Az Epic ledobta az atomot: a vásárlások után járó összes bevételről hajlandó lemondani az Epic Games Store exkluzivitásért.

2023.08.28. – A videojátékos exkluzivitás fogalma PC-n sokáig maximum csak akkor merült fel, amikor a konzolos címekre terelődött egy-egy beszélgetés témája. Aztán a kiadók egymásra licitálva indították el a saját launcherjeiket, általuk pedig megtapasztalhattuk milyen is az, amikor egyetlen platformon százféle alkalmazáson keresztül érhetjük el a játékokat.

Ez a PC-s táborban is egy vitatéma, hisz vannak, akik a Steam zászlaja alá csődítenék a népet, míg másokat pont hidegen hagy, hogy honnan indíthat el egy játékot (ők vannak kevesebben). Nem titkoltan egyiket sem erősítem, mivel én egyenesen jónak találom a sokszínűséget, a versenyt, hiszen éppen emiatt nem élhet vissza senki sem a piac fölött gyakorolt „hatalmával”, hatásával – teszem azt, többet lecsíp az eladásokból.

Képzeljük csak, mit szólnának az emberek, ha a Microsoft egyszer csak azt mondaná, hogy a Windowson innentől csak a Microsoft Store-on keresztül lehet játékokat venni. Nincs Steam, GoG, Epic, Battle.net, vagy olyan shady oldalak, mint G2A. Kizárólag MS Store. Valószínűleg senki sem örülne, pedig a többség vágya teljesülne: végre egy helyen találni mindent.

Szóval én akkor is nagyon örültem, amikor az Epic Games 2018-ban nem titkoltan elindította a Steam riválisának szánt áruházát. Ez ugyanis egy olyan egészséges versengést hozhat, amiből mi, játékosok csak jól járhatunk, hisz voltaképp pont a kegyeinkért folyik a digitális boltháború. A számításom pedig abszolút bejött, az EGS előbb például megfoganasította az ingyen játékok fogalmát PC-n, majd az iparági standardnak számító részesedést is lecsökkentették 30-ról 12%-ra, azaz a játékeladások után a fejlesztők és a kiadók zsebében 18%-kal marad több pénz, mint kb. bárhol máshol.

Egyébként néhány egyedi kivételtől eltekintve ugyanezzel a 30%-kal matekozik a Valve is a steames eladások után. De hiába az Epic sokkal kedvezőbb feltétele, a legtöbb kisebb-nagyobb fejlesztő továbbra is a Steamet (vagy más alternatív platformot – IndieGala, itch.io) preferálja. Ennek oka, hogy az Epic egyelőre kevésbé van beágyazódva, ezért a PC-s játékosok túlnyomó többsége – a cirka 20 éves előnynek köszönhetően – már reflexszerűen a Steam ikonjára kattint, ha játékokra szeretné elkölteni a pénzét. Így pedig nyilván a fejlesztők is inkább azt a helyet választják, ahol nagyobb esélyük van eladni az alkotásukat.

Ezt megváltoztatni pedig nagyon nehezen lehet, láthatóan még az ingyen játékok sem képesek rá.

Ezt mondjuk a Sony megoldotta a multiplatform címekkel: egyszerűen csak kifizet a stúdióknak egy talicska pénzt az időleges exkluzivitásért, melyek így jellemzően egy évig elkerülik az Xbox (és/vagy a Nintendo Switchet). Ezzel viszont az a gond; hogy egyrészt a konzolok között sokáig csak egyetlen platformra szűkítik a potenciális célközönséget, másrészt pedig, ha sikeres is lesz, akkor a Sony simán visszakeresi a pénzt (vagy egy jó részét) a 30%-os sarccal, amit a fejlesztőkre kivet.

Az Epic most erre talált ki egy sokkal jobb módszert:

és elindítja az új First Run programját, aminek lényege, hogy ha a kiadó/fejlesztő 6 hónapig kizárólag az Epic Games Store-on keresztül értékesíti a játékát, akkor az ez idő alatt megkeresett pénz 100 százalékát megtarthatja. Nem csípnek le belőle semennyit, 12%-ot sem.

Sőt! A First Run programot választó játékok egy külön megjelölést is kapnak, amellyel a bolt főoldalán közvetlenül láthatóvá válnak, ami egy hatalmas segítség lehet az eladások növelésében. Ez tulajdonképpen ingyen marketing, ajándék reklám, amivel egyértelműen az indie fejlesztők járnak a legjobban.

Az első First Run játékok leghamarabb 2023. október 16-án jelenhetnek meg, de a jelentkezők egy későbbi dátumot is kijelölhetnek. A lényeg, hogy teljesen új játékról legyen szó, amely nem érhető még el sehol máshol. Ezután 6 hónapon át csak az Epic Games Store-ban lehet árulni, sem Steamre, sem GoG-ra, de még játékszolgáltatásba sem kerülhet fel. Ez alól kivételt képez a fejlesztők vagy a játék saját oldala, de a programot úgy is az Epicen keresztül kell majd letölteni.

Ez mindenképp egy nagyszerű program, ami valóban és érdemben ösztönzi a fejlesztőket, hogy az EGS-en jelenjen meg először a játékuk. Nem kapnak pénzt, hogy aztán visszafizessék a feladónak jutalék címen, sőt, így effektíve többet keresnek az eladásokkal, és kiemelten láthatóak is lesznek. mindeközben persze az Epic is jól jár az időleges exkluzivitással, hiszen ha bejön ez a módszer, akkor a játékosok is egyre inkább rászoknak a boltjukra, ahol esélyes, hogy más játékokat is a kosárba raknak majd.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Mítosz vagy valóság? – Tényleg létezett a Nintendo PlayStation?

×