A játékipar legjelentősebb eseménye volt az E3, amire játékosok milliói vártak minden évben, de sajnos minden jónak vége szakad egyszer…

Bódi Dániel

2023.12.13. – Immáron hivatalos: 28 évnyi működést követően végleg leáldozott a legendás játékrendezvény csillaga, többet nem kerül megrendezésre az Electronic Entertainment Expo, közismertebb nevén az E3. Bár ez már egy jó ideje a levegőben lógott, sejtettük is, hogy el fog jönni ez a nap, de a játékipar egykoron legfontosabb eseményét, ünnepnapját is szervező Entertainment Software Association a minap állapította meg a halál beálltát:

Az E3 halála nem meglepő, hiszen az utóbbi években nem csak a nagyobb gyártók, kiadók és stúdiók nehezítették a megrendezést a saját digitális bejelentő eseményeikkel, hanem az olyan riválisok is, mint a GamesCom, de sokkal inkább a játékújságíróból lett hoszt/szervező Geoff Keighley fémjelezte Summer Game Fest, illetve a (mostanában sokat kritizált) The Game Awards. Aztán berobbant a 2020-as koronavírus-járvány is, amit az ESA egyszerűen nem tudott lemenedzselni, így az utolsó még személyesen is látogatható E3-at 2019-ben tartották.

Pedig egy igazán formabontó és a játékipar számára különösen meghatározó esemény volt ez, aminek köszönhetően egyre nagyobb figyelem irányult a videojátékokra. Az első E3 expót 1995-ben tartották a Los Angeles-i Kongresszusi Központban, miután a játékipar szereplői megunták a CES kispadját (Tom Kalinske, a Sega America vezérigazgatója mesélte, hogy 1991-ben egy külső sátorba rakták őket, ahová az összes jelenlévő pornóárus mellett kellett elsétálni, grátiszba pedig még az eső is zuhogott, ami pont az új Genesis konzoljukba folyt), és bár nem számítottak óriási látogatottságra, a több mint 40.000 résztvevővel azon nyomban a legjelentősebb videojátékokkal foglalkozó eseménnyé vált.

Nem is csoda, hiszen a Nintendo a legújabb konzoljával, az akkor még Ultra 64-nek nevezett Nintendo 64-gyel volt jelen, amit a Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest, a EarthBound és a Killer Instinct játékokkal demóztak. Illetve itt jelentette be a Sony is a legeslegelső játékkonzoljuk, a PlayStation megjelenési dátumát és az árazását – ami szintén játéktörténelmi pillanat volt. Emellett olyan játékokat is bemutattak, mint a Turok, a Blood Omen: Legacy of Kain, a FIFA Soccer 96, Wing Commander 3, a Twisted Metal, a Ridge Racer, a Chrono Trigger, Mortal Kombat 3, és sok más mellet a kevésbé ismert, ám igazán zseniális Comix Zone.

Ezután a több évtizeden keresztül jellemzően az E3-ra tartogatták a legnagyobb játékbejelentéseket, bemutatókat, leleplezéseket – csak hogy egyet mondjak: a 2009-es konferenciájukon a Microsoft olyan sztárokkal parolázott, mint Tony Hawk, Paul McCartney, Ringo Star és Stephen Spielberg. Érdekesség, hogy a legnépszerűbb E3 a 2005-ös esemény volt a több mint 70.000-es lélekszámával, míg a legérdektelenebb E3-nak a 2007-es alaposan átalakított, szinte csak a krémek krémjének megtartott eseményét követően a hasonló formulán alapuló 2008-asat tarthatjuk, amikor mindösszesen 5000-en vettek részt a játékipar nagy-nagy bemutatóján. Ebből törtek ki 2009-ben a Microsoft hathatós segítségével.

Az E3 a digitális formátumok egyre nagyobb térnyerésével vált egyre jelentéktelenebbé, és bár az elmúlt évtizedben számos alkalommal próbálták megújítani a formulát, sajnos minduntlan sikertelenül. Erre licitált később rá a Summer Game Fest, majd a The Game Awards, ami a pandémiát kvázi kihasználva végérvényesen maga alá gyűrte a helyzetet kezelni képtelen E3-at, aminek lángja a 2021-es nyári online esemény után végleg kialudt.

„Mindent megtettünk azért, hogy átalakítsuk a rendezvényt, de a vállalatok végül meghozták a saját üzleti és marketing döntéseiket arról, hogy mi az, ami számukra működik. Ez egy fejlődő ágazat, és mi is szeretnénk megfelelni az igényeknek” – mondta Pierre-Louis, az ESA elnöke és vezérigazgatója a Game Developernek, aki korábban is beszélt arról, hogy szerinte a nagy kiadók egyszerűen már nem tekintik az E3-at az eseménynaptár lényeges részének, illetve, hogy az E3 már nehezen találja a helyét a digitális bemutatók és más rendezvények, például a Summer Game Fest és a The Game Awards által uralt poszt-pandemikus világban. Úgy gondolja, hogy az E3 egy egészen másfajta befektetés, mint néhány más platform, amelyet a világjárvány során használtak és amikkel kísérleteztek.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ez a 15 videojáték volt 2023 leglátványosabb grafikai csúcsterméke

×