Egy igazán különleges játékon dolgozik négy elhivatott magyar, akik egészen egyedülálló módon mutatják be a gyász feldolgozásának folyamatait.

2023.10.25. – A videojátékokról általában a szórakozás és szórakoztatás jut eszünkbe, ami nem véletlen: a legtöbb fejlesztő elsődleges és legfontosabb célja, hogy az alkotásaik remek szórakozást nyújtsanak a játékosoknak. De ott vannak azok a típusú játékok is, melyek kiadói könyékig szeretnének a játékosok zsebébe nyúlni, amely célhoz nem átallanak pszichológiai trükköket is bevetni.

Aztán ott vannak az olyan játékok is, melyek mernek többről szólni. Némelyik az edukációt teszik meg főszereplőnek, míg mások valamilyen társadalmi problémára hívják fel a figyelmet, de nem ritka az olyan játék sem, amely valamilyen komoly, és viszonylag ritkán taglalt, de sokakat érintő testi-lelki gondokra fókuszálnak. Ilyen volt például a Fractured Minds, amely a mentális zavarokat mutatta be röviden, vagy mint a Spiritfarer, amely a gyászról és az elmúlásról mesélt érzelmesen.

De ezt az utat választotta Czuder Tamás festő és dizájner, Kovács Gergő játékfejlesztő, illetve Csősz Roland és Gyányi Dominika pszichológusok alkotta csapat, ami hamarosan egy igazán különleges játékban, a Ghostboy-ban mutatja be a gyász folyamatait, és a feldolgozáshoz vezető fájdalmas utat.

A történet középpontjában egy négytagú család áll, amit egy hatalmas tragédia ér: a legkisebb fiú egy hirtelen bekövetkezett balesetben életét veszíti. A család összes tagját, a szülőket és az egyedül maradt testvért szörnyű gyász nyomasztja, mígnem a elhunyt gyermek szellemként vissza nem tér, hogy láthatatlan segítséget nyújtson számukra ebben az elviselhetetlenül nehéz időszakban.

A gyász fájdalmait különös érzékenységgel és kreativitással ültették a játékmenetbe: a szellemfiút irányítva kell felvennünk a harcot a családtagokra törő negatív gondolatokkal és érzésekkel, melyekkel szimbolikus tower defense pályákon kell megküzdenünk. A játék során pedig többek közt olyan segítségeket vethetünk be, mint a meditáció, vagy az alkohol, de érdemes óvatosan választani a lehetőségek között, mert minden döntésnek meg lesz a maga hatása. Sőt, némelyikkel akár még tovább ronthatunk a helyzeten, és pánikrohamokkal vagy depresszióval súlyosbíthatjuk az önmagában is küzdelmes gyászfolyamatot.

Bár a Ghostboy nem terápiás célzattal készült, de a pszichológusok bevonásával olyan mélyen, kellő komolysággal, mégis könnyen érthető és érzelmes formában mutatja be a gyász formáit, fájdalmait, de legfőképp a feldolgozáshoz, feloldáshoz, az elengedéshez vezető utat és nehézségeit, amiből nagyon sokan, nagyon sokat tanulhatunk. A halál és az azzal járó gyász ugyanis bár az életünk szerves és természetes részét képezi, de erről csak nagyon kevés játék mer mesélni, még kevésbé tanítani.

A Ghostboy demója már pár hónapja elérhető, amit bárki szabadon és teljesen ingyen letölthet a Steamről, a teljes verzió megjelenéséig – a fejlesztők szerint – 2024 első feléig kell türelemmel lennünk. A magyar játékosok örömére nem csak angol, hanem teljes magyar felületet és feliratot is kap.

Ha pedig felkeltette az érdeklődésed a hiánypótló Ghostboy, akkor érdemes lehet csatlakozni a játék novemberben induló Discord-szerveréhez, melyen nem csak a fejlesztés haladását lehet figyelemmel kísérni, de a folyamatosan frissülő próbaverzió alapján visszajelzésekkel, tanácsokkal lehet segíteni a munkát, sőt, néhány szerencsésnek még a megjelenés előtt lehetősége lesz kipróbálni.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Az elmúlt évek 26 legjobb magyar játéka, amit mindenkinek ismernie KELL

×