Sokaknál csak az egyik megoldás opció.

Az elmúlt években mindegyik nagyobb VGA gyártó kifejlesztett valamilyen skálázási megoldást. A működési mechanika jelentősen eltérhet egymástól, a lényeg azonban ugyanaz. A videókártya a monitorunk natív felbontásához képest egy alacsonyabb felbontású képet renderel ki, majd ezt az adott algoritmus feljavítja olyan szintre, hogy élvezhető képet kapjunk. Az ilyen technológiák közé tartozik a DLSS, az FSR (1.0/2.0 és a lassan érkező 3.0 is) és az Intel féle XeSS is.

Most arra keresték a választ, hogy melyik képfeljavító eljárás tud szebb képet produkálni!

A HardwareUnboxed csapata arra volt kíváncsi, hogy melyik algoritmust érdemes választanunk, ha az FPS mellett a képminőség is fontos. Szerencsére teljesítmény terén mindkét megoldás jelesre vizsgázott, így FPS értékeket nem is láthatunk a tesztben, közel azonos mértékben képesek megnövelni a képkockaszámot az AMD és NVIDIA megoldásai.

Mi az a Nvidia DLSS?

Az Nvidia DLSS az RTX kártyák bevezetésével jelent meg a játékokban, gyakorlatilag egy AI-val felturbózott dinamikus/csökkentett felbontásról beszélünk. A játék a képkockákat a natív (-ez a monitorunk felbontása-) felbontáshoz képest alacsonyabb értékkel számolja ki, de az Nvidia mérnökei által kifejlesztett mesterséges intelligencia olyan szinten feljavítja, hogy szinte észrevétlenül tárul a szemünk elé a látvány. Mindeközben persze kellemesebb FPS értékeket érünk el, hiszen alacsonyabb felbontáson számolt csak a videókártyánk.

AMD FSR

Az Nvidia DLSS megoldásával szemben ez inkább egy szoftveres oldalról megközelített dolog, így nincs különleges hardverigénye. Átlagosan 2x nagyobb képkockaszámot kapunk a használatával a natív felbontáshoz képest. A technológia finomhangolható is, 4 beállítási profilt állíthatunk majd. A legjobb az egészben, hogy processzorba épített iGPU-kkal vagy akár NVIDIA kártyákkal is működőképes a dolog, a GTX 1650 szériát már gond nélkül támogatja az AMD FSR 2. Teljesen cross-platform a technológia, támogatja a DX12, a Vulkan, de még a régebbi, DX11 API-t is.

Teszt – Melyik kellemesebb a szemnek?

A tesztkörnyezet 26 játékot, illetve négy beállítást tartalmazott. 4K-ban és 1440p-ben is Performance és Quality módban kerültek megizzasztásra az algoritmusok. Alapvetően „FSR +++” és „DLSS +++” között értékelték a látott képet. A DLSS +++ értékelés jelentése egyértelmű DLSS győzelem, FSR +++ esetén pedig egyértelmű FSR +++ győzelem az eredmény. A Tie az nemes egyszerűséggel megkülönböztethetetlen, döntetlen képminőséget takar. A kevesebb „+” jel pedig kevésbé domináns győzelmet takar. Ha például „DLSS +”-t látunk, akkor a DLSS nyert az adott játékban, de csak egy kicsivel.

A fenti táblázatból és az összesített diagramból is hamar kiderülhet, hogy bizony a DLSS brutálisan ledominálta az FSR-t, már ami a képminőséget illeti. Az FSR egy esetben sem tudott nyerni, a legjobb eredménye is néhány döntetlen volt. Papíron ez nem hangzik valami jól, igaz?

Verdikt

Ekkora mintát nem lehet meghazudtolni, egyértelműen a DLSS ad szebb képet. A fenti eredmények ellenére azonban sokaknak csak az FSR technológia marad. A DLSS-hez exkluzívan Nvidia hardver kell, míg az FSR gyakorlatilag bármelyik modern kártyán elfut, akár még az alsóbb kategóriában is. Kétség sem fér hozzá, hogy az Nvidia megoldása kellemesebb a szemnek, ám a jóval kifinomultabb működésű algoritmus kiaknázásához RTX kártyákra van szükség, a DLSS 3 pedig csak az RTX 40-es modelleken fut, így házon belül is sokak lemorzsolódnak majd. Ha RTX kártyánk van, akkor azonban sokat nem érdemes gondolkodnunk, a DLSS kapcsolót érdemes átbillenteni a játékok menüjében.

Forrás: Videocardz / HardwareUnboxed

Az Nvidia elárulta, hogy milyen erős az RTX 4070 – Csalódás lesz a vége?

 

×