Összeszedtük azt a nyolc kirívóan rossz állapotban megjelent játékot, melyekből később egészen remek alkotás vált.

2022. 07. 26. – Egy játék fejlesztése az évek során nagyon sok helyütt félre mehet. Akkor pedig pláne, ha a marketingesek túloznak egy picit a promóciók során, miközben a kiadó is egyre sürgeti a megjelenést, esetleg a halasztásról nem is hallva, bármi áron ragaszkodik az eredetileg kitűzött dátumhoz.

Persze a csillagok tökéletes együttállása nélkül is elképzelhetetlen, hogy itt-ott ne kerüljön homokszem a gépezetbe. Sokszor az is előfordul, hogy maguk a fejlesztők a trehányak, de az sem ritka, hogy eleve elvetélt ötleten alapszik az egész program. Ilyenkor pedig a fejlesztők által összecsődített válságstáb dolga, hogy a játékosok felé megfelelően kommunikálva valamilyen megoldást találjanak a problémákra.

Kijavíthatják például a rossz irányítást, javíthatnak a mesterséges intelligencián, kikupálhatják a grafikai bugokat, vagy kigyomlálhatják az elő-előforduló glitcheket és így tovább, és így tovább. Fejlesztője és nyilván játéka válogatja, hogy egy botrányos állapotban megjelent programot miként próbálnak megmenteni, és ugyan elképesztően sok az olyan, amit az igyekezet hiányában vagy ellenében kénytelenek elhantolni, de szerencsére azért bőven akad pozitív példa is.

Ezekből a követendő példákból szedtük össze a nyolc legkirívóbb esetet, vagyis amikor a botrányos állapotban megjelent játékból végül egy egészen kiváló, esetenként kiemelkedő produktum vált.

8. Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Rögtön a nyolcadikkal csalunk, ugyanis a Vampire: The Masquerade nem a fejlesztőknek köszönhetően lett korának egyik legjobbja, hanem a tántoríthatatlan rajongóknak. A játékot készítő Troika Games hatalmasat markolt, amikor maroknyian elhatározták, hogy elkészítik minden idők egyik legjobb vámpíros, World of Darkness világában játszódó szerepjátékát.

A Vampire 2004-es megjelenésekor szinte teljesen játszhatatlan volt: tulajdonképpen minden lehetséges probléma jelen volt a programban. Folyton összeomlott, kifagyott, a töltési idők az örökkévalóságnak tűntek, mesterséges intelligencia konkrétan nem létezett benne, de még a harcrendszer is egy katasztrófa volt.

A lelkes és tehetséges modderek azonban nem tágítottak a játék mellől, főleg, hogy a Troika a sikertelenséget követően bezárt. Évek alatt viszont olyanra sikerült kikupálniuk, hogy tulajdonképpen még jobb is lett, mint amit a fejlesztők ígértek. Erre a listára azért került fel, mert a GoG-on automatikusan a kijavított verziót lehet megvásárolni, vagyis az, aki most megveszi a Vampire: The Masquerade – Bloodlinest már tökéletes élményt kap a pénzéért.

7. Sim City (2013)

A 2013-as SimCity sok szempontból óriási botrány. Egyrészt vállalhatatlan állapotban jelent meg: folyamatosan összeomlott, és a mentések is non-stop korruptálódtak. Másrészt DRM miatt folyamatosan online kellett lenni, másként nem engedett belépni a játékba se. Ezzel ugye az volt a probléma, hogy a szerverek sem álltak a helyzet magaslatán, amik folyamat összeomlottak.

De a legnagyobb baj azzal volt, hogy mindezt az EA fejlesztette és adta ki, akik a csalódott játékosoktól megtagadta a visszafizetést is.

Pár héttel később egy UKAzzer nevű modder kiadott egy nem-hivatalos patchet a játékhoz, ami után végre offline is lehetett vele játszani, amivel együtt jó pár hibát is javított. Az EA-nek ugyanerre egy teljes évre volt szüksége, de a lényeg voltaképp ugyanaz: a 2013-as SimCity mára egy egészen vállalható, kiváló város menedzselős cucc – igaz, azóta már lettek frissebb kihívói.

6. Star Wars: Battlefront II

Amikor a Star Wars jogokra lecsapott az EA sejthettük ugyan, de nem tudhattuk, hogy mi vár ránk. Aztán jött a nem túl tartalomdús Battlefront reboot, ami a régi etapok árnyékában eleve hátrányból indult, és bár valóban elképesztően néz ki mind a mai napig, a játékosok nem voltak maximálisan elégedettek.

Aztán jött a Battlefront 2, ami több fronton ígért drasztikus változásokat. Volt például kampány mód, ami egy teljesen új aspektusból mutatta be a Birodalmi katonákat, illetve a többjátékos mód is tömve volt kontenttel. Ezt azonban az EA úgy, ahogy van, teljesen romba is döntötte, amikor beleerőszakolták az agresszív mikrotranzakciós rendszert a már eleve teljes áron kínált játékba.

Ha pedig mindez nem lett volna még pont elég, a rendszer gusztustalanul pay to win lett, konkrétan ráfizetés nélkül egy idő után nem lehetett érvényesülni a multiban.

Volt is közfelháborodás rendesen, ami teljes megfutamodásra késztette a pénzéhségéről hírhedt kiadót. Azóta a Battlefront 2 egy kifejezetten kiváló program lett, megkockáztatom, hogy méltó utódja a legendás elődjének.

5. Fallout 76


Amikor Todd Howard nagy várakozásokat és hype-ot követően a Fallout 5 helyett bejelentette a Fallout 76-ot, már akkor lehetett sejteni, hogy itt kő kövön nem marad. A játékosok nem kifejezetten voltak lenyűgözve a látottaktól, de a többjátékos élményre kihegyezett Fallout ötlete is megosztotta a közönséget.

Aztán megjelent a Fallout 76, és borult a bili. Grafikailag nem igazán volt topon, irdatlanul bugos is volt, tömve volt az átgondolatlan játékelemekkel és mechanikákkal, és mindennek tetejébe teljesen üres és monoton volt. De ha hiszed, ha nem, még ezt is sikerült űberelni a gyűjtői kiadással, amit in-game extrák mellett egy vászontáskával reklámoztak influencerekkel. Igen ám, csakhogy a játékosoknak egy sima nejlonzsákot küldtek.

És aztán jöttek a csalók.

A Bethesda azonban nem futamodott meg, és az egyértelmű bukásról szinte tudomást sem véve toldozgatták-foltozgatták – meg nyilván gyomlálgatták a csalókat is. Mostanra pedig már annyi valóban tartalmas kiegészítő van hozzá, melyektől túlzás nélkül egy teljesen új játéknak hat. Persze még így sem minden fenékig tejfel, de a Fallout 76 négy évvel a megjelenése után egy vállalható, kifejezetten szórakoztató kaland lehet.

4. Assassin’s Creed Unity


Az Assassin’s Creed Unity lehetett volna az utimate AC-élmény, ami bevezeti a sorozatot az újabb generációba. A francia forradalom egy szakaszába visszarepítő Unity azonban a Ubisoft egyik legnagyobb bukása lett, ami után teljesen át kellett gondolniuk a sorozatot meghatározó koncepciót.

A Unity elképesztően rossz állapotban jelent meg, és bár voltak a francia kiadónak baklövései előtte-utána is, ez az AC etap máig az egyik leghírhedtebb mind közül.

A nagy reményű játék teljesen játszhatatlan volt, PC-n és konzolon egyaránt optimalizálatlanul jelent meg, ami ha épp nem fagyott ki, akkor borzalmas FPS mellett futott. Emellett telis-tele volt mindenféle hibával, melyek vagy megakasztották a játékot, vagy kizökkentették a játékosokat az élményből.

A Unity egyszerűen félkész állapotban jelent meg, ami önmagában is egy hatalmas probléma, de úgy, hogy előtte mindenféle ígéretekkel hitegették a rajongókat feltette az i-re a pontot.

A franciák azonban újabb ígéretet tettek: kijavítják a játékot. Ezt szerencsére már be is tartották, mára pedig egy olyan Assassin’s Creeddé lett, amire méltán lehetett volna büszke mindenki, aki dolgozott rajta, ha már eleve így jelenik meg.

3. Cyberpunk 2077


A Cyberpunk 2077 még egy nagyon friss trauma, főleg, hogy attól a stúdiótól kellett elszenvedni, ami a játékipar AAA-s ágensének megmentőjeként tetszelgett. A Cyberpunkot megelőző marketing-kampányból már lehetett számítani rá, hogy nagyon sok lesz az elégedetlenkedő, amit a CD Projekt RED az ígéreteivel még tovább fokozott.

A legbosszantóbb pedig az volt, hogy – bármit is kommunikáljanak utólag – valószínűleg tökéletesen tisztában voltak a játék állapotával, hiszen konzolos kódokat a sajtónak nem adtak, csak PC-n lehetett tesztelni. De a megjelenés előtt is még olyanokat mondott a vezető fejlesztő, hogy nincs mitől félni, a játék pont olyan lesz, pont úgy fog futni minden masinán, ahogyan azt megígérték.

Aztán a valóság csak berúgta az ajtót, ami a reményvesztett játékosok arcába csapódott.

A Cyberpunk hemzsegett a hibától: átgondolatlan játékmechanikák, borzalmas AI, sokan még a prológusban elakadtak, sokaknál – főként a régebbi konzolokon – játszhatatlanul futott. A szemétkupac alatt azonban felsejlett egy jó játék képe, de óriási kérdés volt, hogy azt képesek lesznek-e valaha is kiásni.

Nos, képesek voltak rá. Brutális mennyiségű hibajavítást követően a Cyberpunk egy kifejezetten kiváló, emlékezetes küldetésekben gazdag, atmoszferikus világban játszódó szórakozás lett. De csak a régebbi generációs konzolok erősebb modelljein, PC-n és játékstreaming szolgáltatásokon, Xbox One-on és PS4-en valószínűleg sosem lesz már élvezhető.

2. The Witcher III: Wild Hunt


A CDPR-nél maradva érdemes lehet még megemlíteni a listán előkelő helyre került, ám kultikussá vált, a világ egyik legjobb játékaként számon tartott The Witcher III-ra is kitérni. A Cyberpunkos fiaskót megelőzően a rutinos rókák már messziről sejthették, hogy valami baj lesz, ugyanis Ríviai Geralt legendássá vált harmadik kalandja is hasonló tortúrákat élt meg a 2015-ös megjelenésekor.

A The Witcher III tulajdonképpen pontosan azt az utat járta végig, amit a Cyberpunk. Borzalmasan optimalizálatlanul, hibáktól roskadó, átgondolatlan játékelemekkel teli állapotban köszönthettük, amit szintén megannyi javítással tettek azzá, amit ma ismerünk.

Erre viszont már alig emlékszik valaki, ha pedig szerencsénk van, akkor a következő vajákos kaland már szakít ezzel a CDPR hagyománnyal.

1. No Man’s Sky


Az egyik legkirívóbb eset, amikor egy játék bitang rossz állapotban jelent meg, az a No Man’s Sky. A viszonylag kicsi Hello Games csapata látszólag megismételte a történelmet, és a Troika és a Vampire példáját követve egy olyan játékot ígértek, ami minden eddiginél grandiózusabb lesz.

Sean Murray és csapata a világ legjobb sci-fi játékát ígérték, vagyis A sci-fi játékot. A fejlesztő szinte minden alkalmat megragadott, hogy a hangzatos, már-már hihetetlen, a földtől teljesen elrugaszkodott ígéreteit eljuttassa a játékosokhoz, akik rá is haraptak a mézes madzagra. Többen minden idők „leghypeoltabb” indie játékának tartják.

Aztán a megjelenés előtt hetekkel bejelentették, hogy a No Man’s Sky elkészült, aranylemezre került, és semmi sem szabhat gátat a sikernek. Aztán jött a megjelenés. Játékosok tömegei vetették bele magukat a végtelenbe, ami nem is volt annyira végtelen, de legalább teljesen kietlen és kellően unalmas. A No Man’s Sky csak egy üres váz volt, és az is megannyi hibától hemzsegett, és a fejlesztők hiába próbálták oltani a tüzet, a játék 2016-ban minden idők egyik legrosszabbra értékelt alkotása lett.

Murray és a Hello Games csapata azonban nem keseredett, és olyan példaértékű munkát raktak a játék tényleges elkészítésébe, ami minden nagyobb fejlesztőcsapat előnyére válna. Nyilván nem mosdatni szeretném őket, ugyanakkor jól látható, hogy valóban komolyan gondolták az összes ígéretüket, melyeket szépen lassan, de tényleg meg is valósítottak.

A No Man’s Sky nevén ugyan hatalmas csorba esett, mára viszont valóban azzá a játékká vált, amilyennek elképzelték a fejlesztők, és amilyennek mi játékosok vártuk 2016-ban.  

Te még ismersz hasonló híg fos állapotban megjelent játékokról, amikből a fejlesztők később szórakoztató programot varázsoltak? Írd meg nekünk kommentben!

Ezektől Te is leteszed a hajad: a 10 legijesztőbb pillanat videojátékokban

×