Összeszedtük a valaha készült 8 legjobb Star Wars világában játszódó videojátékot, amit minden valamirevaló rajongónak ismernie kell.

Bódi Dániel

2023. 04. 24. – Egészen határozottan állítom, hogy nincs ember a Földön, aki pontosan meg tudná mondani, hogy összesen hány Star Wars játék létezik. Mielőtt ténylegesen belevetettem volna magam a Csillagok Háborújának videojátékos inkarnációiba, teljesen meg voltam győződve arról, hogy alapos ismereteim vannak róla, tudásom kikezdhetetlen, majd megnyitottam az első Wikipédia-oldalt és a lendület hihetetlen gyorsasággal hagyott alább.

Star Wars játékok végtelen sora tárulkozott elém, nagyrészt olyanokkal, melyekről egyáltalán még csak nem is hallottam. Vegyük például a Yoda’s Stories-t; játszott ezzel valaki? Esetleg a Star Wars: Super Bombat Racinggel? Na és az Imerial Academy-t pörgette valaki iOS-en?

Oké, oké, ezek egyáltalán nem olyan játékok, amiket komolyan is gondoltak (remélem), de azért meglepett, hogy például csak mobilos játékból van több mint 30 darab, böngészőből indíthatóból is létezik vagy 10, de még a ‘Plug and Play’ típusú mütyürökből is felfedezhetünk magunknak kb. ötfélét.

Sokat nyilván nem nyomnak a latba a legjobb Star Wars játékok kiválasztásakor, mindenesetre meglepő és érdekes tények ezek.

Az alábbi listába viszont kizárólag nagyobb horderejű játékokat válogattam, melyek nem keveset tettek hozzá a Star Wars univerzumához. Akad köztük kultikus cím, jobb sorsra érdemes klasszikus, de még olyan is, amire manapság már alig emlékszik valaki. Egy viszont közös bennük: hogy máig fantasztikus élmény újrajátszani őket.

1. Shadows of the Empire

Dash Rendar történetét nem szokás a legjobbak között emlegetni, de mégis ott a helye a Star Wars játékok panteonjában. A 96-os, 97-es megjelenésű akció-kaland ugyan nem volt egy hibátlan program, mégis olyat tudott mutatni a rajongóknak, amit azelőtt csak nagyon kevesen, nem is csoda, hogy az év legjobban fogyó Nintendo 64 címe lett.

A főhős tulajdonképpen lehetne akár Han Solo is, legalábbis egészen nagy és sok hasonlóságot mutatnak, de mindenképpen világi haverok. A történetünk is pont így kezdődik: Dash éppen egy szállítmányt készül leadni a Hothon a birodalmiakkal viaskodó Hannak és barátainak, csak pont elkésett, Vader nagyúr már megkezdte a támadást. Tehát szépen át kell magunk lövöldözni a fagyos bázison, amely után aztán pikk-pakk kinyílik a színes-szagos galaxis.

Erőhasználat természetesen nincs, helyette viszont van minden más: John Williams fantasztikus zenéje, űrhajós menekülés-lövöldözés, felpattanhatunk a szélsebesen száguldó ikonikus Swoopokra, de még Boba Fettel is összeakaszthattuk a bajszunk. A küldetések változatosak, ahogyan a pályák is, az átvezető videók csodásan festettek, és ugyan a történet nem egy díjnyertes írás, csak úgy ontja magából a klasszikus Star Wars hangulatot.

2. Star Wars Episode I: Racer

Az 1999-es versenyjáték nyilván az előzménytrilógia első része miatt születhetett meg egyáltalán, mint a film mellé gyártott promóciós anyag, ezért is annyira meglepő, hogy messze túlszárnyalt minden várakozást.

Nem mellesleg ugyanaz a LucasArts házbéli csapat készítette, akiknek a Shadows of the Empire-t is köszönhettük, sőt, annak a befejezése után kezdték el a podracer fejlesztését. A gárda nem hazudtolta meg magát, és egy újabb kult-klasszikust szállítottak, mi meg nem győztük nyalogatni a tíz ujjunkat.

A koncepció egyébként abszolút adja magát: fogták a Wipeout szintén sci-fi versenyjátékot, és annak mintájára felhúzták a Star Warsos megfelelőjét. A taktika be is jött, ugyanis az ötletadót és annak riválisát, az F-Zerot is simán leelőzte a több mint 3 milliós eladásával, amit részben a Star Wars IP-nek, részben pedig a kiválóságának köszönhet.

Ha érdekel, hogy milyen volt ez a csodálatos száguldás, akkor bármikor lecsaphatsz rá, ugyanis a klasszikus Star Wars játékok feljavított verzióit szorgosan szállító Aspyr ezt is feltupírozta az újabb masinákra.

3-4. Star Wars Jedi Knight 2 és Jedi Academy

Ha valaki a legeslegjobb Star Wars játékról kérdez, és kizárólag egyet mondhatnék, akkor az százszor is a Jedi Knight valamelyike lenne. Kiváló történet, a Shadow of the Empire-höz hasonló, de annál sokkal jobban kinyíló univerzum, változatos küldetések és bitang jó akció. Máig az egyik legjobb Star Wars játékos harcrendszer, ami nem mellesleg a többjátékos módokban is remekelt.

A Jedi Knight 2 a Dark Forces-sorozat által 95-ben megkezdett történetet vitte tovább és kvázi fejezte is be, hiszen Kyle Katarnnal ekkor találkozhattunk utoljára, mint főszereplő. Luke Skywalker barátja, aki a Jedi Akadémiát alapító mesterrel ellentétben viszonylag rövid időre elvágta magát az erőtől. A sztori végére természetesen Kyle is mesterré válik, és elfoglalja méltó helyét Luke mellett az újjáépülő Jedi Rendben.

Az Academy is innen, egészen pontosan két évvel később folytatja, amikor is az egyik tanítvány, Jaden Korr bőrébe bújhatunk, akinek Katarn a mestere. A történet telis-tele van fordulatokkal, döntésekkel, amely mellett lehetőségünk van fejleszteni a fénykardunkat, újabb erőtrükköket sajátíthatunk el, és még a küldetéseket is magunk választhatjuk ki. A harcrendszer teljesen megegyezik a Jedi Knight 2-vel, de minek is változtatnának azon, ami tökéletesen bevált?!

A Jedi Knight sorozat fenti két darabja a legjobb Star Wars játékok között van számon tartva, nyilván nem is véletlenül. A mai napig rendkívül szórakoztató és különleges alkotások, melyekhez fogható – Force Unleashed ide, Fallen Order oda – máig nem készült.

5-6. Knights of the Old Republic 1-2

A KOTOR első részét általában a valaha készült legjobb Star Wars-játékok top hármasában szokás emlegetni – egyáltalán nem véletlenül. A BioWare már előtte is közimádatnak örvendő csapat volt, de a 2003-ban megjelent Knights of the Old Republic-kal koronázták csak igazán meg a munkásságukat.

A KOTOR első része máig játék- és Star Wars-történelmi jelentőségű: előbbi esetében játékmenetében, óriási nyílt világában és tökélyre csiszolt, máig hivatkozási alapul szolgáló szerepjátékos megoldásaiban jeleskedik, míg utóbbiban korábban sosem látott kidolgozottsággal, ötletességgel, világépítéssel és történettel újítja meg a messzi-messzi galaxis univerzumát. Talán az első játék (na meg audio-vizuális médiatermék), amely érdemben mert eltávolodni a Skywalker-korszaktól.

A KOTOR folytatását a sokszor a BioWare cserecsapatának csúfolt, egyébként roppant tehetséges fejlesztőkből álló Obsidian készítette, ami – retrospektív – az első rész árnyékában már sokkal kevesebb figyelmet kap. Pedig minden téren felért a nagy elődjéhez, sőt, több helyütt talán túl is mutatott rajta, hiszen ott nyúlt bele és finomított a játékmeneten, ahol szükséges volt, míg a grafika egy és a világ még részletesebb, élőbb lett.

Viszont a csapatnak nem volt elég ideje befejezni a fejlesztést, így a megjelenéskor számos bug rontotta az élményt. De ami talán még ennél is sokkal rosszabb, hogy a kiadó nyomására összecsapták a történet végét, sőt, játékelemeket és komplett pályákat is ki kellett vágniuk. Azóta a közösség segítségével kvázi kijavították a KOTOR 2 hibáit, sőt, egy csomó kivágott dolgot is sikerült visszaállítani.

7. Star Wars: Republic Commando

A Republic Commado 2005-ben a legnagyobb semmiből jelent meg a Sithek bosszúja farvizén. A filmes párhuzam nem merül ki ennyiben, ugyanis a játék története a Klónháborúk idején játszódik, ami egy elit klónosztag viszontagságos kalandjait meséli el.

A játék különös mód frissítette fel a Star Wars-játékok sorát, mint máig egyetlen taktikai FPS. Mintha csak egy sci-fibe öltött Rainbow Six, itt is kiadhattunk parancsokat, közvetetten irányíthattuk a különböző képességű, fegyverzetű, na meg jellemű klónokat, akikkel vállt vállnak vetve kellett átverekednünk magunkat a messzi, messzi galaxis legbrutálisabb háborúján.

A Republic Commando a Shadows of the Empire-hez hasonlóan teljesen jedi- és erőmentes volt, a játékmenete is földhözragadtabb, ami sosem látott perspektívában mutatta be a sci-fi fantasy világot. Nagy kár, hogy sosem készülhetett el a folytatás, hiszen a Star Wars univerzuma pont az ilyen frissítések, újító ötletek hiányától lett olyan silány, amilyennek az EA-éra (és a Disney-korszak) óta abszolút jogosan érezhetjük.

8. Star Wars Jedi: Fallen Order

A Respawn Entertainment tagjai-alapítói mindig is az akciójátékok, de inkább az FPS-ek legnagyobb mestereinek számítottak, akiknek olyan kult-klasszikusokat köszönhetünk, mint a Medal of Honor: Allied Assault, a Call of Duty-sorozat, a Titanfall, vagy épp az Apex Legends. Így nem az a meglepő, hogy náluk készült hosszú idők óta az első és egy egyik legemlékezetesebb Star Wars akciójáték, hanem az, hogy az EA exkluzív szerződése megkötése után ilyen sokáig kellett rá várni.

A Fallen Order ugyanis sok-sok évvel az EA kizárólagos Star Wars játékkészítés szerződésbe foglalásakor, 2019-ben rukkolt elő a Jedi Knight hellyel-közzel soulslike-ba öltött szellemi folytatásával, ami már a Disney-kánonjába illeszkedve mesélte el egy 66-os parancsot túlélő, bujkáló padawan, Cal Kestis történetét.

A spanyol viaszt a Fallen Order sem találta fel, viszont úgy és olyan remek módon mutatta be a számkivetettségben túlélő jedi növendék megpróbáltatásait, ami azonnal az új kánon egyik legjobbjává tette. A fénykard-párbajok látványosak és súlyosak voltak, az erőhasználat fantasztikusan működött, de még a platformer-ügyességi és néha logikai elemek is remekül színesítették az amúgy sem unalmas játékórákat.

Van hát miért várni az április 28-án megjelenő folytatását, ami még ennél is nagyobbat álmodik, ami – ha hihetünk az eddig csalódást még sosem okozó fejlesztőknek – a Star Wars még sosem látott szegleteibe fog elkalauzolni minket.

 

Természetesen nem állítom, hogy nincsenek a fentieken túl még remek Star Wars-játékok, ott vannak például az X-Wing és a Tie-Fighter űrszimulátor sorozatok, vagy szellemi örökös Squadrons, de lehetne még dicsérni az Empire at War játékokat, ahogyan a LEGO adaptációk is kifejezetten jól sikerültek.

Na, de neked melyik a kedvenc Star Wars videojátékod?

Ezt is érdemes elolvasnod:

Tudtad, hogy a The Witcher eredetileg PS1-re készült? – Megmutatjuk!

×