adásokba. Persze rajtuk kívül is akadtak olyan magyar Twitch-streamerek, akik képesek voltak gyarapodni, de a felsorolt színfoltok nélkül hatalmas lejtmenetben lett volna a magyar szcéna.

A megmentők | Kép: SullyGnome

Mellettük mindenképp ki kell emelni Shadow_TheLoneWolfot, aki hasonló mértékben járult hozzá a sikerhez, ugyanakkor ő nem az egyediségével vagy az utánozhatatlan ötleteivel, hanem a közel sem túl szimpatikus eszetlen subathonokkal farmolta a nézettséget. Persze nem ő az egyetlen, aki ilyen streamcheatre vetemedett tavaly, de az ő esete azért is kirívó, mert nála rendszeresek a több száz (!!!) órák egyhuzamban, de szeptembertől decemberig előfordultak a 400 (!!!!!!!!!!) órás live-ok is. Túl nagy sikert mondjuk egyikkel sem ért el, sőt, igazából totál kontraproduktív volt, mert 2023-ban már átlagosan kevesebben nézték, mint egy évvel korábban.

De mivel az ilyen összesítőkben már nem a teljes, összesített farmolt óraszámot, hanem az átlagos nézőszámot szokás vizsgálni – mivel az a valódi mutatója egy-egy tartalomgyártó sikerének ~ adásonként hány ember kíváncsi rá, így Shadow hiába subathonozta ki az agyát is, „csupán” a 168. a legnézettebb, legtöbb embert mozgató toplistán. Ugyanezen a listán nyilván a TheVR az első annak ellenére, hogy kábé egy marék embert elveszítettek; a debreceni csapatra átlagosan 2400-an  voltak kíváncsiak per adás, ami toronymagasan veri a mezőnyt.

A második legtöbb embert megmozgató adásait szállító tartalomgyártó duó a bombaként berobbant 2okos volt 2023-ban. Ice és KDS 1768 embert mozgattak átlagosan, de jól tudjuk, hogy volt már és sanszos, hogy lesz még ennél is sokkal több nézőjük. A srácok több mint 48.000 egyidejű nézővel új magyar rekordot is felállítottak, és bár év közben csatlakoztak rá a magyar Twitchre, összesített óraszámban a TheVR után őket nézték a második legtöbben. Utánuk nincs sok új a nap alatt; a 3. mondhatni változatlanul Nessaj maradt, akit átlagosan több mint 1500-an néztek tavaly, míg utána közel 1300 nézővel psgogli érkezik, aki 22-höz képest majdhogynem elveszítette az állandó nézőinek felét (41%).

Magyarország 5. legtöbb nézőjét mozgató Twitch-csatorna 2023-ban a Kokuszcsoport volt, ami viszont már egy sokkal érdekesebb eset; az átlagnézettség bár 123%-kal nőtt, de lehetett volna sokkal több is akár. Egyrészt, mert Marci és Ádám nyáron szünetre mentek, ami az augusztusi statisztikák drasztikus beesésén jól érezhető, másrészt pedig ugyanezen a csatornán ejtik meg a Fókuszcsoport-streameket is, melyeket – ha jól látom – általában feleannyian követnek, mint a reggeli műsort. Ez a nézők és a srácok szempontjából kábé tökmindegy, hiszen így az egyszerűbb, de itt és most érdemes lehet azt is megállapítani, hogy a nagyobb érdeklődést övező reggeli sávban

az átlagosnak inkább az 1500 néző számít – ami, ha egy külön csatorna volna, akkor máris a 3., talán a 4. helyre érne fel.

2023-ban ez a tíz tartalomgyártó mozgatta meg átlagosan a legtöbb nézőt:

| Kép: SullyGnome

Ami pedig a műsorokat illeti; a legnézettebb kategória a magyarok körében a beszélgetős „Just Chatting” műsorok voltak, ami annak ellenére, hogy sok nézőt érdekel, meglepően kevés tartalomgyártó csinálja és keveset – mindössze 59.600 órányi ilyen adás indult, szemben mondjuk a listavezető a Fortnite-tal, amit irtó sokat, 187.000 órán keresztül streameltek a magyar tartalomgyártók, pedig feleannyian kíváncsiak a battle royale-ra.

A játékok közül a League of Legends uralja a magyar Twitchet, amit átlagosan 16 csatornán nyomtak jellemzően 500 szempárnak, ezt követi a GTA V, aminek RP-je elég népszerű, és bármilyen meglepő, a játékok között a dobogós a slots, azaz a nyerőgép-stream, amikben tulajdonképpen semmi más nem történik, mint pörgetik és pörgetik és pörgetik a félkarú rablókat. És csak eztán jön a Fortnite a 4. helyen, amivel ennek ellenére is nagyon sokan próbálnak kitűnni.

Nem túl nagy plot twist, de a legtöbb embert átlagosan a beszélgetős adások mozgatják (a teljes magyar Twitchet összegyúrva közel 600 nézőről beszélgetünk per adás) – erre erősített rá a Kokuszcsoport és a 2okos is.

Tanulságos esztendő volt a tavalyi a Twitch és a magyar tartalomgyártók számára is, akik remélhetően tanulnak valamit a fenti statisztikákból. 2023 legnagyobb nyertese egyértelműen a 2okos és a Kokuszcsoport, akik berobbantották, alaposan felfrissítették a kissé egyhangúvá váló magyar Twitchet, valamint rámutattak a beszélgetős típusú műsorokra való óriási igényt. Nem, mintha a TheVR nem pont ezt tette volna a 2024-ben megújított Happy Hourral, mégis, a magyar Twitch-streamerek jelentős többsége valamiért videojátékkal próbál kitűnni a sokaságból.

A statisztikákat a SullyGnome oldaláról származnak.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Képes vagy megkülönböztetni a valódi fotókat az AI generált képektől?

×