Egy felmérés szerint a PC-s játékosok túlnyomó többsége drágának találja a AAA-s játékokat, ezért sokuk inkább megvárja, míg akciósak lesznek.

Bódi Dániel

2023.12.12. – Bár a videojátékokat sokan a mai napig luxushobbinak tartják, de a digitális terjesztés térhódításával szerencsére egyre hozzáférhetőbb szabadidős tevékenységgé vált. Ennek egyik, de nem kizárólagos oka, hogy a digitális játékáruházak egyre gyakrabban és egyre komolyabb árleszállításokat tartanak – mind konzolon, mind PC-n, így manapság már az is hajlandó pénzzel támogatni az alkotókat, aki korábban az anyagiakra hivatkozva torrentezett magának játszani valót. Persze, a warez nem szűnt meg létezni, ugyanakkor a játékakcióknak köszönhetően manapság sokkal több kópiát el tudnak sózni a stúdiók és a kiadók, mint korábban bármikor.

A közönség egy közel sem elhanyagolható része például egyértelműen ezekre az alkalmakra vár, amikor a kiszemelt alkotást olyan áron szerezheti be, amit már gond nélkül ki tud fizetni. Ezt a tézist támasztja alá az Ultra megbízásából végzett felmérés is, amiben 2000 amerikai és brit PC-s játékost kérdeztek a játékvásárlási szokásaikról. Eszerint a válaszadók

  • 36%-a hajlandó kifizetni egyes játékok teljes árát,
  • 32% viszont inkább megvárja, míg a számára érdekes cím akciós lesz,
  • 32% pedig az ingyenes játékokat preferálja (feltételezhetően az Epic Games Store heti ajándékaira, illetve más játékosztásokban ingyen berámolható játékokra utalva)

Utóbbi kategóriában viszont mást, természetesen a warezt is feltételezhetjük (amit, ha kérdeznek úgysem vallják be), illetve megengedem magamnak azt a feltételezést is, hogy az ingyen játékokra utazó közönség hajlamosabb valami igazán óriási akcióban játékot is vásárolni. Emellett az is kiderült, hogy a 2000 megkérdezett játékos háromnegyede kifejezetten drágának találja az újonnan megjelenő AAA-s alkotásokat, illetve azt is megtudtuk, hogy 87%-uk vásárlási hajlandóságában kulcsszerepet játszanak az akciók.

Ami talán meglepő lehet, hogy a válaszadók körében különösen népszerűek a független kiadású és fejlesztésű indie játékok, melyekért 75%-uk szívesen fizet is – ezeket általában a kreativitásuk miatt veszik.

Azok, akik nem kedvelik ezeket a kisebb címeket: 41%-uk szerint nem elég élvezetesek, 32%-uk szerint egyszerűen nincs rá idejük és ezért nem játszanak velük, míg 17% azt mondta, hogy nehéz azokat a függetleneket megtalálni, melyek őket is érdekelhetnék. Ez utóbbi talán azért is érdekes, mert a kérdezett PC-s játékosok 38%-a  jellemzően a YouTube révén talál magának játékot, az ő 94%-uk pedig a videós tesztek alapján dönt – ez pedig talán magyarázat arra is, hogy némely indie csoda miként tud nagyobb sikerré válni. 34% ajánlás alapján is leül egy játék elébe, 18%-ra a Steam promóciói is hatással vannak, míg a maradék a Twitch és a hagyományos média között oszlik meg – előbbi javára.

A játékosok többsége a Steamen vásárol, a második legnépszerűbb bolt pedig az Epic Games Store.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Létezik olyan, hogy videojáték-fóbia – Ne borulj ki, de nálad is beüthet!

×