2023.07.17. – Még emlékszem, amikor a TESCO Magyarországon kvázi egyetlen nagy és elterjedt hipermarketként iszonyatos népszerűségnek örvendett, szinte mindenki oda járt vásárolni. Legalábbis, amikor gyerek voltam ~ cirka 20 évvel ezelőtt ez volt a helyzet, így mikor megejtettük a nagy-nagybevásárlásokat, kisdani rendre a videojátékos részlegre szaladt, és ott is nyáladzott, míg a felnőttek végeztek a kevésbé fontos dolgok összerámolásával.
Minden volt ott, kezdve a híres Ezt Vedd Meg kiadású budget címektől a legnagyobb és legújabb sikerjátékokig, melyeket onnan, vagy valamilyen másik kifejezetten videojátékokra specializálódott boltból lehetett beszerezni. Vidéken nyilván kisebb volt a gamer mozgástér, de valószínűleg sokan voltak, akik hozzám hasonlóan írták össze a saját kívánságlistájukat.
Ez az idő azonban már réges-rég tovaszállt, a játékosok pedig mára inkább digitális formában szerzik be a kiválasztott alkotást valamelyik konzolos vagy PC-s online boltból. A játékeladások is ezt támasztják alá: a 2022-es teljes évi disztribúció mintegy háromnegyede már digitálisan történt, a tendencia pedig 2023-ban még inkább felerősödik: az eddigi AAA-s vásárlások alig 20%-át fedik már csak a dobozos kiadások, sőt, néhány nagyszabású fejlesztés már csak digitális formában jelenik meg.
Persze érhető a dolog, hiszen digitálisan egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb beszerezni a kiszemelt portékát, amit aztán a profilunkba lépve szinte bárhol elérhetünk. A már fentebb említett brit székhelyű bolthálózat is érzékeli a fizikai példányok iránti érdeklődés visszaesését, emiatt is hoztak meg most egy nagyon komoly döntést:
teljes mértékben leállnak a dobozos játékok értékesítésével.
A Gameindustry szerint a változás egyelőre csak az Egyesült Királyság TESCO-it érinti, azaz 2800 üzletből már biztosan eltűnik a játékszekció. Ugyanakkor, mivel központi döntésről van szó, egészen biztos, hogy hamarosan a magyar boltokat is megszabadítják a játékdobozoktól. Egyedül a digitális feltöltő és szolgáltatásokat aktiváló kártyák maradnak (mint például a Game Pass), minden más viszont megy a levesbe.
A TESCO pontosan a fentebb írtakkal magyarázza a dolgot: szerintük annyira – és egyre jobban – a digitális vásárlás felé tolódtak el a szokások, hogy már semmi értelme nem maradt dobozos játékokat tartani a hiper- és szupermarketekben. 2022-ben ugyanezért a CD-ktől és a DVD-ktől búcsúztak. Angliában egyébként egészen durva arányokat láthatunk: az utóbbi időszak legnagyobb sikercímeit (Diablo 4, Final Fantasy 16, Street Fighter 6 és a F1 23) 82%-ban vették meg digitálisan, és csak 18% ragaszkodott a fizikai kiadáshoz.
Egészen valószínű, hogy nem a TESCO lesz az utolsó bolthálózat, amely hasonlóképp fog eljárni a dobozos játékokkal. Olyan kicsi már ez a piaci szegmens, hogy valószínűleg hamarosan mások is így fognak dönteni, ami azt jelenti, hogy végül egyetlen nagyobb áruházban sem fogunk fizikai példányokat találni.
Emellett a gyártók és a kiadók is inkább a digitális értékesítés felé mozdulnának, amivel egyrészt sokat spórolnak, másrészt pedig perifériára szoríthatják, majd teljesen lefejezhetik a számukra zéró bevételt termelő használpiacot is, ami jelenleg az egyetlen megmentője lehetne a fizikai formának. Persze ott vannak a gyűjtői kiadások, de lassan már azok mellé is letöltőkódokat fognak csomagolni, amire szintén volt néhány példa az elmúlt pár év során.
A játékspecifikus boltok is küszködnek. A legnagyobb hálózatok is egyre-másra zárják be a kihelyezett üzleteiket, mivel azok már a fenntartásukhoz elégséges pénzt sem képesek kitermelni. Hogy pontosan miként és mikor érünk el ennek a hullámnak a végére, azt nem lehet megjósolni, de még nem kell felvenni a gyászruhát. A fizikai forma egy ideig biztosan niche piacként tovább fog működni, csak egyre kisebb és kisebb lángon, ami majd az újabb generációs játékosok megjelenésével arányosan halványul majd el.
2024.02.05. - Nincs is annál jobb érzés, mint amikor nagyon vágyunk valamire, majd az felbukkan…
Gábor János 2024.02.05. - Egy újonnan közzétett szabadalom szerint a Sony továbbra is azon dolgozik,…
2024.02.05. - Sokan sejtették, hogy a Warzone Ranked módja elstartolhat majd valamikor a Season 2…
2024.02.05. - Az Epic Games folytatja azt, amit évekkel ezelőtt a Fortnite világán belül elkezdett.…
Gábor János 2024.02.05. - Eszement címek ingyenes napjait tartják a legnagyobb videojáték webáruházak - anélkül,…
2024.02.05. - Nagyon, nagyon meglepődtem, hogy milyen jó szórakozás volt számomra tavaly két ünnep között…