Úgy tűnik, hogy a gamer streamerek iránti lelkesedés és érdeklődés elmúlt, de minimum stagnál, míg az élő beszélgetős műsorokra egyre nagyobb az igény.

Már februárban láthattuk a magyar Twitch megcsappanására utaló jeleket, de a márciusi hónap egészen komolyan betett a hazai tartalomgyártóknak. Nem mintha a világon máshol sokkal jobb lenne a helyzet, hiszen a SullyGnome összesíteett statisztikái alapján globálisan mintegy 4%-kal esett vissza a platform nézettsége a hasonlóan lefele mutató februárhoz képest.

Nálunk viszont még ennél is rosszabb a helyzet:

  • a magyar össznézettség 13,8%-kal,
  • az összesített átlagos nézőszám szintén 13,8%-kal (valószínűleg van összefüggés),
  • az indított élő adások mennyisége 6,1%-kal zuhant be márciusban,
  • így pedig a streamelt idő is csökkent, összesen 4,7%-kal.

Hogy ennek a csökkenésnek mi lehet a pontos oka, arról csak találgatni lehet, de a tendencia már hónapok óta tart, és nem úgy tűnik, hogy mostanság fog alábbhagyni. Ennek pedig még a legnagyobb tartalomgyártók sem tudnak ellentartani, vagyis a közepesen ismert csatornákon túl szinte mindenkinél érezhetően csökkentek a számok.

Kivételek persze mindig akadnak, márciusban például eazykee pörgött fel nagyon, akinek az összmegtekintése egészen brutális mértékben, 145%-kal ugrott meg. Ezt valószínűleg annak köszönheti, hogy a hónapban jóval többet is streamelt, ugyanis a 117 élő adásban töltött órjából 71 órával volt több, mint februárban. Így esett, hogy eazykee márciusban a 3. legnézettebb magyar streamer lett, aki az átlagos nézőszámot leszámítva (amiben még csökkent is), minden mért statisztikában erősödött.

A top tartalomgyártók közül még a Kókuszcsoportot lehet a szerencsésebbek között említeni, akik az elmúlt pár hónapban hatalmas menetelésen vannak túl. Mióta a Fókuszcsoportból kinőtte magát a mindenféle közéleti témákkal foglalkozó (elég hiánypótló) reggeli műsor, a Jólvanezígy, az élő adásoknak szentelt Kókuszcsoport is nagyon bepörgött. Bár Ádám és Marci (Csoki) műsora veszített az átlagos nézőszámból, illetve márciusban kevesebb volt a legtöbb egyidejű nézőközönség is, összességében így is remekül teljesítettek, hiszen közel 20%-kal nőtt az összmegtekintésük.

Magyarország legnagyobb és legismertebb streamerei viszont nem voltak ilyen szerencsések, így Nessaj, Jordanfaki, AdamKissAK, Ruben, TsBlackii, de sajnos még a TheVR is nagyon megszenvedték márciust (a 28 napos februárhoz képest). Itt fontos megjegyezni, hogy a TheVR és Nessaj nagyjából arányos csökkenést szenvedtek, hiszen ők kevesebb adást is indítottak, így náluk nagyrészt emiatt fordulhatnak elő a magas mínuszok.

De mint jól tudjuk már, nem feltétlenül az összesített megtekintés határozza meg egy tartalomgyártó sikerességét. Persze egy fontos mutató, viszont jelentősebb mértékenység az adásonkénti nézőszám, hiszen ez jelzi, hogy egy-egy arc vagy adott esetben csapat mennyi embert tud összecsődíteni az adásaival – még ha keveset is streamel.

Ezen a listán egyébként semmi változást nem láthatunk februárhoz képest, már azon túl, hogy most senki sem örülhet igazán:

  • Az első nyilván és természetesen a debreceni társulat, a TheVR, akiket jellemzően 2276-an követtek adásonként.
  • A második Nessaj lett, akinek élőit általában 1657-en nézték.
  • Harmadiknak az artikulálást hírből sem nagyon ismerő psgogli ért be 1299 nézővel per adás.
  • Negyedik ezúttal is a Kókuszcsoport lett, akik átlagos adsonkénti nézőszáma ezúttal sajnos nem nőtt, hanem 1246 nézőnél megállapodott.
  • Az ötödik legnépszerűbb, legtöbb embert streamenként számláló tartalomgyártó Zsozeatya lett, akinek élőit 1148 ember választotta márciusban.

Itt érdekességet talán a Kókuszcsoporttal kapcsolatban lehet megfigyelni, aminek reggeli músorait többször is több mint 1400-1500-an nézték élőben. Az 1200-as átlag csak egy pár, jellemzően a hónap végén indított délutáni Fókuszcsoport-adás miatt jött ki, melyek ha másként alakultak volna, akkor most harmadikként köszönthettük volna a Jólvanezígyet. (Ezért állnak a TwitchTrackeren a dobogó 3. fokán, mert ott 4 órával kevesebbet is mértek.)

Az általános csökkenés mögött tehát néhány esetben az állhat, hogy ilyen-olyan oknál fogva kevesebb adást indítottak az adott streamerek, ezt viszont nem egy mindenre alkalmazható megoldóképlet. Számos tartalomgyártónak úgy esett be a Twitch-nézettsége, hogy ugyanannyi, vagy épp több adást indítottak.

A komplett magyar ajkú Twitchen összesen 6 csatornát találhatunk csak, melyek szinte minden téren gyarapodtak márciusban. Az egyiket már fentebb taglaltam, eazykee, aki be is került az elitbe, a többi négy a korábban a top10-es többször is megjárt alkotók: mirageeputo_, Suri, Konti1337, az Unibet Magyarország, illetve a nyerőgép-streamekkel nyomuló 18+-os Kinyeri. Rajtuk kívül kisebb túlzással szinte mindenki szomorkodhat.

Bajban a magyar Twitch?

Egyelőre óvakodnék az efféle kijelentésektől, ugyanakkor tapasztalható valamiféle megtorpanás a platform ezen szegletén. Az aktív partnerek száma már egy éve változatlan, ami azt jelenti, hogy felénk már nem sokan választják fő megélhetési forrásnak a twitches streamelést. Pontosabban nem kapnak Twitch-partneri státuszt, ami ugyan nem elengedhetetlen, de létfontosságú, ha valaki ebből akarja megkeresni a kenyérrevalót.

A Twitch nálunk 2016-2017 tájékán kezdett beindulni, tetőzni pedig 2020 áprilisa és 2021 áprilisa között tetőzött, azaz a koronavírus-járvány alatt, mikor sokan négy fal közé voltak zárva. Azóta csökken is, és stagnál is a helyzet: van, amikor nagyon megrottyan az emberek érdeklődése a Twitch iránt, ami aztán pillanatok alatt éledhet újjá – egy nagyobb esemény, játékmegjelenés, vagy botrány (beef) kapcsán.

Növekedés viszont egyértelműen nincs.

Egyrészt az újabb, fiatalabb közönség más platformokon követi a kedvencét ~ lást TikTok. Ezzel szemben a felnőtt közönség a szabadidejétől, vagy másképp: a munkaidejétől teszi függővé, hogy hol nézi meg a kedvenceit: ha olyan a beosztás, akkor mehet az élő Twitch, ha nem, akkor a VOD-okat, azaz a felvett, utólag feltöltött adásokat pótolja – jellemzően a YouTube-on.

Aztán ott van még a magyar piac szűkössége is. A nagyobb és bejáratott gamer-csatornák, plusz a közepesen ismert streamerek árnyékában akkor is iszonyú összehozni egy korrekt nézettséget, ha egyébként az ember jól is csinálja. Itt már nem lehet újat mutatni, a gaming szinte minden szeglete be van töltve. Tucatjával vannak specifikus GTA, LoL, CS:GO, WoW, Warzone, azaz játékspecifikus streamerek, akik mellett már nehéz kitűnni. Varieté műfajban pedig túlságosan sok és túlságosan nagyokkal kell versenyezni azért a maréknyi nézőért, aki hajlandó délután 5 és 8, vagy délelőtt 9 és 14 óra között a kedvencéről átkapcsolni.

Telített a magyar Twitch-piac, nézőből meg kevés van. Ez akkor változna, ha valamilyen újfajta műsortípus jelenne meg a platformon, mint amilyet a Kókuszcsoport is indított. A Jólvanezígy egy hatalmas hiányt, egy gigantikus űrt hivatott betölteni, ezért is lehet, hogy néhány hónap alatt óriási nézettségre tettek szert. Ezzel szemben viszont a legtöbben a Twitchre nem mint egy – akármilyen – élő műsor készítésére lehetőséget adó, hanem tévesen egy kifejezetten videojátékos platformként gondolnak, így többségében játékstreamek is pörögnek.

Márciusban például (fent is visszaellenőtizhető) 3,8 millió volt a magyar ajkú Twitch össznézettsége. Ebből mindösszesen 370.000 órát tettek ki a beszélgetős műsorok és podcastek, 3,43 millió órányi megtekintést a videojátékok sokasága tette ki.

Ebből talán már leszűrhető, hogy mi is a baj a Twitchcsel. Egyszerűen nem elég változatosak a műsorok. Jelenleg pedig úgy érződik, hogy a magyar nyelvű videojátékos streamek elérték a plafont. Így is meglepő, hogy milyen magasságokba ért a hazai Twitch-tartalomgyártás, a szomszédságunkban ugyanis, Romániában vagy Szlovákiában például fele ennyire sem érdekli az embereket (sem pedig az előállítókat) a platform. Igaz a cseheknél és a lengyeleknél már sokkal jobb a helyzet.

Pesszimista vagyok, szóval egetrengető változásra nem számítok, így valószínűleg az előttünk álló hónapokban is nagyon hasonló tendenciát figyelhetünk meg, úgy pedig konklúziókat vonhatunk le belőle.

A statisztikákat a SullyGnome és a TwitchTracker oldalakról citáltuk. A borítókép eredetijét az Index készítette.

(UPDATE: A podcast műsorok nézettségére vonatkozó adatot frissítettük, korábban elvétettük a számítást: 370.000 óra helyett 98.000-et írtunk.)

Ezt is érdemes elolvasnod:

Csajozó, breakelő, graffitiző, kung-fuzó, gengszterrapper PÁPÁT láttál-e már?

 

×