2023 egy játékban különösen gazdag esztendő volt, de sajnos – ahogyan lenni szokott – minden remekműre jutott legalább két rettenetes borzalom is.

Bódi Dániel

2023.12.14. – Megtanultam nem elkiabálni a dolgot, korábban ugyanis háromszor is megégettem magam; először, amikor a Gollam-játékot neveztem az év legrosszabbjának, aztán mikor ugyanezzel illettem a Skull Island: Rise of Kongot, majd még egyszer sikerült belelépnem a valamiért szerencsés babonának tartott kutyaszarba, mikor megjelent a The Walking Dead: Destinies című rettenet, amit néhány héten belül simán váltott a The Day Before.

Szóval, van még két hetem frissíteni ezt a szarlistát, amin 2023 legszégyentelenebb, legganyébb, legeslegrosszabb játékait gyűjtöttem össze. Persze volt szabálya is a listázásnak: csak olyan játéknak álcázott pottyantós-szökevények kerülhettek egyáltalán szóba, melyek kritikai átlaga 50 pont/50 százalék alatti. Szóval az erős kettes alá értékelések közül szemezgettem, ezért hiába keresnéd a Call of Duty: Modern Warfare III-at, vagy a Redfallt, azokat egy másik szégyenlistára tartogatom.

Ezúttal viszont kizárólag a botrányosan rossz, a használhatatlan, csupán játéknak csúfolt alkotásokat mustrázzuk, 2023 abszolút szégyeneit, melyekre egyetlen percet is bűn elkölteni a drága időnkből.

1. Skull Island: Rise of Kong

OpenCritic: 24 a 100-ból

Ha egy random mobiljáték lett volna, akkor talán senki fel sem horkant volna ezen a gyenge kísérleten, amit néhány helyen simán money grabnek bélyegeznek. A Rise of Kong egy ízig-vérig szarjáték, ami ha 15-18 évvel ezelőtt jelent volna meg, tuti bekerült volna FreddyD RosszPCJátékok sorozatába. Igen, ez pontosan az a szint…

2. The Lord of the Rings: Gollum

OpenCritic: 37 a 100-ból

Pontosan nem tudni, hogy a Daedelic mely tagjának fejéből pattant ki az a remek ötlet, hogy játékot készítsenek Középfölde egyik legalantasabb karakteréről, de nem is sült el valami jól. Bár a Gollam közel sem egy olyan katasztrófa, mint az előző Skull Island, a koncepcionális hibái szakadékba vezető vakvágányra siklatták az egyébként sem túl érdekes ötletet. A Gollum egyszerűen egy nagyon rossz játék, amire fél órácskát is kár elpazarolni.

3. The Day Before

OpenCritic: 1/15 a 100-ból

Az évtized legnagyobb csalódása lett a The Day Before, ami már jó messziről bűzlött. Az egyértelműen előre megrendezett/renderelt előzetesekkel még a „játék” műfaját is elhazudták, a hab a kijózanító tortán viszont, hogy technikailag is egy óriási kupac romhalmaz. De nem úgy, mint a megjelenéskori Cyberpunk: a The Day Before trágyával lepett felszíne alatt semmi sem sejlik fel, az a kevés pedig, ami ímmel-ámmal működik más játékokból ollózták ki pofátlanul. A megjelenés után a Fntastic nevű csapat is feloszlott, amiről a napokban kiderült, hogy sosem állt szándékukban olyan programot készíteni, mint amit ígértek.

4. The Crown of Wu

OpenCritic: 44 a 100-ból

Ez a játék mintha 10-15 évvel ezelőtt készült volna, csak anno elfelejtették kiadni. Ezen mondjuk nem csodálkozom, mert a The Crown of Wu még akkoriban is borzalmas játéknak számítana, a teljesen átgondolatlan játékmechanikáinak, az ideje múlt grafikájának, a borzalmas irányításának és platformingnak, a suta animációinak, na meg az alig-alig létező történetének köszönhetően.

5. The Walking Dead: Destinies

OpenCritic: 28 a 100-ból

Ez a játék nem csak a The Walking Dead-sorozat legnagyobb gyalázata, hanem a rajongók gusztustalan kihasználása is. A TWD: Destinies egy nagyon olcsó és átlátszó money grab, ami még egy közepesen szar mobiljátéknak is nehezen nevezhető. Pedig a „mi lett volna ha” alapkoncepció egyáltalán nem volt rossz, de a megvalósítás fájdalmasan kijózanító: a Telltale-en kívül eddig senkinek sem sikerült egy valamirevaló TWD-játékot készíteni.

6. Greyhill Incident

OpenCritic: 36 a 100-ból

Az ember azt hinné, hogy egy ilyen játékkal nem fog találkozni az itch.io-n túl, aztán nézzenek oda: csak megjelenik PS-re és Xboxra is. Üres is, unalmas is, és hiába az emberrabló idegenek, ebben aztán tényleg semmi látnivaló nincs. Ez a játék egyszerűen nevetséges, aminek sosem kellett volna megjelennie. Aki pénzt fizet érte, az meg is érdemli, mindenki más hatalmas ívben kerülje el!

7. Stray Souls

OpenCritic: 31 a 100-ból

A Stray Souls 2023 egyik legnagyobb csalódása, és bár a fejlesztők sosem ajánlottak túlságosan sokat, mégis sikerült alulmúlniuk mindent, amit remélhettünk egy kevés helyszínes pszichológiai indie horrortól. A Stray Souls minden, csak nem horror, ahhoz ugyanis túlságosan komikus: az ellenfelek ugyan tényleg ocsmányak, de olyan buták, és sokszor olyan furcsán viselkednek, hogy előbb fogjuk halálra röhögni magunkat, mint hogy rendesen a gatyánkba szarnánk. De nem csak a parafaktor hiányzik, hanem egy koherens történet, átélhető főszereplő, működő harcrendszer, normális szinkron és így tovább, és így tovább. Bárcsak a bugokkal lettek volna ennyire fukarak a fejlesztők!

8. Flashback 2

OpenCritic: 33 a 100-ból

Szörnyű sorsra jutott a 90-es évek egyik ikonikus akció-kaland platformere, a Flashback, aminek folytatása nemhogy meg sem tudta a nagy elődöt, de sikerrel pályázhat 2023 egyik legeslegrosszabb játékának címére is. Sosem örömteli egy egykoron legendás nevet az út szélén látni, de sajnos a Flashbackkel ez történt: a második rész egyszerűen borzalmas, átgondolatlan és összecsapott. Egy fércmunka, amire senki sem lehet büszke. Borzalmas irányítás, még rosszabb harcrendszer, a platforming kifejezetten idegesítő, a történet pedig még annyira sem érdekes, mint a The Day Before-é, technikai oldalról pedig egy romhalmaz.

9. Enhanced Portals

OpenCritic: 41 a 100-ból

Ez a játék talán a legbecsapósabb, hiszen első ránézésre könnyen érdekesnek és különlegesnek nézhetnénk – pedig ez nagyon távol áll a valóságtól. Az csak egy dolog, hogy szinte mindent a Cupheadből lesett, de hogy még a tisztes másolás sem sikerült a fejlesztőknek, az azért kellemetlen. Az Enhanced Portals legnagyobb bűne, hogy megtévesztően jól néz ki, míg maga a játék része, tehát a lényege egy rettenet. Unalmas, loopolt pályákon szaladgálunk megállás nélkül, ugyanazokra a típusú ellenfelekre lövöldözünk, és még a boss harcok is botrányosan tervezetlenek. Közel sem ez az év legrosszabb címe, de a lusta másolás és a még lustább megoldásai miatt bőven helye van a top10-ben.

10. Mortal Kombat 1 – Nintendo Switch

OpenCritic: –

A valódi Mortal Kombat 1 természetesen egy kiváló verekedő játék lett, ami minden bizonnyal még sok-sok éven keresztül le fogja kötni a rajongók és a műfaj szerelmeseinek figyelmét. Ami viszont Nintendo Switchen történt, az felfoghatatlan; már a tény, hogy egy alapvetően nagykonzolokra szánt AAA-s játékot egy hardveresen másfél generációval lemaradt gépre butítják is abszurd – lévén sem Xbox One-ra, sem pedig PS4-re nem jelent meg, de a végeredményt látva egyszerűen érthetetlen, ezt a teszterek hogyan nem dobták vissza még egy kis polírozásra. Valószínűleg úgy voltak vele, hogy ennél jobb már úgysem lesz, próba cseresznye, hátha valakinek így is tetszeni fog. Háááááát….

Szerinted felférne még egy-két szar játék a listára?

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ez a 15 videojáték volt 2023 leglátványosabb grafikai csúcsterméke

×