Bár az Apple nálunk a tavalyinál olcsóbban, de továbbra is piszok drágán adja az újabb iPhone-ját, aminek a csúcsmodelljétől nem fogunk hátast dobni.

2023.09.26. – Az Apple messze hírhedt arról, hogy nem kifejezetten törekszik a könnyen javíthatóságra, az urbánus legenda szerint azért, hogy ezzel tereljék az embereket a hivatalosan is megszentelt – nyilván jó drága – márkaszervizekbe. Az utóbbi időben azonban – nagyobb részben az Európai Unió nyomása miatt – egyre nagyobb hangsúlyt kezdtek fektetni a könnyebb szerelhetőségre, és bár jobb a helyzet, mint korábban bármikor, az biztos, hogy ezen a téren sem az újabb széria, az iPhone 15 hozza meg az áttörést.

Ezt az iFixit szokásos darabokra szerelős bemutatójából tudhattuk meg, amelyben az almás mobil legjobb készülékét, az iPhone 15 Pro Maxot műtötték meg.

Kép: iFixit

Az iPhone 14-ből átmentett “dual-entry” üveg hátlapot csak dicsérni lehet, aminek köszönhetően igen sok pénzt megspórolhatnak a kétbalkezesek, de a belső elemek cseréjét továbbra sem könnyítették meg ezzel. No nem azért, mert atomfizika volna egy-egy meghibásodott alkatrész helyére egy jót és újat rakni, hanem mert az Apple az egész folyamatot lekorlátozza – azaz külön engedély nélkül bármit is rakjunk bele, az egyszerűen nem fog működni.

Legalábbis jobb esetben, bizonyos alkatrészek kicserélése után például a rendszer letilt funkciókat. A kijelző cseréje például letiltja a True Tone és az automatikus fényerő beállítását. Ha engedély nélkül kicseréljük a lidar-modult, a kameraalkalmazás szinte azonnal összeomlik. Jóhiszeműen azt gondolnánk, hogy egy olyan alapvető dolog, mint a vezeték nélküli töltőkábel cseréje nem jelenthet problémát, de az iPhone 15-nek ez sem tetszik, így ha nem jóváhagyott vezeték nélküli töltőtekercset teszünk bele, a telefon néhány percenként újraindítja magát.

Újrahasznosításból jeles

Emiatt az iFixit már a 14-es modellek szerelhetőségére is 4 pontot adott a 10-ből, a történelem pedig ismétli önmagát a 15-tel. Egy másik probléma a titániumkerettel van: a szakik szerint az Apple hiába illegeti magát egy zöld vállalatként, a titánium legyártása sokkal szennyezőbb, mint a rozsdamentes acélé. Sőt, a titánium rendkívül könnyen karcolódik, ami valljuk be: egy 600.000 forintba kóstáló kütyün elég csúnyán tud ám festeni.

Az iFixit azt is megállapította, hogy az iPhone 15 Pro Max logikai lapja voltaképp ugyanaz, mint az iPhone 15 Pro-ban, legalábbis nem sok különbséget véltek felfedezni a kettő között. Ahogyan a kamerarendszerben, a szenzorokban is csak elvétve találunk szignifikáns eltéréseket – csak itt az összevetés nem szérián belül történt, hanem az iPhone 14 Pro Max-szal, tehát az 5x optikai zoomot lehetővé tevő „Tetraprism” periszkóplencse az egyetlen fellelhető hardveres kamerafrissítése az idei csúcsmodellnek.

„A képminőség bármilyen javulása inkább az új A17 SoC-nek, mint magának a kamera hardverének köszönhető” – állítja az iFixit.

Kép: iFixit

Az egyik jó hír talán, hogy a korábbi híresztelésekkel ellentétben az Apple nem korlátozza az USB-C portot. Az egészet egy USB 3.2 Gen 2 vezérlő működteti, ami 10 Gbps átviteli sebességet támogat, sőt, a port még csak nem is kötött hardveresen, azaz sérülés esetén a többi belső alkatrésszel ellentétben viszonylag gyorsan és könnyen cserélhető.

Másik örömtelibb felfedezés, hogy a 15 Pro Maxba egy 17,1 Wh-s akkumulátor került, ami valamivel jobb, mint a korábbi csúcsmodell akksija. Ez ugyan nem jelenti egyenesen azt, hogy az üzemideje is jobban fog alakulni, pláne nem úgy, ha valamilyen nagyobb teljesítményű játékkal játszunk.

Összességében az iFixit nem teljesen elégedett a piszok drága, alapjáraton 600.000 forintról induló iPhone 15 Pro Max-szal, aminek javíthatóságára ezúttal sem tudtak 4-nél jobb pontszámot adni – a 10-ből. A teljes szétszerelésért érdemes megnézni a videót:

De akadnak más problémák is az új iPhone-nal:

Még 500.000 forintért is túlmelegszik az új iPhone 15 Pro

×