Igazi úttörő technológia, ám döcögős lehet az elterjedés.

Az elmúlt években mindegyik nagyobb VGA gyártó kifejlesztett valamilyen skálázási megoldást. A működési mechanika jelentősen eltérhet egymástól, a lényeg azonban ugyanaz. A videókártya a monitorunk natív felbontásához képest egy alacsonyabb felbontású képet renderel ki, majd ezt az adott algoritmus feljavítja olyan szintre, hogy élvezhető képet kapjunk. Az ilyen technológiák közé tartozik a DLSS, az FSR (1.0/2.0 és a lassan érkező 3.0 is) és az Intel féle XeSS is.

Mi az a Nvidia DLSS (2)?

Az Nvidia DLSS az RTX kártyák bevezetésével jelent meg a játékokban, gyakorlatilag egy AI-val felturbózott dinamikus/csökkentett felbontásról beszélünk. A játék a képkockákat a natív (-ez a monitorunk felbontása-) felbontáshoz képest alacsonyabb értékkel számolja ki, de az Nvidia mérnökei által kifejlesztett mesterséges intelligencia olyan szinten feljavítja, hogy szinte észrevétlenül tárul a szemünk elé a látvány. Mindeközben persze kellemesebb FPS értékeket érünk el, hiszen alacsonyabb felbontáson számolt csak a videókártyánk.

Nézzük is, hogy miben fejlődött a DLSS 3!

DLSS 3

 

A DLSS 3 már egy sokkal komplexebb megoldás. Három fő részre bonthatjuk fel a működését, de a motorháztető alatt természetesen még ennél is összetettebb algoritmusról beszélünk. A három komponens a következő:

  • Super Resolution (DLSS 2) – A DLSS 2 gyakorlatilag megmaradt, továbbra is ez végzi a képek feljavítását. Ahogy fentebb már kifejtettük, a natívnál alacsonyabb felbontás miatt tetemes FPS növekedést hoz már csak ez a lépés is, miközben a képminőségen egyre kevesebb csorba esik.
  • Frame generation – Ez már viszont egy ízig-vérig DLSS 3 fejlesztés. A DLSS 3 gyakorlatilag nem létező, AI által alkotott képkockákat illeszt be működés közben. A képkockaszám így több lesz, sokkal simább játékélménnyel találkozhatnak majd a játékosok.
  • Nvidia Reflex – Különálló formában már ez is létezett. A fenti, mesterséges képkockagenerálás extra késleltetéssel jár. Az Nvidia Reflex ezen igyekszik segíteni, a GPU és a CPU munkájának összehangolásával. Korábban már többször bizonyított a kompetitív címekben.

Mi kell a futtatásához?

Egyből elérkeztünk a legfájóbb ponthoz. Az Nvidia úgy alkotta meg az algoritmust, hogy csak az RTX 40 széria tudja teljesíteni a hardveres követelményeket. Ennek köszönhetően jelenleg 4 kártya támogatja ezt a piacon. Az RTX 4090, az RTX 4080, az RTX 4070 Ti és az RTX 4070. Leginkább az alsó(bb) kategória profitálhat a DLSS-ből, remélhetőleg a 4060, 4050 példányok is jelesre vizsgáznak majd. Szoftveres oldalról a játékoknak és azok motorjainak kell támogatnia a DLSS 3-at, ám manapság ez nem jelent problémát, szépen lassan minden népszerű címbe megérkezhet majd az új verzió. Ezen kívül a Windows 10-ben és 11-ben is megtalálható a HAGS bekapcsolása is kötelező, mely a Hardveresen gyorsított GPU-ütemezés rövidítése.

A nyers számok

A PCWorld munkatársai korábban már megizzasztották a DLSS 2-t és a 3-at is CyberPunk alatt. Szépen látható, hogy DLSS nélkül 42 FPS-t kapunk. A DLSS 2 bekapcsolásával ez már 87 FPS is lehet, míg a DLSS 3 aktiválása után bizony már a 138-as érték sem elképzelhetetlen. Természetesen a 4090-nél gyengébb kártyák esetében más számokat kapunk, ám az arány magáért beszél.

További hátrányok

A mérések tényleg igazolják az Nvidia állításait, ám ez sem fekete-fehér történet. Több hátránnyal is kell kalkulálnunk, ha a DLSS 3-at bekapcsoljuk. Szemezgessünk is ezekből:

  • A fentebb említett AI képkockák miatti extra késleltetés miatt multiplayer címekben nem ajánlott majd a használata
  • Több esetben is tapasztalhatunk vizuális problémákat, bugokat, artifacteket a használata közben
  • A szegényes támogatás miatt kifejezetten drága és erős hardver kell a használatához, holott az alsóbb kategóriában nagyobbat villanhatna
  • A rengeteg beállítási lehetőség miatt könnyen összezavarhatja a PC-s játékosokat

A jövő

Jól látható tehát, hogy tényleg egy úttörő megoldásról beszélhetünk, ám talán ennek még nem most jött el az ideje. A szegényes és limitált hardver támogatás miatt egy ideig még nem fog széles közben elterjedni. Ezen kívül a grafikai hibák és az extra késleltetés miatt multiplayer címekben sem fogják bekapcsolni a játékosok. Jelenlegi állapotában leginkább 4K felbontáson, AAA címekben érdemes befognunk, ám csak akkor, ha rendelkezünk legalább egy RTX 4070-el. Az RTX 4050, 4060 modellek megjelenése után azonban megindulhat az igazi térhódítás, nagy eséllyel ekkor már semmi nem állítja meg a DLSS 3-at. 

Az Nvidia hülyének nézi a játékosokat? – Ezért átverés az RTX 4070

 

×