A felhasználók 2007-ben a Vista telepítése után döbbenhettek rá, hogy a Windows kevesebb lett a legendás flipperjátékkal, a Space Cadettel.

2023. 01. 16. – Valakinek a Super Mario, a Galaga és a Contra, addig másoknak a Pasziánsz, az Aknakereső, és a 3D Pinball jelentik a nagy játékklasszikusokat. Bevallom, én az összeset imádtam, amilyen sokat ugrálgattam a bajszos vízvezetékszerelővel, legalább annyiszor próbáltam kirakni a francia kártyákat, vagy próbáltam megdönteni a családtagok flipperrekordját.

Sőt, a Microsoft a Windowsba beépített, előtelepített játékai még azoknak is a szívükbe lopták magukat, akik korábban soha semmilyen játékkal nem játszottak – de legalábbis ilyen, digitális formában nem. Ez egyébként egy külön történet, amit a redmondiak nosztalgiázgatva a hivatalos YouTube-csatornájukon mesélnek.

 

Eszerint a legendás Pasziánsz és az Aknakereső eredetileg azért kerültek 1992-ben az operációs rendszerbe, hogy így tanítsák meg a felhasználókat az egér használatára. Azelőtt ugyanis nem nagyon volt elterjedt ez a fajta periféria, vagyis az átlagfelhasználónak meg kellett mutatni, hogyan használhatja. Erre pedig azért volt tökéletes a kártyajáték és az Aknakereső, mert mindkettőt egérrel lehetett a leghatékonyabban játszani.

A 3D Pinball – Space Cadet később, 1995-ben jött a következő nagy dobás, a Windows 95 Plus! mellé csomagolva.

 

A Windows flipperjátékára mindenki csak szimplán a Windows flipperjátékaként emlékszik, pedig valójában egy teljesen önálló játékról volt szó, pontosabban annak egy alternatív verziójáról. Az először 1995-ös operációs rendszer mellé adott 3D Pinball ugyanis eredetileg a Cinematronics Full Tilt! Pinball című játékának az egyik, nevezetesen a Space Cadet nevezetű pályája volt, amit a Microsoft egyik programozója, David Plummer írt át C++-ban Windowsra.

A flipperjáték első ránézésre szinte pontos mása lett az eredetinek, főleg, hogy használhatták hozzá a már meglévő grafikát és hangokat, viszont néhány játékelem vagy hiányzott, vagy másképp funkcionált. Ezt leszámítva azonban a 3D Pinball – Space Cadet szinte teljesen megegyezett a Full Tilttel, mintha annak egy demója lenne.

A 3D Pinball egészen nagy őrület lett, a felhasználók imádták, így rekordgyorsan beállt a Pasziánsz és az Aknakereső mellé, mint kultikus Windowsba épített flipperjáték. Így hát a későbbi operációs rendszerekhez is alaptartozékként adták: a 95 után a Windows NT 4.0, a Windows 2000, a Windows ME és a Windows XP csomagban is szerepelt.

A Pasziánsz-Aknakereső a videojátékok dicsőségcsarnokába került, a 3D Pinball pedig feledésbe merült.

A szintén legendaszámba menő Windows XP volt az utolsó op-rendszer, amelyiken előtelepítve megtaláltuk a flippert. Nem állítom, hogy a 2007-es Vista vesztét a 3D Pinball hiánya okozta, de mindenképp egy intő jel lehetett – minimum a felhasználók számára. De mi történt?

Sokan először azt gondolták, hogy valamilyen jogi vita állhatott a háttérben a Microsoft és a Cinematronics, vagy az akkori kiadójuk, a Maxis között. Ennek azért volt is némi alapja: Raymond Chen, a Microsoft mérnöke 2012-ben azt állította, hogy a Vistából a 64 bitre való átállás miatt nem tudták már átmenteni a játékot, ez azonban azért is volt furcsa, mert a Windows XP Professional x64 verziója – kisebb grafikai hibákkal, de – még tartalmazta a 3D Pinball 64 bites buildjét.

Ezt ugyan megpróbálták átmenteni a Vista korai, Longhorn kódnéven futott verzióiba is, de mint később kiderült, a rendszer fejlesztése egy ponton teljesen új kódbázissal újraindult. Mivel nem Chan, hanem egy korábbi munkatársa írta a játék eredeti kódját, ő egyszerűen nem értette a sok helyütt kommentálatlan programot, ami további nehézségeket szült a portolás során.

Konkrétan volt egy olyan hiba, amitől a labda simán csak átment a pályaelemeken, ezt pedig a cégnél senki sem tudta kijavítani, de még az ütközőkre vonatkozó sorokat sem találták.

Bár valószínűleg idővel mindent megfejthettek volna, ez azonban olyan hosszú, és forrásigényes munkába telt volna, hogy inkább úgy döntöttek nem írják át Vistára és másra az ikonikus flipperjátékot. Innentől kezdve pedig egyik későbbi Windowsban sem támadt már fel, mint előtelepített játék.

A végére még hoztam két fun factet is:

  • A Microsoft a nehézségek ellenére sem adta fel a 3D Pinball – Space Cadet megmentését/átírását. Sőt, egy ponton, a 2010-es években úgy tűnt, hogy sikerrel is jártak, de ezután az eredeti licencszerződésben kikötött jogi problémák merültek fel.
  • A Windows XP-ből épphogy csak nem maradt le. Az átírás során kiderült, hogy a játékhoz képest annyira fejlettek már a hardverek, hogy a flipper XP-n több mint 1.000.000 FPS-ben hasított. Ettől nem volt játszhatatlan, de irreális mértékben leterhelte a gépet és főleg a processzort. Ezt aztán egy hozzáírt képkockasebesség-korlátozóval oldottak meg.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Zseniális volt 2003! – 23 kultikus videojáték, ami 2023-ban lesz 20 éves

×