Íme négy játékkonzol, ami annyira gáz, hogy a PlayStation, az Xbox és a Nintendo mellett el sem fogod hinni, hogy ezek tényleg léteznek.

A cikk 2022-ben született.

A videojátékok története során megannyi játékkonzol született, és halt el úgy, hogy soha senki, még csak nem is hallott róla. Oké-oké, nem mindenkiből lehet az új Sony, Microsoft vagy a Nintendo, de azért az alább felsorolt négy oltári nagy pofára esést bemutatott játékgépnél azért jobbat érdemel az ember.

Még akkor is, ha egy szar alak, én legalábbis még az ellenségemnek se kívánnék olyan gyötrelmeket, amiket ezek okozhattak volna, ha tényleg tömegeket sikerült volna megszédíteni velük. szerencsére a négyesből csak egy került végül kereskedelmi forgalomba, három pedig annyira gáz, hogy meg sem jelentek… még.

1. Phantom

A 2000-es évek elején egészen komoly konzolháború dúlt a gyártók között, amik olyan csodagépekkel nehezítették meg a játékosok választását, mint a GameCube, a Dreamcast, a PlayStation 2, vagy az első Xbox. Mindezek mellett azonban volt egy másik gép is, ami szintén elindult a versenyben, de még a SEGA és a Nintendo masinájánál is gigantikusabbat hasalt.

Igen, ez volt a Phantom, ami ugyan kicsit megkésve, a generáció vége felé, 2003-ban mutatkozott be. Legalábbis ekkor jelentették be, olyan ígéretekkel megfűszerezve, hogy megreformálja a játékipart, illetve elmossa a PC-k és konzolok közötti – akkor még – éles határt. A Phantom elméletben minden létező játékot képes lett volna futtatni, még a PC-seket is, azt viszont a mai napig nem tudni, hogy ezt hogyan tervezte a gyártó. A konzol ugyanis nem rendelkezett volna lemezolvasóval, és kizárólag digitális formában, a játékokat letöltve lehetett volna játszani.

Az Infinium Labs még a 2004-es E3-on is villogott a masina koncepciójával, amiről sokan meg voltak győződve, hogy átverés az egész. Igazából teljesen jogosan hihették ezt, ugyanis a Phantomnak eredetileg 2003 augusztusában meg kellett volna jelennie, erre egy évvel később is csak dummy koncepciókat lehet látni belőle. A következő megjelenést 2004-re, aztán 2005 januárjára halasztották, majd amikor erről is lecsúsztak, márciusra ígérték.

Jól sejted, végül ezt sem sikerült tartani, így a vállalat vezetője, Kevin Bachus olyanokat kezdett el hadoválni, hogy majd az Xbox 360-nal együtt, szinte versenyezve 2005-ben fog piacra kerülni. Nyilván ez is óriási kamu volt – vagy sem, nem tudni, mindenesetre a Phantom ezután eltűnt a hivatalos oldalról is.

Mint kiderült a probléma az volt, hogy a cég nem tudta összeszedni a konzol legyártásához szükséges 30 millió dollárt. Ettől függetlenül két prototípus fennmaradt az utókornak, de a beszámolók szerint azok még csak meg sem közelítették azt a szintet, amit ígértek. Az Infinium Labs tönkrement, a cégvezetőket pedig csalással vádolták.

2. Ouya

Lehet ám a mobilos játékosokat szidni, meg „nem gamernek” nevezni, az igazság azonba az, hogy a videojátékos piac több mint háromnegyedét ők teszik ki. Nem véletlen, hogy egyre több nagyvállalat és neves stúdió kezdi el portolni a címeit mobil platformokra, hiszen itt érik el a legnagyobb közönséget.

A 2010-es években azonban ez a piac még csak alakulóban volt, és bár az első nagyobb léptékű mobiljátékok gigantikus sikereket vetítettek előre, arra azért nem sokan gondoltak, hogy a mobilos játékosközönség ekkorára fog nőni. Ezért is volt nagy álom az Ouya, ami egy olyan olcsó játékkonzol volt, ami kifejezetten a mobilos, Android-alapú játékokat futtatta nagyképernyőn.

De nem csak nagyot álmodtak az Ouya alkotói, hanem butát is, hiszen az emberek többsége nem véletlenül játszik mobilon. mobilon ugyanis bárhol és bármikor lehet játszani, az érintőképernyő pedig azoknak is kézre áll, akik egérrel-billenytűzettel és kontrollerrel egyszerűen képtelenek lennének bármit is kezdeni. Casual, alkalmi játékosokról van szó, akik nem feltétlenül vágynak arra, hogy otthon a tévéjükről nyomják azt, amivel a retyón, a kocsiban, a buszon, vagy a villamoson ülve játszanak.

Az Ouya ennek megfelelően hatalmas bukás is lett. A konzol 2013-ban jelent meg, 2015-ben pedig ahogy van, meg is szűnt. Pedig a Kickstarter-kampányuk is kifejezetten sikeres volt, a kitűzött 950.000 dollárt ugyanis 8 óra alatt teljesítették. Ez pedig azt példázza, hogy bizony hiába tűnik elsőre valami rendkívüli ötletnek, az a gyakorlatban lehet, hogy egyáltalán nem működik.

Az Ouya védelmében viszont megszólalt a kisangyal a vállamon, ez ugyanis az egyetlen olyan konzol a listán, ami végül megjelent, és kizárólag az elbaltázott koncepció miatt lett belőle bukta.

3. Intellivision Amico

Ez az Intellivision nem az az Intellivision. Az eredeti Intellivision ugyanis a 80-as évek egyik ikonikus otthoni játékkonzolja volt, amit a Mattel dobott piacra, míg az Intellivision Amicónak ehhez az ég világon semmi köze nincsen. A névegyezés is úgy lehetséges, hogy a frissel alakult Intellivision Entertainment első embere, Tommy Tallarico bevásárolta magát az eredeti Intellivision részvényeket is birtokló cégbe, majd 2018-ban nagy büszkén bejelentette a legendás konzolmárka visszatérését. És ennyi.

A bejelentett Amico-konzol elvileg teljesen családbarát, illetve egy csomó Intellivision-klasszikust is képes lesz futtatni majd egyszer, amikor megjelenik. Az eredeti számítások szerint 2020 végén kellett volna a boltok polcaira kerülnie, de jól tudja mindenki, hogy ez nem történt meg. Persze később sem, amit máig tartó ígérgetés és ködösítés övez.

Az Intellivision Amicót aztán több újságíró is keményen kikezdte: kiderült például, hogy az első prototípusok valójában 2016-os mobiltelefonok voltak, illetve az E3-on is Photoshopban készült képeket mutogattak a konzolról. Később arra is fény derült, hogy a játékgép az ígéretekkel szemben inkább olyasmi lesz, mint az Ouya, azaz mobilos játékok átiratait futtatta volna, az pedig csak hab volt a tortán, amikor Tallarico bejelentette, hogy az egyébként is bukásra ítélt, sokat késő gépére megjelenő címek bevételének minimum felére igényt tartana. Ez még Apple mércével is nagyon sok.

A gép azóta is csak jön és jön, de megjelenni nyilván sosem fog. Főleg, mert a cég kemény leépítésekbe kezdett, illetve idén az Intellivision Amico védjegyet sem hosszabbította már meg. Kőkemény bukás, még szerencse, hogy soha az életben nem lesz hozzá „szerencséje” senkinek. Pedig pár hónapja még keményen reklámozták…

4. Polium One

Itt egy kicsit csalok, a Polium One ugyanis egy olyan konzol, ami potenciálisan gigászi bukásra van ítélve. De hol is kezdjem?

Szóval a Polium egy olyan játékkonzol akar lenni, amiben egyáltalán nincsen grafikus kártya, vagy egy annak megfelelő egység, de azért 4K Ultra HD, TouchID, 8K HDR, Ray Tracing 120 FPS mellett szerepelnek a reklámjaiban. És bizony, nincsen benne semmilyen grafikus megjelenítést elősegítő cucc. Lehet csak a fejlesztők felejtették ki belőle a nagy ötletelés közepette, mert az NFT-kre azért jutott idő.

Egen… Ez egy NFT-konzol lesz, jelentsen ez bármit is. Mármint ezúttal nem csak egy konzolról készül digitális műalkotásról van szó, hanem egy fizikai masináról, ami valahogyan kompatibilis lesz az NFT-kkel. Hogy hogyan? Hát azt nem tudni, és jobban is járunk így szerintem.

Sokat elmond az is, hogy a Polium One logóját is egy az egyben lelopták – és bár annyira azért nem könnyű kitalálni melyik márkáról van szó, azért igen hamar lebuktak vele. De egy szó, mint száz, a 2024-re ígért Polium One ha még nem is egy bukás, de hogy egy gigantikus átbaszás, az egészen biztos.

Na és te tudsz még hasonló bukott konzolokat? Ne tartsd magadban, kommenteljed csak be bátran!

Források – Cracked, Wikipédia, és a konzolgyártók hivatalos oldalai

Na és a fejlesztői szörnyetegek érdekelnek-e?

PlayStation, Xbox, Nintendo, ahogy még nem láttad őket – Így néznek ki a fejlesztői modellek

 

 

×