Úgy tűnik, hogy a Netflix, a Disney+ és az Amazon Prime számára nagyon fontosak lettek az animék, így harc folyik a vetítési jogokért.

Az anime-rajongók biztos tudják, hogy a legtöbb streaming szolgáltatásban elérhető egy rakás japán anime is. Azt azonban talán kevesen tudják, hogy a szolgáltatók milyen kemény harcot vívnak azért, hogy egy-egy produkció náluk legyen elérhető. Igen, az animékért viaskodnak, hiszen óriási üzlet van benne – számolt be róla nemrég a JapanToday.

A világjárványnak köszönhetően a Japánban úttörőnek számító rajzfilmek népszerűsége az olyan streaming-óriások számára, mint a Netflix, a Disney+ és vagy Amazon Prime, hatalmas potenciált jelent. A Grand View Research szerint a globális anime-piac értéke 2022-ben 28,6 milliárd dollár volt, az előrejelzések szerint ez 2030-ra megduplázódik.

„A csúcs még előttünk van” – mondta Aya Umezu, a tokiói GEM Partners szórakoztatóipari tanácsadó cég vezérigazgatója. „Nem gondoljuk, hogy az animékért folyó verseny lelassulna”.

Globális szinten az animék iránti érdeklődés 35 százalékkal nőtt 2020 és 2021 között a Parrot Analytics szerint. Nem csoda tehát, hogy a nemzetközi streamingszolgáltatók igyekeznek kihasználni ezt az érdeklődést. Az elmúlt években a Disney+, ami viszonylag későn nyitott az animék világa felé, olyan kedvenceket kezdett el kínálni, mint a „Demon Slayer”, a „Spy x Family” és a „Jujutsu Kaisen”. A szakértők szerint vannak, akik csak emiatt nem mondják le az előfizetést.

Persze ez messze nem elegendő ahhoz, hogy az anime-rajongókat megtartsák, így egyre több anime kell. A platformok így kizárólagos jogokat akarnak szerezni a tartalmakhoz, vagy saját eredeti animéket készítenek, ahogy például a Disney és a Netflix teszi. Tavaly a Disney+ például bejelentette, hogy a „Tokyo Revengers” második évada kizárólagos náluk lesz elérhető.

Tadashi Sudo anime-szakértő szerint az Amazon Prime is igyekezett „monopolizálni” az animéket, köztük a One Piece filmet. A Netflix egyfajta kivételnek bizonyul ezen a piacon, mivel a már létező sikerfilmek felkarolásán túl közvetlenül az animációs stúdiókkal dolgozik együtt.

A Netflix közben számos anime élőszereplős változatát is elősegítette, az egyéb animés tartalmaknak köszönhetően pedig 2021-ben a legnagyobb mértékben növelte az anime iránti globális keresletet. A streaming-óriások egyébként viszonylag kis nézettségük van Japánban.

A GEM Partners vezető adatelemzője, Shota Ito szerint a Netflix saját animéi közül egy sem került be a 2022-es top-20-as legnézettebb anime listára Japánban. Yuji Yamano, a Netflix tartalomigazgatója azonban meg van győződve arról, hogy a piac még korántsem telített, és úgy véli, hogy a verseny csak még izgalmasabbá teszi az iparágat. Az biztos tehát, hogy az anime-ipar még csak most fog beindulni igazán.

Ezt láttad már?

A karrierjéről és az álomjátékáról is mesélt Franciska, a Criterion új MAGYAR fejlesztője

 

×