A játékipar nagy reménysége? - Ezért kiváló fejlesztés a Nvidia DLSS 3
Igazi úttörő technológia, ám döcögős lehet az elterjedés.
Igazi úttörő technológia, ám döcögős lehet az elterjedés.
Igazi úttörő technológia, ám döcögős lehet az elterjedés.
Az elmúlt években mindegyik nagyobb VGA gyártó kifejlesztett valamilyen skálázási megoldást. A működési mechanika jelentősen eltérhet egymástól, a lényeg azonban ugyanaz. A videókártya a monitorunk natív felbontásához képest egy alacsonyabb felbontású képet renderel ki, majd ezt az adott algoritmus feljavítja olyan szintre, hogy élvezhető képet kapjunk. Az ilyen technológiák közé tartozik a DLSS, az FSR (1.0/2.0 és a lassan érkező 3.0 is) és az Intel féle XeSS is.
Az Nvidia DLSS az RTX kártyák bevezetésével jelent meg a játékokban, gyakorlatilag egy AI-val felturbózott dinamikus/csökkentett felbontásról beszélünk. A játék a képkockákat a natív (-ez a monitorunk felbontása-) felbontáshoz képest alacsonyabb értékkel számolja ki, de az Nvidia mérnökei által kifejlesztett mesterséges intelligencia olyan szinten feljavítja, hogy szinte észrevétlenül tárul a szemünk elé a látvány. Mindeközben persze kellemesebb FPS értékeket érünk el, hiszen alacsonyabb felbontáson számolt csak a videókártyánk.
Nézzük is, hogy miben fejlődött a DLSS 3!
A DLSS 3 már egy sokkal komplexebb megoldás. Három fő részre bonthatjuk fel a működését, de a motorháztető alatt természetesen még ennél is összetettebb algoritmusról beszélünk. A három komponens a következő:
Egyből elérkeztünk a legfájóbb ponthoz. Az Nvidia úgy alkotta meg az algoritmust, hogy csak az RTX 40 széria tudja teljesíteni a hardveres követelményeket. Ennek köszönhetően jelenleg 4 kártya támogatja ezt a piacon. Az RTX 4090, az RTX 4080, az RTX 4070 Ti és az RTX 4070. Leginkább az alsó(bb) kategória profitálhat a DLSS-ből, remélhetőleg a 4060, 4050 példányok is jelesre vizsgáznak majd. Szoftveres oldalról a játékoknak és azok motorjainak kell támogatnia a DLSS 3-at, ám manapság ez nem jelent problémát, szépen lassan minden népszerű címbe megérkezhet majd az új verzió. Ezen kívül a Windows 10-ben és 11-ben is megtalálható a HAGS bekapcsolása is kötelező, mely a Hardveresen gyorsított GPU-ütemezés rövidítése.
A PCWorld munkatársai korábban már megizzasztották a DLSS 2-t és a 3-at is CyberPunk alatt. Szépen látható, hogy DLSS nélkül 42 FPS-t kapunk. A DLSS 2 bekapcsolásával ez már 87 FPS is lehet, míg a DLSS 3 aktiválása után bizony már a 138-as érték sem elképzelhetetlen. Természetesen a 4090-nél gyengébb kártyák esetében más számokat kapunk, ám az arány magáért beszél.
A mérések tényleg igazolják az Nvidia állításait, ám ez sem fekete-fehér történet. Több hátránnyal is kell kalkulálnunk, ha a DLSS 3-at bekapcsoljuk. Szemezgessünk is ezekből:
Jól látható tehát, hogy tényleg egy úttörő megoldásról beszélhetünk, ám talán ennek még nem most jött el az ideje. A szegényes és limitált hardver támogatás miatt egy ideig még nem fog széles közben elterjedni. Ezen kívül a grafikai hibák és az extra késleltetés miatt multiplayer címekben sem fogják bekapcsolni a játékosok. Jelenlegi állapotában leginkább 4K felbontáson, AAA címekben érdemes befognunk, ám csak akkor, ha rendelkezünk legalább egy RTX 4070-el. Az RTX 4050, 4060 modellek megjelenése után azonban megindulhat az igazi térhódítás, nagy eséllyel ekkor már semmi nem állítja meg a DLSS 3-at.
Az Nvidia hülyének nézi a játékosokat? – Ezért átverés az RTX 4070