AMD FSR2 vs. Nvidia DLSS2 - Ez az FPS növelő megoldás ad szebb képet
Sokaknál csak az egyik megoldás opció.
Sokaknál csak az egyik megoldás opció.
Sokaknál csak az egyik megoldás opció.
Az elmúlt években mindegyik nagyobb VGA gyártó kifejlesztett valamilyen skálázási megoldást. A működési mechanika jelentősen eltérhet egymástól, a lényeg azonban ugyanaz. A videókártya a monitorunk natív felbontásához képest egy alacsonyabb felbontású képet renderel ki, majd ezt az adott algoritmus feljavítja olyan szintre, hogy élvezhető képet kapjunk. Az ilyen technológiák közé tartozik a DLSS, az FSR (1.0/2.0 és a lassan érkező 3.0 is) és az Intel féle XeSS is.
Most arra keresték a választ, hogy melyik képfeljavító eljárás tud szebb képet produkálni!
A HardwareUnboxed csapata arra volt kíváncsi, hogy melyik algoritmust érdemes választanunk, ha az FPS mellett a képminőség is fontos. Szerencsére teljesítmény terén mindkét megoldás jelesre vizsgázott, így FPS értékeket nem is láthatunk a tesztben, közel azonos mértékben képesek megnövelni a képkockaszámot az AMD és NVIDIA megoldásai.
Az Nvidia DLSS az RTX kártyák bevezetésével jelent meg a játékokban, gyakorlatilag egy AI-val felturbózott dinamikus/csökkentett felbontásról beszélünk. A játék a képkockákat a natív (-ez a monitorunk felbontása-) felbontáshoz képest alacsonyabb értékkel számolja ki, de az Nvidia mérnökei által kifejlesztett mesterséges intelligencia olyan szinten feljavítja, hogy szinte észrevétlenül tárul a szemünk elé a látvány. Mindeközben persze kellemesebb FPS értékeket érünk el, hiszen alacsonyabb felbontáson számolt csak a videókártyánk.
Az Nvidia DLSS megoldásával szemben ez inkább egy szoftveres oldalról megközelített dolog, így nincs különleges hardverigénye. Átlagosan 2x nagyobb képkockaszámot kapunk a használatával a natív felbontáshoz képest. A technológia finomhangolható is, 4 beállítási profilt állíthatunk majd. A legjobb az egészben, hogy processzorba épített iGPU-kkal vagy akár NVIDIA kártyákkal is működőképes a dolog, a GTX 1650 szériát már gond nélkül támogatja az AMD FSR 2. Teljesen cross-platform a technológia, támogatja a DX12, a Vulkan, de még a régebbi, DX11 API-t is.
A tesztkörnyezet 26 játékot, illetve négy beállítást tartalmazott. 4K-ban és 1440p-ben is Performance és Quality módban kerültek megizzasztásra az algoritmusok. Alapvetően „FSR +++” és „DLSS +++” között értékelték a látott képet. A DLSS +++ értékelés jelentése egyértelmű DLSS győzelem, FSR +++ esetén pedig egyértelmű FSR +++ győzelem az eredmény. A Tie az nemes egyszerűséggel megkülönböztethetetlen, döntetlen képminőséget takar. A kevesebb „+” jel pedig kevésbé domináns győzelmet takar. Ha például „DLSS +”-t látunk, akkor a DLSS nyert az adott játékban, de csak egy kicsivel.
A fenti táblázatból és az összesített diagramból is hamar kiderülhet, hogy bizony a DLSS brutálisan ledominálta az FSR-t, már ami a képminőséget illeti. Az FSR egy esetben sem tudott nyerni, a legjobb eredménye is néhány döntetlen volt. Papíron ez nem hangzik valami jól, igaz?
Ekkora mintát nem lehet meghazudtolni, egyértelműen a DLSS ad szebb képet. A fenti eredmények ellenére azonban sokaknak csak az FSR technológia marad. A DLSS-hez exkluzívan Nvidia hardver kell, míg az FSR gyakorlatilag bármelyik modern kártyán elfut, akár még az alsóbb kategóriában is. Kétség sem fér hozzá, hogy az Nvidia megoldása kellemesebb a szemnek, ám a jóval kifinomultabb működésű algoritmus kiaknázásához RTX kártyákra van szükség, a DLSS 3 pedig csak az RTX 40-es modelleken fut, így házon belül is sokak lemorzsolódnak majd. Ha RTX kártyánk van, akkor azonban sokat nem érdemes gondolkodnunk, a DLSS kapcsolót érdemes átbillenteni a játékok menüjében.
Forrás: Videocardz / HardwareUnboxed
Az Nvidia elárulta, hogy milyen erős az RTX 4070 – Csalódás lesz a vége?