Vigyázz, masszívan spoiler-veszélyes cikk, de egész egyszerűen muszáj újra átélni a történetvezérelt játékok talán legjobb nagy fordulatait!

Gábor János

2023. 04. 21. – Azok egy történet legjobb fordulatai, amelyek nem részletek elhallgatásával tudnak meglepni, hanem azzal, hogy rájössz: végig az orrod előtt volt a megoldás. Az alábbi game-ek ilyen szuper csavarokat tartogatnak, ami egyben azt is jelenti, hogy a lista leleplezi őket. Szóval a kép alatt előre listázzuk a címeket, hogy a további részletektől még megkíméld magad, ha valamelyikkel ezután játszanál. Jöhet?

Ezek a gamek szerepelnek a listán:

  1. Shadow of The Colossus
  2. BioShock: Infinite
  3. Star Wars Knights of The Old Republic
  4. Assassin’s Creed 3
  5. Braid
  6. Spec Ops: The Line
  7. Little Nightmares 2
  8. Heavy Rain
  9. Nier
  10. Silent Hill 2

Nos, akkor mehet a menet? Ilyen remek csavarok között derült ki, hogy valójában te vagy minden veszély okozója, az összes baj hozója, a végső gonosz, akinek vesznie kell(ene).

Shadow of The Colossus

Elvakít a gondolat, hogy feltámasztod szeretted életét, ezért elindulsz, hogy megöld a világ összes kolosszális lényét. Ismered, hogy „Bármit megtennék” – itt éppen azt, hogy „visszahozzalak az életbe”? Szép, kivéve, hogy ebben az esetben nem tudtad, hogy amit teszel, az rossz. Bár a befejezés elég homályos, az a benyomásod, hogy elszúrtad: végig ártatlan lényeket szecskáztál fel, és közben egy végső gonoszt is rászabadítottál a világra, úgyhogy összetörsz.

 

Van egy utalás a megtorlásra, amikor a szerelmed visszatér az életbe, és felvesz egy csecsemőt pontosan azon a helyen, ahol a főhős korábban eltűnt. Mintha már régóta esedékes lenne egy folytatás, így izgatottan várjuk a hírt, hogy talán készül hozzá.

BioShock: Infinite

A BioShock: Infinite és maga a Bioshock-univerzum eleve elég fordulatos, különösen az alternatív univerzumokkal és az időutazással, de a nagy csavar az, hogy te, a főhős, ugyanaz a személy vagy, mint az őrült fickó, akit egész idő alatt megpróbáltál megsemmisíteni. Kiderül, hogy te csak a gonosztevő alternatív univerzumban létező változata vagy, aki más nevet vett fel. Bár nem te vagy az, aki minden gonosz tettet elkövetett, a játék több pontján is megkérdőjelezhető döntéseket hoztál.

 

Őszintén szólva, a játék és a történet legnagyobb fordulata is túl bonyolult ahhoz, hogy néhány bekezdésben kitárgyalhassuk, a tömör lényeg: mindketten léteztek és egyszerre, te vagy a gonosz, de amúgy nem vagy gonosz. Világos, nem?

Star Wars Knights of The Old Republic

Emlékek nélkül ébredni egy random hajón, amit megtámadnak, egyáltalán nem szívderítő de épp’ ezért végig fogalmad sincs arról, hogy te vagy a gazember. Aztán kiderül, hogy a karaktered Darth Revan, Darth Malak mestere, és szó szerint a Sith Birodalom sötét ura, vagyis a Birodalom egyik legkeresettebb és leggonoszabb embere. Te szemét!

 

A kontextusból erősen úgy tűnik, hogy Darth Malak elárult téged, majd valami agymosás után a jó Jedik közé kerültél. Érdekes módon működött is. Bár a tudat terhe, hogy ki voltál és mit tettél, élve is felemészthetne, inkább úgy döntesz, hogy új életet kezdesz, és jó fiú leszel.

Assassin’s Creed 3

Minden árulások árulása. A sok merénylet és rablás után a végén kiderül, hogy végig templomosként játszottál. Lényegében minden, amit tettél, egy olyan zsarnoki Új Világrend megteremtéséért történt, amit a másik karakter, Ratonhnhake:ton alias Connor próbál elpusztítani.

 

Ez egyike azoknak a fordulatoknak, amelyek nem igazán jöttek be a játékosoknak, mert mindenki nagyon utálja a templomosokat és zsarnoki uralmukat. Minden erőszakhoz és kegyetlenséghez, amit a Templomosok elkövettek, te is hozzátetted a magadét, úgyhogy az ember elég mocskosnak érzi magát a végén. Annyi azért jut kárpótlásul, hogy Connoron keresztül még jóvá tehetsz pár dolgot, például egy finom kis megtorlással.

Braid

Ez a játék eleinte egy tipikus „Mario megmenti Peach hercegnőt” ötlettel indul, de ahogy a végére érsz, rájössz, hogy nagyon nem vagy Mario. Sokkal inkább egy hátborzongató zaklató vagy, aki el akarja rabolni a hercegnőt. Hátborzongató, ha belegondolsz, mekkora erőfeszítéseket teszel azért, hogy levadászd és elrabold őt, mindezt úgy, hogy észre sem veszed, hiszen te a hercegnő megmentőjének hiszed magad. Ja, pont mint pszichopaták.

 

A hercegnőt egy szörny „tartja fogva” a kastélyában, neked pedig különböző rejtvényeket kell megfejtened és szörnyeket legyőznöd, hogy eljuss hozzá. Ahogy haladsz előre, különböző szövegek jelennek meg, amelyek végül segítenek összerakni a képet, hogy a karakter, akivel játszol, könyörtelen és félelmetes. Az utolsó szakasz köti össze az egészet, hiszen láthatod, ahogy a kétségbeesett hercegnő elmenekül, és mindent megtesz az ellen, hogy elérd őt.

Spec Ops: The Line

Biztosak vagyunk benne, hogy ezt a fordulatot kilométerekről láttad. A Spec Ops az egyik legismertebb játék, amiben a főhős végeredményben egy labilis tömeggyilkos. Maga a játék egyszerű koncepcióval és alapfeltevéssel rendelkezik, de ahogy haladunk előre, és minden kezd összeállni, egyre érdekesebbé válik.

 

Először terroristákkal harcolsz, majd katonákkal – akiket meg kellett volna mentened, és a csúcspontot az, hogy a karaktered úgy dönt, egy egész városnyi ártatlant elpusztít. Persze megpróbálhatod mentegetni a tetteidet azzal, hogy mentálisan instabil vagy, mert túl nagy nyomás nehezedett rá, de ez nem mentség, sőt, csak egyre frusztráltabb leszel, ha logikát keresel a bűneidre. Ennek a játéknak a tanulságai sokáig megmaradnak, miután leteszed a kontrollert, az egyszer biztos.

Little Nightmares 2

Oké, ezt egy kicsit magyarázni kell, ha még nem játszottál vele: megvan a sárga esőkabátos lányra az első Little Nightmaresből? Nos, meglepetééés… ő a sorozat gonosztevője. Azok után, amin keresztülmentél, hogy túléld a karakterét az első játékban, ez kisebb sokk, amit fel kell dolgozni.

 

Mono-ként tolod végig a játékot: miután megmented a lányt a börtönből, társul veled, egészen a játék végéig, ahol viszont elengedi a kezed, és hagyja, hogy a végzetedbe zuhanj, miközben ő megszökik. Elcseszett, igaz? Pedig hányszor megmentetted! De kiderül az is, hogy Mono felnővén a Vékony Ember, aki az egész játékon keresztül üldöz titeket – utólag persze rájövünk: azért, hogy Mono ne kövesse el ugyanazt a hibát, vagyis mentse meg a lányt. Ez egy kegyetlenül ismétlődő körforgás, és tetszik vagy sem, végül te leszel a játékban a saját magadat üldöző gonosztevő.

Heavy Rain

A történet fő alapfeltevése, hogy kiderítsük, ki az Origami Killer, vagyis a sorozatgyilkos, aki esővel fojtja vízbe a gyerekeket. Az ügyön magánnyomozóként dolgozol: felkeresed az áldozatok családját és bizonyítékokat gyűjtesz – amelyek végeredményben ellened szólnak.

 

Scott Shelby-t végig tipikus: lecsúszott és szomorú nyomozóként ábrázolják, de a vége felé kiderül (elég filmszerűen), hogy nem becsületes hobó, hanem egy csaló. Fiatal fiúként szemtanúja volt, ahogy a bátyja tehetetlenül fuldoklik, ettől megtébolyodott és ugyanilyen halálnemet választ az áldozatainak. Hátborzongató betekintés egy pszichopata elméjébe, ami ezt a játékot az egyik legjobb fordulatos történettel ruházza fel.

Nier

A prológusban elindulsz, hogy megvédd a halálos betegségtől legyengült Yonah-t, miközben a Shadowlordot keresed, akiről eredetileg mindenki azt hitte, hogy ő a gonosz. Kiderül, hogy a Shadowlord valójában az első Gestalt, Yonah pedig az ő Replikánsa, és a küldetése eredetileg az volt, hogy megvédje a lányát és megmentse az emberiséget. Hoppá: végig rossz ember ellen harcoltál. Ő ártatlannak, te pedig egy bűnös szemétládának tűnsz.

 

És az Árnyak, akikkel harcoltál? Azok valójában olyan emberek, akik védik magukat vagy a céljaikat, miközben te folyamatosan gyilkolászod őket. Persze ők fenyegetésként tekintenek rád, mert mindenhol lóbálod feléjük a kardodat. Az irónia, hogy azt hiszed, megmented az emberiséget, pedig valójában a kihalásukat okozod. Ilyen jó arc vagy.

Silent Hill 2

A Silent Hill franchise morálisan mindig is a szürke zónában volt, hiszen mégiscsak egy horror-sorozatról van szó. A Silent Hill 2 pedig még ennyi év után is az egyik legjobb túlélő élmény, de elég perverz módon az derül ki benne, hogy te magad ölted meg a saját feleségedet.

 

Persze mind tudtuk, hogy beteg és haldoklik, de mégsem neked kellett volna a végső csapást mérnie rá, nem? Legalább tudjuk, hogy valószínűleg örökre Silent Hillben ragadsz. Talán ez az élet karmikus bosszúja a tetteidért.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Kevin valójában egy pszichopata, és a betörők a valódi áldozatok?

×