Film/TV

Hiába a Kókuszcsoport és a TheVR sikere, a magyar Twitch májusban is halad tovább a lejtőn

Ez már a harmadik havi Twitch-összesítő cikkem, amiben ki kell térnem a magyar Twitch változatlanságára. Ugyanis hiába bizonyítja hónapról hónapra a Kókuszcsoport=Jólvanezígy/Fókuszcsoport, hogy mekkora tartalmi és műfaji űr tátong a magyar streaming piacon, valamiért senki nem mer rájuk indítani egy átlagosnál komolyabb élő beszélgetős műsort – ami nem a videojátékokról szól.

Ebben persze – önnönhibáján kívül – egy kicsit talán a TheVR is ludas, hiszen a legtöbben talán nem mernek a Happy Hour árnyékában egy harmadik-negyedik-ötödik műsort is indítani. Ugyanakkor a Kókuszcsoport statisztikái rendre azt mutatják, hogy tőlük teljesen függetlenül is van bőven van igény „valamire”, ami nem játék.

Persze az is érthető, ha valaki nem mozdul ki a videojátékok adta komfortzónából, elvégre ezekkel folyamatos tartalmat lehet biztosítani bármiféle kockázatvállalás nélkül. Új játékok mindig lesznek, azt is látjuk, hogy a kompetitív címek nagyon pörögnek, egy véleménykifejtős műsorban pedig mindig ott a kritikai veszély is, azaz egy-egy megszólalással könnyen megosztható a közönség is.

Nem állítom tehát, hogy a tartalomgyártóknak könnyű dolga van, viszont ha megnézzük a jellemzően legnagyobbakként emlegetett streamereket-videósokat, akkor jól láthatjuk, hogy ők sokszor mertek újítani. Ott van például Zsozeatya, aki bár a parodisztikus vicces gameplay-ekről lett híres, mégis merte elindítani a podcastjét. De az sem olyan biztos, hogy a TheVR minden hónapban ilyen stabilan állna az első helyen, ha nem újulnának meg szinte folyamatosan, vagy évekkel ezelőtt félszből nem mertek volna belevágni a reggeli adásokba.

Tartalmi megújulás hiányában pedig egyre csak csökken a magyar ajkú Twitch nézettsége, és bár májusban az érettségi ellenére sem volt olyan magas a beesés, mint korábban, azért így is nagyon beszédesek a számok.

Kép: SullyGnome

A SullyGnome havi adatain jól látható, hogy az összesített megtekintett óraszám és az átlagos egyidejű nézőszám is 2,4%-kal esett vissza az előző hónaphoz képest. Ez azért szomorú, mert áprilisban közel ennyivel nőttek ezek a számok, azaz két hónappal ezelőtti szintre csüccsent vissza a magyar streamerek iránti érdeklődés.

DE nem úgy, mint a TheVR. A debreceni csapat ugyanis szinte minden tekintetben hatalmasat nőt: a megtekintett óraszámban 26,8%, a legtöbb egyidejű nézőszámban 287% (!!!), átlagos nézőszámban pedig 12,4% volt a gyarapodás mértéke májusban. A tartalmaik változatosságára sem lehet túl sok panasz, hisz a hétvégék kivételével minden egyes nap pörgött a Happy Hour, volt idő a Twitchen legmagasabb nézettséget hozó PlayStation Showcase-re, de nyilván voltak játékok is, mint a Jedi: Survivor, az új The Legend of Zelda, ment egy kis Mortal Kombat, CS:GO, és nagyon sok más mellett még a Starship Troopers is.

Kép: Facebook – Virtuális Valóság & VR Gaming

Nem titok az sem, hogy ők hozták az ország legmagasabb átlagnézőszámár is: adásonként több mint 2500-an voltak kíváncsiak Janiékra. Ha pedig így szóba került az átlagnézőszám, akkor újfent fontos kiemelni a Jólvanezígynek a Twitchen otthont adó Kókuszcsoportra, ami ismét képes volt növelni a számain:

Ádámra és Marcira ugyanis átlagosan 1658-an voltak kíváncsiak reggelenként, ahogy megbeszélik azokat a dolgokat, melyeket rajtuk kívül a Twitchen senki sem mer, akar, vagy tud.

A Kókuszcsoport áprilisban 1451 átlagnézőnél állt meg, azaz 30 nap leforgása alatt 200 teljesen új arcot sikerült bevonzaniuk. A növekedés kijózanító hatású lehet azoknak az újítani képtelen streamereknek, akikkel jellemzően a középmezőnyben szokás találkozni. A 200 új néző ugyanis pont feleannyi, mint amennyivel a top10 utáni tartalomgyártók statisztikáinál találkozhatunk – a top20 után pedig konkrétan ennyi nézőt tudnak mozgatni.

Kép: Index

Ez nyilván nem nézőszám-szégyenítés akart lenni, csupán próbálok rámutatni, hogy a videojátékos tartalmakkal már csak az extrán szimpatikus – vagy épp cringe személyiséggel lehet valamennyire kitűnni. Ez mondjuk nagyon szépen összejött Psgoglinak, aki sokáig a top3-ban cselezgetett, most viszont egyre jobban csúszik lefele a havi ranglistán: áprilisról májusra például 300 nézője vált hirtelen köddé.

De nem mindenki lehet ennyire szomorú, hisz Nessaj – Gogli gyengülésével és az – erősödésével az előző hónap negyedik helyéről a harmadikra javított az átlagos nézőszámok tekintetében. A Twitchen Fyrexxx néven ténykedő tartalomgyártóra százzal több néző volt kíváncsi adásonként.

Az átlagos nézőszámban az Esport2tv is nagyon szépen feljött az esport közvetítéseivel. A videojátékos sportcsatornát 68%-kal többen nézték átlagosan májusban, mint áprilisban, ennek köszönhetően pedig ők is sikerrel előzték a FIFA-rage-ről elhíresült Psgoglit.

Kép: TwitchTracker

Az összesített megtekintésekben sem nagyon változik a lista, annyi különbséggel, hogy a Kókuszcsoport a kevesebb élő óraszámai miatt a 6. helyen áll. De ez egyébként még így is nagyon durva eredmény, mivel májusban ejtették meg a Cérnagyárral (több népszerű videóssal) közös turnéjukat, ami miatt több napig, közel egy hétig szünetelt a reggeli műsor.

Az ilyen típusú műsorokra egyébként másutt is nagy az igény, globálisan például toronymagasan a legnézettebb formátum, mint bármi más a Twitchen. A Just Chatting alá vont adásokat májusban világszerte közel 243,7 millió órán keresztül nézték, ami pontosan duplája a második helyezett League of Legendsnek. Magyarországon azonban teljesen mások az arányok: a JC a 11. helyen áll a legtöbbet streamelt tartalmak listáján, igaz, ennek ellenére is a 3. legnézettebb kategória a CS:GO és a LoL mögött.

Ez csak azt mutatja, hogy igény az lenne rá, de akarás a tartalomgyártók részéről már kevésbé.

Mindez azért is érdekes, mert a SullyGnome adatai szerint naponta átlagosan 250 magyar ajkú streamer próbál köztudatba törni a Twitchen – többségük nyilván a videojátékok által. Ez viszont a veszett fejsze nyele, önmagában játékokkal már nem lehet kitűnni a tömegből. Az emberek egyre inkább kíváncsiak véleményekre, egyre jobban rá szeretnének csatlakozni őket mozgató-érintő témákra, ami igazából bármi lehet.

De valamiért a magyar alkotói közösségek nem állanak erre készen, vagy egyszerűen nem merik felvállalni az álláspontjukat, esetleg attól tartanak, hogy a már meglévő (esetleg más platformon összegyűlt) közönségnek nem tetszene egy új típusú műsor. Ezek mind olyan tényezők, melyek potenciálisan elriaszthatják a nézőket, ezért a legtöbben inkább biztonsági játékosként kivárják azokat a csatornákat és egyéni alkotókat, amik majd helyettük kitapossák előttük azt a veszélyes és viszontagságos utat, amit most épp a Kókuszcsoport és a TheVR csinál a Jólvanezíggyel és a Happy Hourral.

Ezt is érdemes elolvasnod:

 

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

Visszatért a Warzone egyik legjobb fegyvere – Ez a kiegészítő a titok

2024.02.01. - Február 7-én elstartolt a Warzone és Modern Warfare III újabb közös szezonja. A…

13 perc telt el azóta...

Ezt az ingyen játékot neked szánják, ha szereted az agyad is használni játék közben

Bódi Dániel 2024.02.01. - Az egyedi, művészi és a kifejezetten intelligens játékok kedvelői, akik nem…

34 perc telt el azóta...

Meghalt a Nokia, éljen a Nokia! Nincs több okosmobil, de a márka nem tűnik el

Gábor János 2024.02.01. - Elég egyértelmű jelzést küldött a Nokia készülékeket gyártó cég arról, hogy…

2 óra telt el azóta...

A taxisok élete nem csak játék és mese – Ilyen lesz a Taxiszimulátor

2024.02.01. - A Maxis műfajt teremtett 1989-ben, amikor piacra dobták a SimCity-t. A városi életet…

2 óra telt el azóta...

Váratlan, nagyobb frissítést kapott a Modern Warfare III – Ezek élesedtek

2024.02.01. - Azt már a Call of Duty fejlesztői is megerősítették, hogy február 7-én érkezik…

3 óra telt el azóta...

Bejelentkezhetett a Dungeons and Dragons jogokért a kínai Tencent?

2024.02.01. - A Dungeons and Dragons egy népszerű, fantasy világban játszódó, nyílt végű asztali szerepjáték.…

3 óra telt el azóta...